Očima realizačního týmu

Doc. Mgr. Kateřina Juklová, Ph.D. řešitelka projektu

 

Absolventka jednooborové psychologie na FF MU v Brně, kde roce 2009 obhájila také doktorát z vývojové psychologie. V roce 2020 úspěšně prošla habilitačním řízením v pedagogické psychologii na PedF UK v Praze. Kromě akademické dráhy se již 15 let věnuje psychologickému poradenství a v posledních 10 letech i systemické a narativní psychoterapii. Kromě výcviku v psychoterapii má výcvik v telefonické krizové intervenci a v koučování. V uplynulých 15 letech vedla nebo se podílela na projektech zaměřených na podporu učení a zvládání stresu různých skupin vysokoškoláků. V posledních letech se věnuje především podpoře budoucích učitelů.

Řekla k projektu

Jedním z impulsů pro zrod tohoto projektu byl projekt Pregraduálního vzdělávání I. na Univerzitě Hradec Králové zaměřený především na využívání mentoringu pro podporu profesního učení budoucích učitelů v průběhu pedagogických praxí. Náš výzkum zkušeností účastníků projektu mimo jiné ukázal, že kolegiální (nehierarchické) vztahy budoucích učitelů s jejich vzdělavateli otevírají dveře k větší sebedůvěře, aktivitě i chuti se učit novým věcem a k lepšímu zvládání počátečních nezdarů a nejistot. Tato zjištění se stala odrazovým můstkem pro hledání dalších možností, jak budoucí učitele v jejich rozvoji s využitím kolegiálních vztahů systémově podporovat.

V tomto projektu se proto zaměřujeme na podporu rozvoje kolegiality mezi budoucími učiteli, akademiky a fakultními učiteli. Činíme tak s důvěrou v to, že vybudované kolegiální sítě budou moci časem žít svým vlastním životem a podpora i dovednosti v nich získané budou šířeny mezi nové kolegy a do nových oblastní společného profesního učení. Supervizi v tomto projektu vnímáme jako nástroj pro facilitaci jak kolegiální spolupráce, tak i profesního a osobního rozvoje jednotlivců.

Mgr. Sylvie Tichotová, koordinátorka kolegiálních a supervizních sítí

Vystudovala jednooborovou psychologii na FF UK, kde momentálně také dokončuje doktorské studium. Pětiletý psychoterapeutický výcvik absolvovala v Gestalt modalitě, následně si psychoterapeutické vzdělání doplnila o postgraduální vzdělání zaměřené na psychoterapii a poradenství pro děti a dospívající, rovněž v Gestalt modalitě. Jako psycholog a psychoterapeut působila v oblasti zdravotnictví, neziskových organizací i sociálních služeb. Momentálně má svou soukromou praxi zaměřenou převážně na děti a dospívající. Současně též působí již pátým rokem na Pedagogické fakultě Univerzity Hradce Králové na Katedře pedagogiky a psychologie, kde se zaměřuje na sebezkušenostní a interakčně zaměřené předměty, v rámci kterých organizuje pro studenty i supervizní a mentorská setkání. Momentálně si dokončuje formální supervizní vzdělání v rámci výcviku pro supervizory ve školství.

Řekla k projektu

Tento projekt vnímám jako velkou příležitost představit supervizi jako techniku kolegiálního sdílení, která může nabídnout nejen podporu a inspiraci, ale i účinnou ochranu před syndromem vyhoření. Supervizi chápu jako nedílnou součást psychohygieny a zároveň jako zdroj profesního růstu, který se děje vzájemnou inspirací a sdílením zkušeností.

 

Lídři a facilitátoři kolegiálních sítí

Mgr. Jitka Musilová

Vystudovala Fakultu sociálních studií MU Brno, obor psychologie a sociální práce, absolvovala výcviky v adlerovském přístupu v terapii a poradenství a aktuálně jsem zapojená do výcviku pro supervizory ve školství.
Pracuje desátým rokem v PPP a SPC KHK na pozici metodika prevence, v rámci které se profesně setkává se skupinami pedagogů i s třídními kolektivy, zároveň pracuje s dětmi, rodiči a pedagogy i individuálně.
Je odborným garantem projektu zaměřeného na podporu duševního zdraví pedagogů i dětí a dospívajících, v rámci kterého poskytuje supervize pedagogům zapojeným do projektu a to jak individuálně, tak skupinově. Supervizně se potkává s pedagogy mateřských, základních i středních škol.

 Řekla k projektu

Supervizi vnímám jako základní součást odborného i osobního růstu a jako jeden z možných nástrojů pro podporu duševního zdraví. Těším se na setkání.

Mgr. Lenka Dokládalová Bednářová

 

Vystudovala učitelství a sociální pedagogiku a svou prací se pohybuje střídavě v prostředí škol i sociálních služeb. Od roku 2011 pracuje s dětmi a mladými lidmi v oblasti rizikového chování (primární prevence ve škole, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež), posledních několik let vzdělává pedagogy a věnuje se jejich metodické podpoře při běžných i náročných profesních situacích.

 

 Řekla k projektu

 Zkušenost s vedením supervize čerpám především v prostředí základních škol. Základním stavebním kamenem mé práce je smysluplnost, komplexnost a přínos pro všechny zapojené strany. 

Mgr. Pavel Plaček, DiS.

Profesí je sociální pracovník, v praxi od roku 1999. Na začátku profesní kariéry působil mnoho let
v nízkoprahových adiktologických službách. Po intermezzu v managementu se od roku 2010 zabývá
primárně koučováním, mediací, poradenstvím a supervizí ve školství. Supervizně mu rukama a především
hlavou prošlo již několik desítek jednotlivců a týmů z takřka celého spektra školského systému,
od mateřinek až po střední školy.

 

 Řekl k projektu

 Supervizi ve školství vnímám, jako jeden z nástrojů rozvoje osobnosti pedagoga, prevenci vyhoření a podporu psychohygieny.

 

 Bc. Miroslav Zavadil, Dis.

Jsem rodinný a párový terapeut, sociální pedagog, adiktolog, zakladatel a ředitel organizace SEMIRAMIS z.ú. Lektoruji vzdělávací programy pro pedagogy a jsem supervizorem pracujícím hlavně ve školách. Od roku 1999 pracuji v organizaci SEMIRAMIS, kterou dodnes považuji za svůj pracovní domov.
V současné době se snažím zlepšovat v práci s rodinami a dětmi a pak také zkoumám,
jak pojmout a nabízet supervizi ve školách.

 

 Řekl k projektu

 Děti, rodiny a učitelé jsou propojené skupiny, které si v dnešní době zaslouží obzvláště velkou pozornost, podporu a péči.

  

Mgr. Michal Zahradník

Vystudoval jsem FF U Palackého. V pomáhajících profesích působím od roku 1995 (pracoval jsem jako streetworker, pracovník primární a sec.prevence, zakládal a profiloval drogové Harm reduction služby v Pardubickém kraji). Přibližně 10 let jsem zastával pozici odborného a výkonného ředitele středně velké nestátní neziskové organizace a v té době se také stále intenzivněji profiloval jako metodik, lektor a posléze supervizor. Absolvoval jsem dlouhodobý výcvik v supervizi vedený PhDr. Petrem Klímou (Česká asociace streetwork). S kolegyní Evou Janků vedu sebezkušenostní výcvik Kompetence pro kontaktní práci (v letošním roce byl dokončen již desátý běh).