Okruhy ke státním závěrečným zkouškám pro MCR

Otázky ke státní zkoušce z Ekonomiky a managementu pro
bakalářské studium Management cestovního ruchu

1. Výnosy a náklady (definujte výnosy a náklady; fixní, variabilní a celkové náklady; mezní a průměrné náklady; bod optima, explicitní a implicitní náklady, účetní a ekonomický zisk, čistý zisk).
2. Nedokonalá konkurence (příčiny vzniku nedokonalé konkurence, rovnováha firmy v nedokonalé konkurenci, monopolní síla, neefektivnost monopolu, oligopol smluvní, oligopol s dominantní firmou, monopolistická konkurence, regulace monopolu, příklady jednotlivých typů NK)
3. Trh práce a nezaměstnanost (poptávka a nabídka práce; výpočet nezaměstnanosti; druhy nezaměstnanosti, Okunův zákon; původní, modifikovaná a rozšířená Phillipsova křivka; trh práce s pružnými a nepružnými mzdami; rovnováha na trhu práce; aktuální hodnota a její prognóza)
4. Makroekonomický produkt (definujte HDP a HNP; metody výpočtu HDP; reálný a nominální produkt; mezinárodní srovnávání HDP a ekonomické úrovně; HDI - Index lidského rozvoje; aktuální hodnota HDP a jeho prognóza)
5. Podnikatelský záměr a finanční plán (podstata podnikatelského záměru a finančního plánu; cíle a principy tvorby finančního plánu; vymezení proformy účetních výkazů potřebných k tvorbě finančního plánu; všeobecná pravidla rozhodování o efektivnosti podnikatelského záměru a následně i plánu; faktor času, rizika a proveditelnost podnikatelského záměru, obchodní rejstřík, hospodářská soutěž, základní charakteristika obchodních korporací, úprava živnostenského oprávnění, druhy živností)
6. Financování drobného podniku (obchodní úvěr a zálohy, výhody a nevýhody; skonto a faktory ovlivňující výši nákladů obchodního úvěru; krátkodobé bankovní úvěry, směnka a eskontní úvěr; interní a externí dlouhodobé financování, tvorba a užití těchto zdrojů)
7. Základy a zásady účetnictví (podstata a funkce účetnictví, obecně platné zásady a principy, účet a soustava účtů, účetní doklady, podvojnost a souvztažnost účetních zápisů, účetní knihy, právní úprava účetnictví)
8. Účetní výkazy (bilanční rovnováha, majetek a zdroje, náklady a výnosy, obsah a tvorba účetních výkazů, jejich vzájemné vazby a využití)
9. Hodnocení finanční výkonnosti podniku (metody elementární finanční analýzy, poměrové ukazatele rentability, aktivity, zadluženosti a likvidity; horizontální a vertikální analýza účetních výkazů; pyramidový rozpad ukazatelů rentability vlastního kapitálu a celkového kapitálu; analýza ukazatelů na kapitálovém trhu; vícerozměrné modely predikce finanční tísně (Altmanovo Z-skore, Quicktest, IN05)
10. Investiční rozhodování (plánování peněžních toků z investice; hodnocení efektivnosti metodami ČSH, VVP a dobrou návratnosti, index rentability; investiční riziko)
11. Plánování a strategické řízení organizace (základní funkce managementu; poslání a vize organizace; strategické situační analýzy: SWOT, STEP, BSC, Porterův model 5 konkurenčních sil, BCG matice; konkurenceschopnost; řízení změny a krizový management; komplexní pojetí marketingové strategie: definování cílů, prvky procesu strategického plánování, vlastní strategie)
12. Organizování (základní funkce managementu; byrokratické a adaptivní organizační struktury: strmé vs. ploché struktury, druhy organizačního uspořádání; centralizace a decentralizace; delegování; rozpětí řízení)
13. Řízení lidských zdrojů (základní funkce managementu; analýza potřeb LZ; získávání a výběr pracovníků: (proces a metody); adaptační proces; rozvoj zaměstnanců (vzdělávání, kariéra, hodnocení); odměňování; formy vzniku a zániku pracovního poměru; práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců; manažer a jeho role; time management: Paretovo pravidlo a Eisenhowerova matice)
