PdF Věda a výzkum 11. 10. 2019

Pohled na inkluzi ve vybraných českých a slovenských školách

Autor: Petra Kubařová

Inkluze je v posledních letech jedním z nejdiskutovanějších témat nejen mezi pedagogy a rodiči, ale i mezi politiky. Zároveň je toto téma paradoxně málo probádané a postrádáme u něho kvalitní informace získané přímo ze školního prostředí.

Nová publikace Mgr. et Mgr. Radka Vorlíčka, Ph.D. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku: Pohled do konkrétních škol reaguje na tyto nedostatky a přináší informace, které v naší diskuzi dosud chyběly. Umožňuje čtenáři nahlédnout do konkrétních škol a ukazuje, jak základní škola stimuluje začlenění žáků do dětského kolektivu, anebo jak naopak přispívá k jejich vylučování. Všímá si toho, jak se k sobě žáci i žačky chovají a jaké skupinky vytvářejí. Tím oživuje diskuzi o fungování našeho vzdělávacího systému a poskytuje podněty k tolik potřebné inovaci učební praxe. Nikoli pouze slovem, nýbrž i jednoduchými grafickými schématy a ilustracemi, které přibližují čtenáři svět školní třídy. Kniha je určena akademickým odborníkům stejně jako všem pedagogům, studentům, rodičům a politikům, kterým na srdci leží vzdělávání našich dětí.  

Publikace je dostupná u nakladatele nebo v knihkupectví Kosmas.
 

 

Mgr. et Mgr. Radek Vorlíček, Ph.D. působí na Katedře sociální pedagogiky Pedagogické fakulty UHK. Zabývá se fungováním českého a slovenského vzdělávacího systému. Zaměřuje se na výzkum sociální inkluze a exkluze v základních školách, nízkoprahových klubech a sociálně vyloučených lokalitách. Mezi jeho odborné zájmy patří antropologie vzdělávání a sociologie dětství.