Často kladené dotazy (FAQ)

Osobní číslo je jedinečné číslo, které identifikuje každé studium (1 student může mít více studií, tedy i více osobních čísel). Toto osobní číslo vyplňujete např. na žádostech. Osobní číslo najdete v IS/STAG vedle svého jména a příjmení, má podobu např. I1912345.

​Potvrzení o studiu na akademický rok lze studentovi potvrdit nejdříve v den zápisu do ročníku - platí pro první i vyšší ročníky.

Student v prvním roce studia má na potvrzení o studiu datum od: datum zápisu do prvního ročníku (uchazeč přijatý do prvního ročníku se stává studentem až dnem zápisu do studia).

Student plynule pokračující ve studiu v dalším roce studia má na potvrzení o studiu datum od: 1. 9.

Potvrzení o studiu se vystavuje maximálně do konce akademického roku, ve kterém je student zapsán, zpravidla do 31. 8. (pokud není rektorským výnosem určeno jinak).

Potvrzení o studiu získá student z IS/STAG: Moje studium - Průběh studia, portlet Dokumenty a jsou 2 možnosti vystavení potvrzení:
  • Potvrzení o studiu - Klasické papírové potvrzení o studiu. Student si potvrzení vygeneruje sám a vytištěné předloží na studijním oddělení. Referentka potvrzení zkontroluje, opatří razítkem a podpisem.
  • Elektronické potvrzení o studiu - Elektronicky podepsané potvrzení o studiu (platné pouze v elektronické podobě, vytištěné nemá platnost). Student si potvrzení vygeneruje sám, potvrzení je automaticky opatřeno digitální pečetí UHK.  Vytvořený dokument se studentovi zobrazí v IS/STAG v Moje studium - Nahlížení do spisu, kde si ho může stáhnout. 
Před generováním potvrzení si může student v parametrech vybrat akademické roky, pro které potvrzení potřebuje vystavit, popř. může nastavit obsah tisku z dalšího nabízeného výběru. Doporučujeme nejběžnější přednastavený způsob intervalu studia: Akademický rok, data (konec roku z harmonogramu).

Potvrzení jiných speciálních formulářů z úřadů potvrdí rovněž studijní oddělení (např. od dopravce, správy sociálního zabezpečení, apod.). Potvrzení mějte předvyplněná s vašimi základními osobními údaji. 
 
Uznání části studia se řídí Studijním a zkušebním řádem UHK čl. 21 a Směrnicí děkana FIM č. 1/2020 čl. 18.
 
Způsob podání žádosti o jakékoli uznání části studia: Podepsaný originál žádosti v listinné podobě podat na studijní oddělení osobně, poslat poštou nebo podat elektronicky pouze prostřednictvím datové schránky studenta (fyzická osoba) + přiložit doklad o platbě příslušného poplatku.
 
  • HROMADNÉ UZNÁNÍ PŘEDMĚTŮ
V době zápisu do 1. ročníku může student požádat o tzv. hromadné uznání předmětů z předešlého studia na FIM (může být zakončené úspěšně i neúspěšně), pokud v tomto předešlém studiu získal alespoň 90 kreditů. Uznávány jsou jen předměty zakončené známkou lepší než E (3), nebo zakončené pouze zápočtem. Hromadně nelze uznat předměty  MES, PJKT, PJKT2, DIPL1, DIPL2, Zahraniční stáž a předměty absolvované na zahraniční stáži.

Hromadně nelze uznat předměty starší než pět let. Rozhodným údajem je kalendářní rok splnění předmětu.
 
Hromadně nelze uznat  předměty ze studia současně probíhajícího.
 
Hromadně lze uznat předměty pouze ze stejného programustejné verze akreditace
 
Pro předměty zakončené hodnocením E je možné požádat o individuální uznání předmětů garanta příslušného předmětu.
 
Student podá na studijní oddělení žádost o hromadné uznání předmětůpřiloží k žádosti doklad o zaplacení poplatku 500 Kč. Použije se Obecný formulář žádosti. Po schválení žádosti proděkanem pro studijní záležitosti zapíše studentovi předměty i jejich splnění do studijního plánu v IS/STAG studijní oddělení. Studentovi je poskytnuta kopie (sken) žádosti s potvrzením o uhrazení poplatku pro případné individuální uznání předmětů s hodnocením E.
  