14. Vedení a motivace zaměstnanců (základní funkce managementu; styly vedení; manažerská mřížka (Blake a Moutonová); Fiedlerův kontingenční model; emoční inteligence; metody vedení lidí; McGregorova teorie X a teorie Y; vůdčí osobnost manažera a umění stát v čele; stimulace a motivace, členění; praktické využití Maslowovy teorie potřeb v aplikaci na řízení pracovníků; další motivační teorie potřeb (F. Herzberg, D. McClelland); odměňování z hlediska práva; odpovědnost zaměstnance a zaměstnavatele za škodu)
15. Kontrola (základní funkce managementu; význam, druhy a formy; předpoklady efektivní kontroly a prevence; efektivity nákladů vynaložených na kontrolu; audit, rozpočet, bod zvratu
a základní finanční kontrolní ukazatele; charakteristika orgánů ochrany práva – soustava soudů, státní zastupitelství, notářství, advokacie, dozor a kontrola ve veřejné správě)
16. Firemní kultura a komunikace (firemní kultura a její význam; úrovně organizační kultury (zvyky a rituály, příběhy, hrdinové, symboly a klíčové hodnoty); identita a image organizace; komunikační proces a komunikační kompetence; neverbální komunikace (mimika, oční kontakt, gesta, haptika, proxemika, posturologie); verbální komunikace – hlavní zásady rétoriky, vedení rozhovoru, diskuse, vyjednávání, řešení konfliktu; psychologické proměny komunikace v prostředí internetu; mediální a multikulturní komunikace)
17. Rozhodování a informace (rozhodování; typy manažerských rozhodnutí (složitá x rutinní, strukturovaná x nestrukturovaná); rozhodovací prostředí (jistota, riziko, nejistota); vliv IT na organizaci; rozhodovací proces a jeho fáze; skupinové vs. individuální rozhodování; organizační učení; styly řešení problémů; právní úprava rozhodování – základy občanského soudního řízení, správního řízení, trestního řízení; nakládání s informacemi)
18. Základy českého soukromého a veřejného práva (soukromé právo v českém právním řádu, subjekty soukromého práva; systém občanského práva, věcná práva, závazkové vztahy; základní principy odpovědnosti za škodu a nemajetkovou újmu; bezdůvodné obohacení; dělba moci; lidská práva a svobody; ústavní základy státní správy a samosprávy; orgány státní správy a samosprávy; principy trestní odpovědnosti)

Literatura:
Povinná:
KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. V Praze: C. H. Beck, 2010. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-194-9.
HÁJEK, Ladislav. Ekonomie a ekonomika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80- 7435-013-9.
HOLMAN, Robert. Ekonomie. 5. vyd. V Praze: C. H. Beck, 2011. Beckovy ekonomické učebnice. ISBN 978-80-7400-006-5.
KOVANICOVÁ, Dana. Abeceda účetnictví pro každého. Praha: Polygon, 2012. ISBN 978- 80-7273-156-5.
KRÁL, Bohumil a kol. Manažerské účetnictví. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978- 80-7261-568-1
MACÁKOVÁ, Libuše. Mikroekonomie: základní kurs. 11. vyd. Slaný: Melandrium, 2010. ISBN 978-80-86175-70-6.
PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium, 2007. ISBN 978-80-86175-58-4.
SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3494-1.
SYNEK, Miloslav, KISLINGEROVÁ, Eva a kol. Podniková ekonomika. Praha: C.H. Beck, 2015, ISBN 978-80-7400-274-8.
VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4520-6.
SOKOLOVÁ, M. a kol. Základy managementu. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435- 553-0.
VEBER J. Management - základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Management Press, Praha, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.
KOONTZ, Weihrich. Management. A Global Perspective. New York, McGraw Hill, 1993. ISBN 978-00-7112-892-6.
