PdF Věda a výzkum 15. 2. 2021

Nový pohled na vzdělání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí

Autor: Petra Kubařová

Sociálně nepříznivé až sociálně znevýhodněné prostředí v rodině ovlivňuje nejen výchovu dětí, ale také jejich šance na budoucí uplatnění.

Právě faktorům v rodinném zázemí, které ovlivňují perspektivu dětí v oblasti vzdělávání, se dlouhodobě věnuje Gabriela Caltová Hepnarová. Nyní jí vyšla nová monografie Sociální znevýhodnění jako determinanta vzdělanostních perspektiv dětí – pohled do rodinného zázemí. 

Monografie řeší některé méně známé oblasti života rodin, které přináší sociální znevýhodnění v oblasti vzdělanostních perspektiv. Pro pochopení širokého komplexu vlivů, který působí na žáky přicházející do školy z prostředí, jež nese charakteristiky sociálního znevýhodnění, je využito tří konceptů. Tyto koncepty formují podobu dnešních úvah nad problematikou sociálního znevýhodnění v nejširším slova smyslu. Těmito koncepty jsou koncept mnohoproblémovosti, chudoby a sociálního vyloučení. Zaměření celé monografie osciluje mezi teoretickým rámcem vybraných konceptů a jejich reálnou podobou v podmínkách české společnosti. 

Kniha nabízí nahlédnutí do životní reality rodin žijících na ubytovnách či v sociálně vyloučených lokalitách. Cílem autorky bylo zaměřit se na takové spektrum kapacit a zdrojů, které jsou v rodinách reálně dostupné. Teprve na základě poznání reálných životních podmínek žáků je možné dále vytvářet konkrétní podobu podpůrných opatření, která napomohou zlepšit stávající situaci žáků pocházejících ze sociálně znevýhodňujícího prostředí.

 

Mgr. Gabriela Caltová Hepnarová, Ph.D., působí jako odborná asistentka na Ústavu sociálních studií Pedagogické fakulty UHK. Před nástupem na Pedagogickou fakultu Univerzity Hradec Králové působila v oblasti poskytování sociálních služeb rodinám. Doktorát získala na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého. Na UHK vyučuje předměty zaměřené k sociální práci, práci s minoritami a sociální pedagogiku. Zaměřuje se na výzkum rodinného prostředí sociálně znevýhodněných dětí a možnosti jejich podpory. Volný čas tráví se svou rodinou, nejraději při výletech do hor.