PdF Aktuálně 31. 3. 2021

Otevřený dopis ministru Plagovi: Neredukujme vzdělávání v oblasti umění a kultury

Pedagogická fakulta se ohradila proti změnám rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Revize, které představilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, výrazným způsobem redukují některé vzdělávací oblasti – mj. umění a kulturu.

Kolegové z Katedry výtvarné kultury a textilní tvorby (KVKTT) zaslali 10. března ministru Robertu Plagovi otevřený dopis, ve kterém svůj nesouhlas vysvětlují.  Pedagogové Hudební katedry (HK) podpořili stanovisko Asociace učitelů hudební výchovy k tzv. malým revizím Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání. K výzvě k revizi se připojili také děkani pedagogických fakult ČR – členové Asociace děkanů PdF ČR (Stanovisko Asociace děkanů PdF k revizi RVP).

KVKTT: Otevřený dopis ministru Plagovi

Vážený pane ministře,

níže Vám formou otevřeného dopisu zasíláme nesouhlasné vyjádření ke změnám realizovaným v rámci tzv. malé revize Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV) za Katedru výtvarné kultury a textilní tvorby Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové.

Jako fakultní pracoviště připravující budoucí pedagogy výtvarné výchovy pro základní školy cítíme potřebu vyjádřit náš nesouhlas s navrhovanými změnami RVP ZV, které výrazně zasahují vzdělávací oblast Umění a kultura v RVP ZV. Jakkoliv chápeme potřebu inovací kurikula a význam rozvoje digitální gramotnosti pro vzdělávání v 21. století, musíme se ostře vymezit k revizi a způsobu její komunikace. Změny, které by měly být od 1. září 2021 aplikovány do praxe, jsou pro vzdělávací obor výtvarná výchova zásadní. Ačkoliv jsme byli aktivně zapojeni v projektu MŠMT „Podpora rozvoje digitální gramotnosti“ (CZ.02.3.68/0.0/16_036/005366; 2017–2020), jehož cílem bylo nalézt možnosti integrace digitální gramotnosti do obsahu všech stávajících vzdělávacích oborů, nebyl nám nabídnut prostor vyjádřit se k revizi RVP ZV před jejím zveřejněním a k reflexi odborných a praktických výstupů z projektu.

Domníváme se, že oznámení plánovaných změn přichází ve velmi nevhodnou dobu, v období pandemie, kdy je na pedagogy základních škol vyvíjen obrovský tlak v oblasti zvládnutí informačních technologií (ICT). Tyto zásadní změny úzce souvisejí s radikálním navýšením času výuky v online prostoru a práce s ICT. Stále ještě probíhající krizový stav doposud neumožnil optimálně reflektovat všechny negativní dopady, které tato situace měla na pedagogy i jejich žáky. Pevně věřím, že není cílem vzdělávacího systému České republiky v oblasti základního školství vychovat pouze odborníky schopné pracovat v oblasti digitálních technologií, ale rozvíjet rovnoměrně všechny oblasti lidské osobnosti včetně jejích schopností a nadání.

V příloze tohoto otevřeného dopisu Vám zasíláme naše hlavní připomínky k provedené tzv. malé revizi RVP ZV.

 

S pozdravem
Mgr. art. Mária Hromadová, ArtD.
vedoucí Katedry výtvarné kultury a textilní tvorby

 

Pedagogové KVKTT PdF Univerzity Hradec Králové:

Mgr. et MgA. Petra Filipová, Ph.D.

PhDr. Vlastimil Havlík, Ph.D.

doc. Mgr. art. Zuzana Hromadová

MgA. Petr Hůza

MgA. Tomáš Moravec

Mgr. Lubomír Netušil

doc. Rostislav Novák, ak. mal.

PhDr. Katarína Přikrylová, Ph.D.

doc. Jaroslava Severová, ak.mal.

PhDr. Kateřina Štěpánková, Ph.D.

Mgr. Lucie Tikalová, Ph.D.

Mgr. et MgA. Pavel Trnka, Ph.D.

doc. Vlastimil Vodák, ak. mal.

Mgr. et Mgr. Klára Zářecká, Ph.D.