JANKŮ, M. a kol.: Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. 6. vydání. Praha: C. H. Beck, 2016, 542 s. ISBN: 978-80-7400-611-1.
TÝČ, V.: Základy práva Evropské unie pro ekonomy. 7. vydání. Praha: Leges, 2017, ISBN: 978-80-7502-243-1.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha, Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018- 0.
Doporučená:
BREALEY, R. A. a S. C. MYERS. Teorie a praxe firemních financí. Praha: Computer Press, 2000, ISBN 80-7226-189-4.
ČERVENÝ, Radim. Business plán; krok za krokem. Praha: C.H.Beck, 2014. ISBN 978-80- 7400-511-4.
FIBÍROVÁ, Jana, Libuše ŠOLJAKOVÁ a Jaroslav WAGNER. Nákladové a manažerské účetnictví. Praha: ASPI, 2007. ISBN 978-80-7357-299-0.
FOTR, Jiří a Ivan SOUČEK. Investiční rozhodování a řízení projektů. Praha: Grada Publishing, 2011. Expert. ISBN 978-80-247-3293-0.
FOTR, Jiří. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0939-2 .
GRÜNWALD, Rolf a Jaroslava HOLEČKOVÁ. Finanční analýza a plánování podniku. Praha: Ekopress, 2007. ISBN 978-80-86929-26-2.
HÁJEK, Ladislav a Ján KRÁLIK. Ekonómia a hospodárska politika v ekonomike SR a ČR. Bratia Sabovci, Zvolen 2012, ISBN 978-80-557-0473-9.
SAMUELSON, Paul Anthony a William D. NORDHAUS. Ekonomie: 13. vydání. Praha: NS Svoboda, 1991, 1995, 2002. ISBN 978-80-205-0590-3.
SAMUELSON, Paul Anthony a William D. NORDHAUS. Ekonomie: 18. vydání. Praha: NS Svoboda, 2007. ISBN 978-80-205-0590-3.
SKÁLOVÁ, Jana, SUKOVÁ, Anna a kol. Podvojné účetnictví 2022. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3595-0.
VÁCHAL, Jan a Marek VOCHOZKA. Podnikové řízení. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80- 247-4642-5.
VLČEK, J. Makroekonomie a ekonomická analýza. Praha: Wolters Kluwer 2017, ISBN 978- 80-7552-794-3.
BACHMANN, P., LACINA, K. Introduction to Management and Marketing. Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-849-9.
SCHERMERHORN, J. R., BACHRACH, D. G. Management. John Wiley, 2020. ISBN 978- 1-119-49772-1.
RUE, L. W., Byars, L. L.. Management: Skills and Application. McGraw Hill. Irwin, 2022. ISBN 978-0078029110.
JANČAROVÁ, I. Právo životního prostředí: obecná část. Brno: Masarykova univerzita, 2016, Učebnice Právnické fakulty MU. ISBN 978-80-210-8366-0.
CHMELÍK, J. Rukověť trestního práva: učební pomůcka ke studiu trestního práva. 3. vyd. Praha: Linde, 2012. ISBN 978-80-7201-884-0.
HENDRYCH, D. Správní právo: obecná část. 9. vydání. Praha C. H. Beck, 2016, XXIX, 570. Academia Iuris. ISBN 978-80-7400-624-1.
KNAPP, V. Teorie práva. Praha: C. H. Beck, 1995, 247 s. Právnické učebnice. ISBN 80- 7179-028-1.
KLÍMA, K. Ústavní právo. 5. aktualizované vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2016, Právnické učebnice. ISBN 978-80-7380-606-4.
TOMÁŠEK, M., TÝČ, V., MALENOVSKÝ, J. a kol. Právo Evropské unie. 2. aktualizované vydání. Praha: LEGES, 2017. ISBN 978-80-7502-184-7.
BĚLINA, M. a kol.: Pracovní právo, 7. vydání. Praha: C. H. Beck, 2017. ISBN: 978-80- 7400-667-8.
DVOŘÁKOVÁ, L. a kol.: Cestovní právo. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2015. ISBN: 978- 80-7400-267-0.
