PdF Zahraničí 20. 6. 2019

Perspektiva i srovnání z americké University of Findlay

Autor: Petra Kubařová, PdF UHK

Série odborných diskusních seminářů o trendech ve vyučování, evaluacích i speciálních vzdělávacích potřebách, ale také přítomnost ve výuce na našich fakultních školách byla součástí programu návštěvy z University of Findlay na Pedagogické fakultě UHK.

S americkou University of Findlay College of Education spolupracujeme již od roku 2016 a díky jejímu zaměření patří mezi oblíbenou partnerskou instituci mobilit našich studentů. Během návštevy akademiků i studentů vedených Jonem Brasfieldem byla příležitost osobně probrat nové impulzy pro prohloubení vzájemné spolupráce.

„Řešíme podobné otázky a můžeme se vzájemně poučit, dát si dobré i špatné příklady,“ uvedla po jednání se zástupci University of Findlay College of Education proděkanka pro internacionalizaci a praxe PdF UHK Daniela Vrabcová s tím, že z mobilit na této americké univerzitě přijíždí naši studenti vždy nadšeni.

Současný pobyt u nás byl pro americké partnery zajímavý i z hlediska výuky. Studenty jsme proto během jejich návštěvy u nás vzali také do základních škol, se kterými spolupracujeme.

 

Nechyběla prohlídka kampusu a města organizovaná našimi studentkami anglického jazyka pro cestovní ruch vedenými Helenou Polehlovou z Katedry anglického jazyka a literatury PdF UHK.

 

Jednou z hlavních aktivit společných jednání s kolegy ze Spojených států amerických byla i série odborných diskusních seminářů, které se uskutečnily pod vedením hostů, akademických pracovníků z University of Findlay, a pod záštitou Katedry anglického jazyka a literatury a Katedry pedagogiky a psychologie PdF UHK a Královéhradecké pobočky České pedagogické společnosti v úterý 18. 6. 2019.

Úvodní prezentace Jona Brasfielda byla zaměřena na přehled přístupů k hodnocení učitelů v Ohiu i obecně ve Spojených státech. V rámci semináře byly diskutovány primární metody hodnocení učitelů a vývojové změny v přístupech v hodnocení po roce 2000, od kdy je na učitele kladena větší odpovědnost za úspěch jejich studentů.

Podrobnosti a důsledky těchto změn byly prezentovány pomocí dat z výzkumných studií zaměřených na efekty hodnocení učitelů.

Dalším přednášejícím byla studentka doktorského studia Amanda Gensler. Tématem jejího vystoupení byly současné metody a trendy ve výuce anglického jazyka jako druhého „cizího“ jazyka.

Třetí prezentace byla zaměřena na speciální vzdělávací služby ve Spojených státech, o kterých přednášely studentka doktorského studia a učitelka speciálního vzdělávání na střední škole ve Findlay v Ohiu Michele Prater a koordinátorka pro služby studentům na školách ve městě Sandusky City v Ohiu Jamie Biechler.

Poslední prezentace byly zaměřeny na úlohu knihoven ve vzdělávacím systému USA v podání ředitelky Illinois College of Optometry Library v Chicagu Christine Weberové a ředitelky mediálních služeb pro Findlay City Schools ve městě Findlay v Ohiu Amandy Brasfieldové. Následná diskuse se zabývala  také současnými trendy v oblasti informační gramotnosti.

Všechny přednesené příspěvky přinesly podnětnou diskusi a inspiraci pro další práci nejen akademiků z PdF UHK ale také přítomných fakultních učitelů ze spolupracujících škol.

Spolupráce obou univerzit přináší vzájemné obohacení a proto jsme rádi, že i nadále úspěšně pokračuje.