 

Příloha

  1. Snížení hodinové dotace pro vzdělávací oblast Umění a kultura a s ní úzce spojená redukce vzdělávacího obsahu výtvarné výchovy
    Celkově došlo v rámci tzv. malé revize RVP ZV k výraznému zkrácení hodinové dotace v několika vzdělávacích oblastech ve prospěch nově vytvořeného předmětu Informatika a současně s tím také došlo k vypuštění některých témat ze vzdělávacích oblastí. To vše proběhlo bez diskuze nad otázkou „Jaké vědomosti by si žáci měli z výuky na základní škole odnést?“. RVP má nabídnout optimální základní rámec vzdělávání, který je dále rozvíjen v ŠVP, vždy s ohledem na komplexní rozvoj žáka. Nemůžeme souhlasit s redukcí výuky ve vzdělávací oblasti Umění a výchova – respektive oboru výtvarná výchova, jejímž základním cílem je, na rozdíl od jiných oblastí, rozvíjet primárně praktické tvůrčí činnosti, které jsou člověku přirozené a nezbytné pro rozvoj kreativity, která je zásadní ve svých důsledcích pro ekonomiku, průmysl 4.0 i pro digitální gramotnost. Jedná se o priority, jejichž význam je zmíněn i ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (význam kulturních a kreativních průmyslů pro budoucnost, rozvoj vztahu občana k uměleckému a kulturnímu dědictví…). Snížení počtu výukových hodin nutně povede ke snížení kvality výuky a zároveň k omezení možností propojování školní výuky s edukací v muzeích, galeriích a dalších kulturních institucích, s níž se do budoucnosti počítalo (viz národně vzdělávací projekt MŠMT „Vzdělávací programy paměťových institucí do škol“ (2017–2019)).
  2. Význam výtvarné výchovy pro jedince i společnost
    Hlavním cílem našeho pracoviště, Katedry výtvarné kultury a textilní tvorby, je kvalitní příprava budoucích výtvarných pedagogů. Hodnotně vedena výtvarná výchova rozvíjí tvořivé myšlení, učí žáky kreativně přemýšlet a experimentovat, podněcuje jejich fantazii, rozvíjí vizuální gramotnost a v neposlední řadě je učí respektu ke kulturnímu dědictví. Tím vším je výtvarná výchova jedinečná, žádný jiný vyučovací předmět nemůže tyto oblasti postihnout, má tudíž nezastupitelnou roli na poli výchovy a vzdělávání. Pokud v naší společnosti nebude dán uměleckému vzdělávání dostatečný prostor, je ohrožen všestranný rozvoj osobnosti žáka a tím i jeho budoucí hodnotová orientace. Bez rozvoje kreativity a podpory kritického myšlení nebudou mít žáci solidní základy vzdělání a nebudou dobře připraveni na svůj budoucí život. Tvořivost je jednou z nejvýznamnějších klíčových kompetencí, jejíž význam směrem do budoucna stále poroste. Schopnost ekonomicky konkurovat je vázána především na lidskou tvořivost, ať se jedná o tradiční odvětví průmyslu, kreativní průmysl či počítačová odvětví. Schopnost inovace je vázána na tvořivost, tu je v systému základního vzdělávání možné podporovat především ve výtvarné výchově.
  3. Informatika a digitální gramotnost ve výtvarné výchově
    Výuka Informatiky v tak velké hodinové dotaci představuje radikální změnu ve výuce na základních školách, navíc ještě navýšená o implementaci rozvoje digitální gramotnosti do výuky jednotlivých vzdělávacích oborů. Pro komplexní rozvoj lidské osobnosti však nejsou digitální technologie a jejich využívání samospasitelné. Vždy se jedná o výuku obsahově napojenou na konkrétní výukový obsah daného předmětu. Je opravdu tolik času stráveného ve škole při výuce Informatiky nezbytností pro získání optimálního množství znalostí ICT? Je to pro rozvoj žáka vhodné s ohledem na zdravotní dopady, nebezpečí rozvoje závislostí na sociálních sítích a počítačových hrách a na negativní dopad stagnace manuální zručnosti? Výsledky výzkumných šetření v oblasti psychologie a psychiatrie upozorňují na mnohá rizika, která s sebou nadměrné využívání ICT přináší. V minulých letech jsme se aktivně podíleli na projektu MŠMT „Podpora rozvoje digitální gramotnosti“ (CZ.02.3.68/0.0/16_036/005366; 2017–2020), kde bylo počítáno se zapojením ICT a rozvoje digitální gramotnosti do výuky výtvarné výchovy na všech stupních vzdělávání. Výsledky projektu ukázaly, že je cesta zapojení ICT do výuky všech předmětů možná (a v souvislosti se současným vývojem výtvarného umění také žádoucí) a že není potřeba redukovat obsah předmětu ve prospěch výuky Informatiky a navyšovat hodinovou dotaci nově vzniklého předmětu. Informační a digitální kompetence je vždy nezbytné rozvíjet ve vazbě na konkrétní vzdělávací oblast.
    Malá revize RVP ZV přinesla navýšení hodinové dotace o čtyři hodiny v jedné oblasti, v oblasti informatiky. Toto řešení je mírně řečeno nesystémové. Zmíněná revize vychází z poznatků a výsledků pokusných ověřování rozvoje informatického myšlení v mateřských, základních a středních školách a také rozvoje digitální gramotnosti. Kolik hodin navíc a z jakých oblastí přinese velká revize výuce výtvarné výchovy, kde se taky bude vycházet ze stejných výsledků zaměřených na průmět digitálních technologií do výuky výtvarné výchovy? Jestli se již nyní oddělila časová dotace, máme to chápat tak, že se s dotací přesouvá i obsah výuky výtvarné výchovy s průmětem digitálních technologií? Myslíme, že nelze oddělit jednu oblast revize RVP ZV a postupovat jiným systémem, než u dalších oblastí, které vytváří jeden celek. Oddělení hodin by dávalo smysl pouze v případě ponechání obsahu výuky zaměřené na dotčené oblasti, kde se promítne uplatnění digitálních technologií.  Ujištění, že během přípravy velké revize bude postupováno otevřeně a participativně, tak, aby se učitelé, ředitelé, zástupci fakult a odborné asociace a další aktéři mohli zapojit svými znalostmi a zkušenostmi, již existence „malé revize“  RVP ZV toto tvrzení zpochybnilo.
  4. Komunikace „malé“ revize RVP ZV
    Předložená tzv. malá revize RVP ZV představuje bez odborné diskuze se zapojením všech stran pouze „nekoncepčně proškrtané obsahy“ jednoznačně posilující Informatiku a redukující některé vzdělávací oblasti – včetně oblasti Umění a kultura. Nesouhlasíme nejen s vlastní podobou revize, ale také s nemožností změny předem diskutovat, neboť možnost vyjádřit se k dané problematice považujeme za zásadní. Předběžná diskuze by jistě odkryla pluralitu pohledů na danou problematiku a pomohla předejít současným negativním reakcím, které mají jistě své opodstatnění.
  5. Příprava současných a budoucích pedagogů
    Všichni pedagogové, nejen pedagogové Informatiky, budou muset reagovat na navrhované změny RVP ZV, které budou v rámci tzv. velké revize RVP ZV avizované na rok 2023 patrně ještě zásadnější. Jsou připraveny podmínky pro přípravu pedagogů? V přípravě budoucích pedagogů tento druh přípravy zahrnut není, ačkoliv mnohé ze studijních oborů vyučovaných na pedagogických fakultách získaly v nedávné době nové akreditace. Posílení kompetencí pedagogů v oblasti ICT musí být nejprve nedílnou součástí odborné vysokoškolské přípravy budoucích pedagogů ve všech vzdělávacích oblastech, jinak nemohou být systémové změny realizovány.
  6. (Ne) Perspektiva dvouoborového studia výtvarné výchovy
    V konečném důsledku můžeme s tímto přístupem v budoucnu předpokládat, že snížení hodinové dotace pro vzdělávací oblast Umění a kultura povede ke snížení zájmu studentů volit v rámci dvouoborového studia kombinaci s výtvarnou výchovou, neboť nebudou mít šanci získat plný úvazek na základní škole. Tento z hlediska oboru výtvarná a hudební výchova neperspektivní vývoj povede také k tomu, že umělecké předměty budou vyučovat neaprobovaní pedagogové bez dostatečných znalostí a kompetencí nezbytných pro rozvoj žáků v oblasti tvůrčí činnosti. Tvořivost, je pro současný svět tou nejcennější kompetencí, která posouvá poznání lidstva i jeho schopnost reagovat na proměňující se svět.