ROZEHNALOVÁ, N.: Instituty českého mezinárodního práva soukromého. 1. vydání. Praha:
Wolters Kluwers, 2017. ISBN 978-80-7552-501-7.
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praza, Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6.
TUBBS, S L. Human Communication. New York, McGraw-Hill, 1991. ISBN 978- 0070654044.
STRNADOVÁ, V. Interpersonální komunikace. Hradec Králové, Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-157-0.
LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. 3. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého, 2009. ISBN 978-80-244-2309-8.
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha, Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-429-8.

Okruhy ke SZZ pro obor management cestovního ruchu – cestovní ruch
1. Městský a kulturní cestovní ruch v Česku - kulturní a společenské předpoklady a potenciál cestovního ruchu, hlavní akce cestovního ruchu, hmotné a nehmotné dědictví, místní kultura a etnografické oblasti, porovnání dvou kulturních regionů v rámci Česka.
2. Přírodní a venkovský cestovní v Česku - přírodní předpoklady a potenciál cestovního ruchu, typy přírodních krajin, voda a cestovní ruch, lázeňství a další přírodní atraktivity, typy krajiny a jejich
význam pro cestovní ruch, udržitelný turismus, porovnání dvou regionů v rámci Česka.
3. Cestovní ruch v Česku jako faktor rozvoje - nové a tradiční destinace, místní kultura a její vliv na cestovní ruch, vliv cestovního ruchu na rozvoj jednotlivých typů regionů v Česku, marketing, koncepce a organizace cestovního ruchu u nás.
4. Fundraising v destinačním managementu – filosofie, metody a techniky fundraisingu, grantové systémy, metodika a technika získávání grantů se zaměřením na neziskové organizace a cestovní ruch. Modelový příklad z cestovního ruchu dle vlastní volby – subjekt cestovního ruchu v destinaci, destinace cestovního ruchu.
5. Aplikace ekonomických koncepcí a přístupů v destinačním managementu: ekonomické aspekty vývoje destinace v kontextu konceptu životního cyklu destinace; environmentálně inovativní formy CR a jejich ekonomické dopady na místní ekonomiku - ekoturismus, geoturismus, ekoagroturismus, etnografický turismus, typické regionální produkty; sezónnost v regionálním kontextu – důvody, ekonomické a další dopady, kritická analýza přístupů k jejímu snižování.
6. Aplikace ekonomických koncepcí a přístupů u subjektů CR v destinaci – optimalizace zisku v rámci Yield managementu; sezónnost - důvody, ekonomické a další dopady, kritická analýza přístupů k jejímu snižování u konkrétního subjektu CR; zvýšení ekonomických přínosů podnikání pro modelový příklad subjektu CR – např. hotel.
7. Marketing v cestovním ruchu: vymezení marketingu, jeho trendy, společenská odpovědnost a marketing CR. Rysy kvalitního firemního marketingu s příkladem aplikace v cestovním ruchu. Marketingová strategie, situační analýza, demarketing a jejich využití v CR. Vliv webu 2.0 včetně sociálních médií na marketing CR. Web 3.0 a umělá inteligence a související změny v marketingu CR.
8. Aplikace marketingu v cestovním ruchu: specifika služeb CR a z nich vyplývající specifika marketingu CR; produkt CR a jeho specifika; marketingový mix a marketingová komunikace v turismu. Specifické přístupy marketingu CR – zvolte si z následujících dva pro podrobnou analýzu: využití teorie společenské směny v marketingu CR; věrnostní programy v CR; cena jako marketingový nástroj v CR (její geografická, sezónní a další podmíněnost); věrnostní programy včetně FF programů; marketing udržitelného CR včetně demarketingu; destinační marketing. Analýza marketingu jednoho vybraného typu subjektu CR.
9. Statistika v CR: zaměření statistiky v CR, její problémy a její význam. Jak statistické údaje popisují trh cestovního ruchu ve světě a v Evropě – jeho strukturu (makroregiony), trendy vývoje, statistika mezinárodních příjezdů a výjezdů, příjmy a výdaje. Celostátní a regionální satelitní účet CR a jeho využití. Využití statistických dat pro management CR (zejména pro destinační management), využití vlastní (interní) statistiky pro subjekt CR, využití v Yield managementu.
