Učitelství výtvarné výchovy pro ZUŠ a SŠ

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Jako absolvent v rámci didaktiky, metodiky a navazující oborové praxe získáte komplexní kompetence pro výuku vybraných předmětů na základní umělecké nebo střední škole. Při zpracování závěrečné práce si osvojíte metodické základy vědecké a výzkumné činnosti. Program je strukturován v souladu s požadavky na profil absolventa studia učitelství ZUŠ/SŠ tak, aby rozvíjel profesní kompetenci nezbytnou pro úspěšný výkon povolání učitele. Po úspěšném ukončení studia budete plně kvalifikovaným učitelem vybraného stupně škol.

Toužíte po tvořivé práci, kde se stanete motivačním prvkem pro řadu studentů? Jako absolvent budete schopen samostatné orientace v oboru, profesní odbornost opřete o vlastní tvůrčí uměleckou a teoretickou činnost a nebo budete moci rozvíjet výtvarný talent a potenciál žáků. Najdete uplatnění jako pedagog na ZUŠ nebo na SŠ, galerijní pedagog, muzejní pedagog, lektor kurzů v ostatních vzdělávacích institucích (např. Univerzita třetího věku).

Obecné podmínky:

Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářského studia oborů se zaměřením na vzdělávání v rámci studijního programu Specializace v pedagogice. Absolventi bakalářského studia v jiných studijních programech a oborech musí v rámci přijímacího řízení doložit absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky. Na PdF UHK se jedná o předměty Pedagogická propedeutika, Pedagogická praxe 1 a 2, Psychologie obecná a vývojová, Obecná didaktika, Psychologie sociální a osobnosti, Pedagogické praktikum, Výchovná témata ve vzdělávání nebo je třeba doložit absolvování předmětů obsahově podobných (konečné slovo při posouzení studia má v tomto případě Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK).

Absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky doloží uchazeč nejpozději v srpnu/září 2025. Předměty modulu je možné absolvovat v průběhu bakalářského studia (uchazeč spolu s diplomem doloží diploma supplement) či v rámci celoživotního vzdělávání (dokládá se Osvědčením o absolvování kursu celoživotního vzdělávání).

Uchazeči o studium, kteří absolvovali předchozí bakalářský stupeň studia oboru v jiném studijním programu než Specializace v pedagogice a nedoloží v rámci přijímacího řízení doklad o absolvování modulu pedagogické propedeutiky, nemohou být ke studiu přijati.

Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří předloží při zápisu ke studiu úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia. Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu.

Profil uchazeče

Požadavky na předchozí studium: Absolvování bakalářského studijního výtvarně-učitelského oboru, nebo uměleckého oboru s doplněním pedagogického základu.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Učitelství výtvarné výchovy pro ZUŠ a SŠ je připraven k výkonu profese výtvarného pedagoga v širokém záběru od dětí raného školního věku až po dospělou populaci. Studium pedagogicko-psychologického bloku (společného základu učitelství SŠ) plně kvalifikuje absolventa k výkonu profese učitele na všech typech středních škol a základních uměleckých škol. Ve vazbě na oborovou profilaci (studijní aprobaci) jsou absolventi tohoto studia rovněž kvalifikováni pedagogicky působit v dalších výchovně vzdělávacích institucích a zařízeních (např. v zájmové a umělecké oblasti, ve volnočasových a mimoškolních zařízeních - pedagog volného času, zaměstnanec muzea v oblasti muzejní pedagogiky, v metodických centrech pro muzejní vzdělávání, v institucích zaměřených na oblast zájmové umělecké činnosti, učitel v zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků atd.) Absolvent je schopen samostatné orientaci v oboru, svoji profesní odbornost opírá o vlastní tvůrčí uměleckou a teoretickou činnost. Je schopen rozvíjet výtvarný talent a potenciál žáků.

Charakteristika profesí a institucí, kde absolvent může uplatnit získané vzdělání:

  • pedagog na ZUŠ, pedagog na SŠ
  • galerijní pedagog, muzejní pedagog
  • učitel v zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků - dílenský pracovník ve středních odborných školách
  • lektor kurzů v ostatních vzdělávacích institucích (např. Univerzita 3. věku)
  • vedení kurzů

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Talentová část:

Portfolio:

Soubor vlastních výtvarných prací a realizací s obrazovou přílohou, dále seznam výstav popř. publikační tvorby (recenze, názory, příspěvky, seznam prostudované oborové literatury).

Kritéria hodnocení: kvalita prací, grafické řešení portfolia, minimální rozsah 20 stran.

Max. 50 bodů.

Výtvarný projekt:

Předložení výtvarného projektu, kde uchazeč využije získané znalosti pro svou další tvorbu v navazujícím magisterském studiu.

Kritéria hodnocení: stylizační, obsahová a grafická úroveň projektu, minimální rozsah 3 normostrany, formát A4.

Max. 30 bodů.

Praktická zkouška:

Uchazeči, kteří studovali bakalářský obor na KVKTT, PdF, UHK (Textilní tvorba, Uměleckořemeslné textilní disciplíny, Grafická tvorba multimédia, Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání) praktickou zkoušku nevykonávají a získávají za tuto zkoušku plný počet bodů, tj. 20 bodů.

Ostatní uchazeči – vykonávají praktickou zkoušku z malby v rámci řešení jednoho úkolu (cca 3 hodiny). S sebou přinést: 2x čtvrtka formátu A2, temperové barvy, štětce, nádobu na vodu, paletu, lepicí pásku.

Max. 20 bodů.

Ústní část:

Pohovor:

Znalosti z oblasti dějin umění (od pravěku po současnost).

Max. 60 bodů.

Orientace v oboru:

Přehled o uměleckém výtvarném dění.

Míra pedagogicko-psychologických osobnostních dispozic pro studium učitelství (např. vedení kurzů, workshopů, kroužků, … ve vazbě na zvolený obor).

Max. 40 bodů.

Uchazeči jsou v rámci přijímacího řízení hodnoceny i na základě porovnání mezi sebou. Tomu odpovídá i bodové ohodnocení, které se může u jednotlivých programů (případně i v různých letech) lišit.

Celkové hodnocení: max. 200 bodů

Pohovor: max. 60 bodů

Orientace v oboru: max. 40 bodů

Portfolio: max. 50 bodů

Výtvarný projekt: max. 30 bodů

Praktická zkouška: max. 20 bodů

Limit úspěšnosti:

200 - 130 bodů … uspěl

129 -   0 bodů … neuspěl

Minimální hranice úspěšnosti

130

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.

Doporučená literatura

  • Sturken, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál. 2010. ISBN: 978-80-7367-556-1.
  • Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 2006.
  • Pijoan, J. (ed.) Dějiny umění VIII.-XII.. Praha 2001.
  • Dempseyová, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002, ISBN: 80-7209-402-5.
  • Ruhrberg, K. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004. 840 s. ISBN 80-7209-521-8.
  • Dějiny českého výtvarného umění I-V.Praha. Academia, 1984-2005, ISBN 978-80-200-139-3.
  • Horáček, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.

Předpokládaný počet přijímaných

15

Kontakt

Katedra výtvarné kultury a textilní tvorby PdF UHK:

E-přihláška