 

HK: Podpora stanoviska Asociace učitelů hudební výchovy k tzv. malým revizím Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání

Členové Hudební katedry Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové, kteří připravují budoucí pedagogy hudební výchovy pro základní školy, vnímají potřebu vyjádřit nesouhlas s navrhovanými změnami RVP ZV, které výrazně negativně zasahují vzdělávací oblast Umění a kultura. V tomto smyslu podporují stanovisko Asociace učitelů hudební výchovy k tzv. malým revizím RVP ZV, předložené ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Členové Hudební katedry PdF UHK se v souladu se stanoviskem Asociace učitelů hudební výchovy jednoznačně ohrazují vůči redukci hodinové dotace a škrtům v obsahu učiva hudební a výtvarné výchovy. Tyto zásahy považují za ohrožení plnohodnotného fungování těchto předmětů na ZŠ. Ve spolupráci s výtvarníky a dalšími profesními skupinami vyvinou maximální úsilí, aby v žádném ročníku ZŠ nebyla narušena vzdělávací oblast jako celek, ale ani žádný z obou jejích předmětů. Z hlediska členů Hudební katedry kromě toho následně hrozí v důsledku snížení hodinových dotací pro vzdělávací oblast Umění a kultura i pokles zájmu studentů o učitelskou profesi hudební či výtvarné výchovy, neboť jim perspektivně nedává jistotu získat plný úvazek na ZŠ.