10. Koncepce využití ICT v CR: vymezení informačního systému v CR a koncepce jeho vytváření, nové trendy. Celostátní a regionální IS pro cestovní ruch s důrazem na koncepci koordinovaného IS, součásti těchto IS, způsob a problémy jejich realizace.. Zvolte si k podrobnější analýze: diskuse konceptu webu CzeCOT; možnosti prezentace destinace s využitím ICT; obsah a role doporučení pro kvalitu webových stránek; způsob využití sociálních médií v propagaci subjektu CR.
11. Aplikace ICT v CR: přehled různých způsobů využití ICT v CR. GDS, CRS a IDS – využití pro rezervace a v marketingu, porovnání uvedených IS, jejich propojenost, jejich vztah k LBS, brány do těchto IS na webu. Podrobnější analýza využití dvou níže uvedených technologií v turismu – satelitní a další metody určování polohy, LBS; multimédia; GIS; virtuální/pseudovirtuální realita/3D prezentace; aktivní mapy. Jedna konkrétní aplikace dle vaší volby (např. Google Street View, Google Earth) – její využití v CR a její případné problémy.
12. Cestovní ruch – úvod do problematiky: různá vymezení CR a problém jeho vymezení; historie CR s důrazem na podmíněnost technickými prostředky a společenským vývojem, na vývoj motivace a způsobu účasti v CR; podmínky rozvoje cestovního ruchu; úloha a funkce CR ve společnosti; trendy vývoje cestovního ruchu ve světě; etika v CR - etické aspekty cestování, respekt ke kultuře místní komunity; aplikace různých vědních oborů v CR - ekonomika CR, sociologie CR, environmentalistika CR, geografie CR, psychologie CR, …).
13. Kultura pravěkých a starověkých civilizací – zasazení do geografických a historických souvislostí, propojení kulturně historických památek a artefaktů s významem pro cestovní ruch v dané destinaci. Přehledově všechna následující témata a podrobně jedno z nich: Pravěké civilizace, Mezopotámie, starověká Čína a Indie, starověký Egypt, Mínojská a Mykénská kultura, kultura původních Amerických obyvatel.
14. Kultura starověkého Říma a Řecka a raného křesťanství – zasazení do geografických a historických souvislostí. Význam antiky v dalším kulturním rozvoji Evropy. Antické památky a jich role v jednotlivých turistických destinacích. Rozpad říše Římské a vliv této události na další kulturní rozvoj v Evropě.
15. Kultura středověku a přechod k novověku (476 n.l. - 16. století) – románská kultura, gotika, renesance. Zasazení do geografických a historických souvislostí. Popis základních projevů těchto slohů v architektuře a výtvarném umění. Příklady památek a jejich role v turistických destinacích. Příklady těchto slohů v Čechách včetně UNESCO památek.
16. Kultura v 17.-19. století - baroko, klasicismus, realismus, romantismus. Zasazení do geografických a historických souvislostí. Popis základních projevů těchto slohů v architektuře a výtvarném umění. Příklady památek a jejich role v turistických destinacích. Příklady těchto slohů v Čechách včetně UNESCO památek.
17. Kultura od konce 19. století do současnosti – umělecké slohy na přelomu 19. a 20. století, umění v meziválečném období, umění od 2. světové války do současnosti. Popis základních projevů vybraného uměleckého slohu. Příklady památek a jejich role v turistických destinacích. Vliv kultury a umění na současný cestovní ruch. Význam kulturního dědictví. Geografie cestovního ruchu - u všech následujících geografických otázek (otázky 18–27) zachovejte při vaší odpovědi následující časovou i věcnou posloupnost: vymezení a přírodní poměry; historicko- politické souvislosti spojené s osídlením, obyvatelstvem a hospodářstvím; přírodní a společenské (kulturně-historické) předpoklady turismu a jejich regionální diferenciace; selektivní předpoklady a motivace k návštěvě regionu - atraktivní cíle, akce a aktivity v jednotlivých zemích nebo destinacích CR.
