Celoživotní vzdělávání Romů: situace v České republice
Markéta Levínská spolu se svými kolegy Danou Bittnerovou a Davidem Doubkem zmapovala současnou situaci v oblasti celoživotního vzdělávání Romů žijících v České republice. Společně se zaměřili se na aspekty sociální, zdravotní i etnicko-kulturní.
Levínská se svými kolegy klade důraz na charakteristiku pozitiv a negativ vzdělávacího systému. Zachycuje aktivity neziskových organizací, které v oblasti vzdělávání Romů působí a podporují rozvoj romské komunity.
Hlavním cílem výzkumného týmu byla interpretace interakcí kulturních modelů v rámci vzdělávání a v kontextu pomáhajících profesích.
„Ukazuje se, že překonat bariéru kulturních schémat je ze strany dominantní společnosti i společnosti minoritní velice obtížné, a daří se to pouze na úrovni individuální. Důsledky ovšem plně zasahují členy minoritní společnosti,“ zdůrazňuje Levínská. Zároveň shrnuje, že „výsledky našeho výzkumu ukazují, jak jsou důležití jednotliví aktéři jako nositelé změny (zejména učitelé a další podpůrní profesionálové) a jak záleží na jejich každodenních interakcích, kterými zásadním způsobem otevírají či uzavírají potenciál a perspektivy žáků a studujících nejen ze sociálního vyloučení.“
Výsledky jejich práce v kontextu případů z dalších zemí v centrální a východní Evropě, si můžete poslechnout v následujícím filmu „Lifelong Learning and the Roma-Minority in Europe“.
Představený výzkum je součástí nové publikace: Levínská, Markéta, Dana Bittnerová a David Doubek. Roma Minority in the Czech Republic. Óhidy, Andrea a Katalin R. Forray, ed. Lifelong Learning and the Roma Minority in Central and Eastern Europe. United Kingdom-North America-Japan-India-Malaysia-China: Emerald Publishing Limited, 2019, s. 71-96. ISBN 978-1-83867-260-7.
Mgr. Markéta Levínská, Ph.D., působí jako odborná asistentka na Katedře pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK. Vystudovala speciální pedagogiku, obecnou antropologii, Ph.D. obhájila v pedagogice ve filosofii výchovy a v pedagogické psychologii.
Vyučuje metodologii kvalitativního výzkumu, psychologické disciplíny, zejména vývojovou psychologii, interkulturní psychologii a komunikaci. Věnuje se výzkumu zaměřenému na problematiku vzdělávání Romů a problematice inkluzivního vzdělávání. Je spoluautorkou monografií Funkce kulturních modelů ve vzdělávání (2011), Pomoc a pořádek: Kulturní modely v pomáhajících profesích (2015), Dohled a okraj: rozhodovací procesy (2017). Volný čas tráví na výletech s rodinou, procházkách se psem a na kulturních akcích s přáteli.