Pedagogové Hudební katedry PdF Univerzity Hradec Králové:

Mgr. Kateřina Andršová, Ph.D.
prof. PhDr. Stanislav Bohadlo, CSc.
MgA. Lenka Hejnová, Ph.D.
Mgr. Alena Holá
Mgr. Ondřej Hromádko
doc. Mgr. Michal Chrobák
prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.
PhDr. Helena Karnetová
Mgr. Lukáš Koblása
Mgr. Karel Koldinský
Mgr. et Mgr. Marie Kováříčková
PhDr. Ludmila Kroupová, Ph.D.
Mgr. Jaromír Křováček
Mgr. Silvie Langrová, DiS.
Mgr. et Mgr. Jan Lorenc
PhDr. Miluše Obešlová, Ph.D.
PhDr. Hana Přibylová
prof. PhDr. Jiří Skopal, CSc.
Mgr. Jiří Skopal, Ph.D.
Mgr. Kristýna Soukupová, DiS.
PhDr. Dana Soušková, Ph.D.
MgA. Jaroslava Staňková, Ph.D.
MgA. Petr Špaček, Ph.D.
Mgr. et MgA. Markéta Štefániková
doc. PhDr. MgA. František Vaníček, Ph.D.
Mgr. Nela Viktorová
Mgr. Jiří Vondráček                                                            


V Hradci Králové 16. března 2021

 

Stanovisko Asociace děkanů pedagogických fakult k revizi RVP

Asociace děkanů pedagogických fakult vyjadřuje zásadní nesouhlas s obsahem zveřejněné revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a s formou, jakou byly tyto změny připraveny a komunikovány. Chápeme potřebu promyšlené kurikulární reformy, jsme v souladu s jejími  základními ideovými východisky danými Strategií 2030+ (speciálně v oblasti digitální gramotnosti), a proto se někteří pracovníci našich fakult do přípravy v této oblasti zapojili.

MŠMT zveřejnilo ovšem 1. 2. 2021 revidovaný RVP v podobě, s níž vyjadřujeme nesouhlas.

Nesouhlasíme s redukovaným obsahem řady předmětů podobně, jako s ní nesouhlasí mnozí učitelé organizovaní ve svých profesních sdruženích. Redukce zde byly dle našeho názoru provedeny nesystematicky, mnohdy v příkrém rozporu s logickou koncepcí jednotlivých disciplín. Rozhodně se nejedná o základy, na nichž by bylo možné dále stavět (a to přece byl motiv k revizi).    

Za diskutabilní považujeme i omezení hodinové dotace některých předmětů, na což učitelé rovněž poukazují.

Důvody uvedených redukcí a úprav nám nejsou jasné a není nám jasný ani postup, při němž členové pracovních skupin NPIČR, tedy ti, kdo se na revizi měli podílet, byli z procesu stávajících úprav vyloučeni, aniž by obdrželi jakékoli informace.

Úroveň promyšlenosti a komunikace provedených změn pak nejlépe ilustruje skutečnost, že ve zveřejněném vysvětlení redukcí jsou obhajovány změny, které vůbec nebyly provedeny, a je odkazováno na výstupy, jež v příslušném dokumentu jednoduše nejsou.

Vzhledem k problematičnosti obsahu a přípravy nynější revize považujeme za nevyhnutelné obě tyto stránky korigovat, a proto navrhujeme a žádáme, aby byly podniknuty následující kroky.

  1. Kvalifikované redukce v obsahu předmětů. Mají umožňovat další návaznosti v rámci předmětů i návaznosti širší. S tím souvisí časová dotace pro předměty – řešení nespatřujeme vždy v omezování počtu hodin.
  2. Kvalifikovaná revize. Navržených změn lze dosáhnout, jestliže revizi budou zajišťovat ti, kdo jí byli původně pověřeni, tedy příslušné pracovní skupiny. Právě to, že jde o skupiny, nikoli o jednotlivce, považujeme ve vztahu k závažnosti změn za podstatné.

Příslibem těchto kroků byl nakonec i dopis, který děkani pedagogických fakult obdrželi 22. 2. od Mgr. Jaroslava Faltýna, ředitele Odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT. Věříme, že na základě tohoto dopisu budou činnosti směřujících ke koncepční revizi kurikulárního rámce pokračovat i s aktéry, kteří byli již pro tuto činnost dříve osloveni.

V Praze dne 29. 3. 2021

Děkani pedagogických fakult ČR – členové Asociace děkanů PdF ČR