18. Evropský makroregion. Jednotlivé otázky podle mezoregionů (konkrétní mezoregion bude učen komisí při zadávání otázky): Střední Evropa, Severní Evropa, Západní Evropa, Jižní Evropa, Jihovýchodní Evropa.
19. Ruský makroregion (Severní Euroasie, Postsovětský prostor)
20. Čínsko-Japonský makroregion (Východní Asie)
21. Indonéský makroregion (Jihovýchodní Asie)
22. Indický makroregion (Jižní Asie)
23. Islámský makroregion (Jihozápadní Asie a severní Afrika)
24. Africký makroregion (Subsaharská Afrika)
25. Australsko-Oceánský makroregion + Antarktida
26. Angloamerický makroregion (Severní Amerika)
27. Latinskoamerický makroregion (Latinská Amerika včetně Karibiku)
28. Management udržitelnosti cestovního ruchu: vymezení a principy přístupu k udržitelnosti CR, trendy vývoje cestovního ruchu ve světě ve vztahu k udržitelnosti CR; nástroje udržitelnosti CR s důrazem na monitorování jevů v destinacích, koncept únosné kapacity a jeho kritickou diskusi, význam participativního managementu, pochopení životního cyklu destinace (ne jeho popis); jedna vybraná forma udržitelného CR z následujících: geoturismus, ekoturismus, komunitní turismus, pomalý turismus.
29. Společenská odpovědnost a udržitelný turismus: vztah společenské odpovědnosti a udržitelnosti CR; odpovědnost jednotlivých aktérů CR; udržitelnost CR v chráněných územích - přehled, diskuse a klasifikace dopadů CR na přírodu a krajinu v nich, návštěvnický a participativní management, zonace pro CR, role státní správy chráněných území, vhodné produkty CR pro chráněná území.
30. Psychologie v cestovním ruchu: přehled různých aspektů psychologie v cestovním ruchu; kognitivní a mentální mapy, jejich chápání, vlastnosti a význam v CR; psychologie práce se skupinou
a jednotlivcem, podrobná analýza dvou z dále uvedených jevů/aspektů dle vlastního výběru: fenomén domova, environmentální bublina, psychografie návštěvníků, genius loci; psychologicko- fyziologické dopady cestování (kulturní šok, jet-syndrom); psychologické nároky na průvodce, delegáta a ostatní pozice v turismu; psychologicky únosná kapacita, iritační index/irridex a jeho kritická diskuse.
31. Sociální aspekty cestovního ruchu: teorie společenské směny a její využití v managementu CR; socio-kulturní dopady masového CR v destinacích overturismu, socio-kulturně únosná kapacita; produkty CR, založené na sociálních kontaktech.
32. Metodika práce průvodce: příprava na zájezd - psychologická příprava, itinerář, slovní projev; styl práce průvodce, metodika komunikace a společenský protokol, morální a právní odpovědnost, profesní etika; specifické prvky metodiky a techniky práce průvodce a vedoucího zájezdu, speciální znalosti a dovednosti.
33. Technika a kvalita služeb cestovního ruchu 1: přehled a specifika služeb v cestovním ruchu; trendy v technice a kvalitě služeb cestovního ruchu; technika, management a kvalita služeb ve dvou zvolených oblastech - ubytovací služby; stravovací služby; střediska služeb (resorty); peněžní, směnárenské služby, zdravotní a konzulární služby; pojištění v cestovním ruchu. Jeden zvolený praktický příklad subjektu CR.
34. Technika a kvalita služeb cestovního ruchu 2: klasifikace a standardizace služeb CR s důrazem na Českou republiku a oblasti ubytování a stravování; technika, management a kvalita služeb ve dvou zvolených oblastech - letecká doprava (klasické a nízkonákladové letecké společnosti), letiště; autokarová doprava a vyhlídkové jízdy, železniční doprava, vodní doprava včetně lodi okružních plaveb; bezmotorová doprava; technika a problémy přechodu hranic, lázeňské a wellness služby. Jeden zvolený praktický příklad subjektu CR.
