Globální geopark UNESCO NGORONGORO LENGAI v Tanzanii hostil setkání projektového týmu vedeného českými vědci
Společný projekt Univerzity Hradec Králové, Národního geoparku Barrandien, Geologického ústavu AV ČR a společnosti Open-IT cz, s.r.o. s názvem „4GEON – Four Continents Connected through Playful Geoeducation“ byl podpořen z geovědního programu UNESCO v roce 2022. Zaměřuje se na vzdělávání a interpretaci v geoparcích, jimiž jsou krom již zmíněného Barrandien, největšího geoparku v Česku, též geopark kaňonu Colca a údolí sopek Andagua v Peru, Ngorongoro Lengai v Tanzanii, Rio Coco v Nikaraguy a geopark ostrova Bohol na Filipínách.
Poslední uskutečněné setkání projektového týmu proběhlo v loňském roce, zčásti na Fakultě informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové (FIM UHK) a zčásti na území Národního geoparku Barrandien.
Letošní cesta účastníky projektu zavedla pro změnu do Tanzanie do výše uvedeného geoparku Ngorongoro Lengai, kde strávili téměř dva týdny. „Naši afričtí přátelé nám v rámci prvního setkání týmu projektu 4GEON mimo Českou republiku připravili nezapomenutelný zážitek v přírodním ráji historicky významného území kráteru Ngorongoro a v jeho okolí. V sopečných sedimentech rokle Olduvai byly nalezeny první ostatky předků dnešního člověka, kráter Ngorongoro zase hostí všechna zvířata africké velké pětky. Setkáním rezonovala témata interpretace přírodních i kulturních hodnot zajišťovaných geoparkem Ngoronogoro," uvádí hlavní koordinátorka projektu docentka Martina Pásková z Katedry rekreologie a cestovního ruchu na FIM UHK.
"Pozornost týmu byla také zaměřena na využívání potenciálu území geoparku v rámci udržitelného turismu a na možnosti využití informačních technologií při správě území. Český tým předal poznatky o portálu Geoedugame, o využití sítí Pinterest a Nightcafe pro propagaci, soutěže a generování obrázků s využitím AI a představil vyvinutou aplikaci Toursman připravenou pro pilotní provoz v zúčastněných geoparcích,“ dodal profesor Josef Zelenka, člen projektového týmu z FIM UHK, který se připojil ke klíčovým jednáním týmu online formou.
„Hlavním pilířem projektu je zprostředkování geovědního vzdělávání zábavnou formou místním a původním obyvatelům, zejména dětem a studentům. Setkání s místními učiteli i školáky byla velmi živá, avšak dominovala na nich problematika nedostatečného technického vybavení škol, velmi omezené dostupnosti internetu a zatím zpravidla nerealizované touhy dětí zažít některé z místních geolokalit na vlastní kůži, ať už prostřednictvím školních výletů nebo v rámci aktivit 4GEON klubů, které si některé školy spolupracující s Geoparkem Ngorongoro zakládají. Dechberoucí byla setkání s původními obyvateli z kmenů Iraqw, Datoga a Hadzabe a známějších Masajů, kteří si stále ještě udržují své tradice a styl života. Avšak vrůstající intenzita cestovního ruchu a s ní rostoucí zájem návštěvníků o exotický zážitek představují vážnou hrozbu pro autenticitu těchto tradic,“ uzavírá docentka Pásková.
Shrnutí výsledků projektu 4GEON ve všech zúčastněných geoparcích pak všechny nasměrovalo na setkání v Peru v příštím roce v geoparku kaňonu Colca a údolí sopek Andagua, pod patronací místních šestitisícovek a zatím spících vulkánů.