Jak vést diplomky eticky i jak se chovat k obětem akademických podvodů? Poradí série webinářů
Datum konání: 11. 11. 2022 13:00, Autor: Zuzana Keményová
Evropská síť pro akademickou integritu (European Network for Academic Integrity) připravila na podzim sérii webinářů, v nichž chce šířit tipy, jak předcházet neetickému chování i jak reagovat, pokud už k němu došlo. A spouští i web, který bude pomáhat obětem neetického chování: například plagiátorství, contract cheatingu nebo falšování dokumentů různého druhu.
Převzato z magazínu Universitas
„Jsou to právě příběhy obětí, které poukazují na mnohdy nedobré fungování procesů předcházení nebo řešení neetického jednání. Obracejí se na nás lidé, kteří jsou zoufalí a nevědí si rady. Například nás oslovila jedna absolventka, jejíž vedoucí jí vykradl diplomovou práci pro svůj článek. Žádné stížnosti nepomohly, vedoucí je vysoce postavený profesor a škola případ nechtěla nijak řešit,“ popisuje Tomáš Foltýnek z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity, který jako předseda sdružení ENAI stál u zrodu aktivit na podporu obětí.
Jazykem webinářů je angličtina, jsou otevřené každému a účast je zdarma. Vše o webinářích a přihlášení na ně si přečtěte detailně zde.
ENAI nově spustila také webový portál, kam mohou lidé – i anonymně – napsat o své zkušenosti s neetickým chováním a s jejich situací jim poradí někdo ze zkušených mentorů. Vyřešené případy se souhlasem obětí správci portálu anonymizují a zveřejňují, aby se ostatní, kteří mají podobný problém, mohli inspirovat.
Jak vše změní umělá inteligence
V září se konal první z webinářů, zaměřil se na akademickou etiku a umělou inteligenci. Věnoval se zejména možnostem umělé inteligence při generování textů nebo obrázků. „Stačí totiž krátký vstup od uživatele a umělá inteligence se postará o zbytek – vygeneruje libovolně dlouhý text. Tyto výtvory jsou originální, tedy antiplagiátorskými systémy neodhalitelné, přesto se nejedná o původní dílo studujícího. O tom, že by se tak dosahovalo nějakého vzdělávacího cíle ani nemluvě,“ upozorňuje Foltýnek.
Zajímavá byla následná diskuse o originalitě – zda lze vůbec výstup umělé inteligence považovat za originální, když umělá inteligence generuje svůj výstup pouze na základě toho, co se naučila na jiných dílech.
Pro ty, kdo seminář nestihli a rádi by jej zhlédli zpětně, je dostupný online.
Listopadový webinář přiblíží akademickou integritu
Listopadový webinář se bude konat v pátek 11. listopadu rovněž od 13 hodin a nese název Oslava Evropského roku mládeže prostřednictvím akademické integrity. Jak studenti pomáhají při vytváření institucionální integrity a hodnot.
Povede jej Pegi Pavletić, chorvatská doktorandka farmacie a potravinářských věd na Univerzitě Camerino v Itálii. Nyní Pavletić působí v oblasti lékařské chemie. Dříve zastávala post předsedkyně Chorvatské studentské rady a Studentské rady Univerzity v Rijece, nyní působí v Evropské studentské unii, kde se zaměřuje na zajišťování kvality, uznávání kompetencí, akademickou integritu a odliv mozků.
Webinář bude o roli studujících při utváření kultury akademické integrity. „Stále více se ukazuje, že mluvit o akademické etice se studenty je nezbytné. Tyto rozhovory pomáhají překonávat generační bariéru mezi studenty a vyučujícími, vedou k lepšímu vzájemnému pochopení a celkové kultivaci akademického prostředí,“ zmiňuje Foltýnek.
Prosincový webinář má pomoci obětem neetického chování
Čtvrtý z webinářů se uskuteční opět v pátek, a to 9. prosince od 13 hodin. Zaměří se na podporu obětí akademické nepoctivosti. Jeho lektorka Rita Santos popíše, s jakými případy neetického chování v akademickém prostředí se setkává a jak je možné takovým lidem pomoci. Budou se rozebírat případy jako plagiátorství, contract cheating, ale například i falešné doporučující dopisy a další formy podvodů při akademické práci. Stejně tak seminář přiblíží, jak vůbec funguje portál na podporu obětí ENAI a co je jeho cílem do budoucna.
Rita Santos je projektová manažerka a výzkumnice ENAI, která se specializuje na podporu obětí plagiátorství a dalšího neetického chování. Santos je koordinátorkou programu ENAI s názvem Support for Victims of Academic Misconduct Working Group. Byla také juniorní výzkumnicí v programu Horizon 2020 Integrity Project, v němž vyvinula učební materiály o akademické integritě a materiály o zodpovědném chování pro středoškoláky. Spolupracovala také na seminářích o výzkumné etice a integritě pro studenty biomedicíny v Ph.D. a v postdoc programech.
Foto: Radek Miča, Universitas