35. Technika a kvalita služeb cestovní kanceláře a cestovní agentury: příprava zájezdu, legislativa, zajištění kvality služeb, služby delegátů a průvodců z hlediska cestovní kanceláře, zhodnocení minulé sezóny a příprava produktů na další sezónu.

Povinné zdroje
1. Bičík, I., Anděl, J, Bláha, J. (2019) Makroregiony světa: Nová regionální geografie. Praha: Karolinum. 326 s., ISBN 978-80-246-4273-4.
2. Gombrich, E.H. (2006): Příběh umění. Praha: Argo, 2. čes. vyd., 683 s., ISBN 80-7203-143-0.
3. Hamarneh, I. (2012) Geografie turismu: Mimoevropská teritoria. Grada Praha, ISBN 978-80-247- 4430-8.
4. Holeček M., Mariot P., Střída M. (2013): Zeměpis cestovního ruchu. Praha: Česká geografická společnost, ISBN 978-80-86034-98-0.
5. Holeček, M. (2013): Planeta Země - od pólu k pólu. Kartografie Praha, . ISBN 978-80-7393-247-3.
6. Horner, S., Swarbrooke, J. (2003): Cestovní ruch, ubytování a stravování, využití volného času. Aplikovaný marketing služeb. Grada Publishing, 488 s., ISBN 80-247-0202-9.
7. Kartografie Praha (2018): Česko: školní atlas pro základní školy a víceletá gymnázia. Kartografie Praha, 36 s.. ISBN 978-80-7393-489-7.
8. Kartografie Praha (2019): Školní atlas světa. Kartografie Praha, 184 s., ISBN 978-80-7393-486-6.
9. Netolička, V. (2007): Dějiny umění pro průvodce v cestovním ruchu, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Praha, 51 s.
10. Orieška, J. (2010): Služby v cestovním ruchu.: Idea Servis Praha, ISBN 80-85970-27-9.
11. Pásková, M. (2008): Udržitelnost rozvoje cestovního ruchu. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN 978- 80-7041-658-7
12. Pásková, M. (2014): Udržitelnost cestovního ruchu. Gaudeamus Hradec Králové, Vyd. 3., 335 str., ISBN 978-80-87833-03-7.
13. Rusková, D. (2009): Přehled evropských dějin kultury a umění: Gaudeamus Hradec Králové, 135 s., ISBN 978-80-7435-027-6.
14. TOUŠEK, V., KUNC, J., VYSTOUPIL, J. a kol. (2008): Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Aleš Čeněk, 411 s., ISBN 978-80-7380-114-4.
15. Vystoupil, J., Šauer M., Trousil, M. (2015): Geografie cestovního ruchu České republiky. Gaudeamus Hradec Králové, 153 s. ISBN 978-80-7435-538-7.
16. Wiki CR (2022), informační databáze, [online], dostupná na https://fim.uhk.cz/wikicr/web/ 17. Zelenka, J. (2015): Cestovní ruch. Marketing. Gaudeamus Hradec Králové, 247s., ISBN: 978-80- 7435-543-1.
18. Zelenka, J. a kol. (2007): Průvodce cestovního ruchu. Gaudeamus Hradec Králové, 115 stran, ISBN 978-80-7041-189-6
19. Zelenka, J., Kysela, J. (2013): Informační a komunikační technologie v cestovním ruchu. Gaudeamus Hradec Králové, 289 s., ISBN: 978-80-7435-242-3.
20. Zelenka, J., Pásková, M. (2012): Cestovní ruch. Výkladový slovník. Leda Praha, 2., přepracované vydání, 768 stran, ISBN 978-80-7201-880-2
21. Zelenka, J., Pechanec, V., Bureš, V., Čech, P., Ponce, D. (2008): E -turismus v cestovním ruchu.Praha, MMR, 237 stran. ISBN 978-80-87147-07-8.