Student, který nesplňuje podmínky a pravidla pro hromadné uznání předmětů, může požádat o tzv. individuální uznání předmětů.
  
  • INDIVIDUÁLNÍ UZNÁNÍ PŘEDMĚTŮ
Student, který nesplňuje podmínky a pravidla pro hromadné uznání předmětů, si může požádat o tzv. individuální uznání předmětůStudent, který chce uznat předměty studované na FIM na základě studia podobného/stejného předmětu na jiné vysoké škole, postupuje stejným způsobem, jako v případě individuálního uznání předmětů.

Uznání předmětu je v kompetenci garanta příslušného předmětu (ten může odkázat studenta na konkrétního vyučujícího). Nejprve si student sám předem vyjedná s jednotlivými garanty uznání předmětů. Předměty, u kterých se domluvil na uznání, si student musí sám zapsat do studijního plánu v IS/STAG v termínech určených harmonogramem studia pro úpravu studijního plánu.

Poté student sepíše žádost o individuální uznání předmětů - do žádosti vypíše všechny předměty, které chce na základě domluvy s vyučujícími uznat a odůvodní, na jakém základu se předměty uznávají. Použije se Obecný formulář žádosti. Žádost bude opatřena dokladem o zaplacení poplatku 500 Kč, který v době podání žádosti musí být již připsán na účet FIM. V případě, že byla částka již připsána na účet FIM, vydá referentka studentovi potvrzenou kopii žádosti, kterou student předloží vyučujícímu, se kterým si vyjednal uznání předmětu. Vyučující po kontrole předložené žádosti zapíše studentovi splnění předmětu do IS/STAG. Poplatek 500 Kč za uznání předmětů je za jednu žádost (bez ohledu na počet uznávaných předmětů uvedených v jedné žádosti).

 

Uznání předmětů z bakalářského studia do navazujícího magisterského studia:

Student, zapsaný v navazujícím magisterském studiu FIM, může požádat o uznání povinného i volitelného předmětu svého studijního plánu navazujícího magisterského studia, na základě již absolvovaného shodného předmětu v předchozím úspěšně dokončeném bakalářském studiu FIM, který byl pro něho v rámci bakalářského studia povinný. V takovém případě student nepodává písemnou žádost o individuální uznání předmětů a přímo osloví příslušného garanta předmětu a domluví si s ním uznání. Předměty, u kterých se domluvil na uznání, si student sám zapíše do studijního plánu v IS/STAG v termínech pro úpravu studijního plánu stanovených harmonogramem akademického roku. Garant (popř. pověřený vyučující) zapíše studentovi splnění předmětu do IS/STAG.

Takovéto uznání musí student vyřešit během prvního roku studia na navazujícím magisterském studijním programu.

 
  • UZNÁNÍ PŘEDMĚTŮ Z MIMOŘÁDNÉHO STUDIA PŘEDMĚTŮ (MSP) NA IDV
Student může předměty vyučované v řádném studiu na FIM studovat v rámci celoživotního vzdělávání formou tzv. Mimořádného studia předmětů (MSP) na Institutu dalšího vzdělávání (IDV). Takové studium je placené, výuka probíhá obvykle kombinovanou formou. Zájemce o MSP se ke studiu předmětu/předmětů touto mimořádnou formu přihlásí elektronickou přihláškou prostřednictvím portálu IS/STAG UHK (Fakulta: FIM, Forma: Kombinovaná, Typ: Celoživotní). Termín pro podání přihlášky stanovuje IDV. Studium končí standardně zápočtem nebo zkouškou (dle požadavků studijního plánu).
 

Pokud student předmět v rámci celoživotního vzdělávání splní, může požádat o uznání předmětu z mimořádného studia na IDV do řádného studia. Použije se Obecný formulář žádosti. Poplatek za takovou žádost je 500 Kč a žádost se podává na studijní oddělení. POZOR: Žádost o uznání předmětu z MSP do řádného studia je nutné podat v akademickém roce, ve kterém student předmět splnil na IDV.


Podmínkou studia MSP je, že student nemá daný předmět zapsaný ve svém studijním plánu řádného studia v tomtéž semestru.

Pokud student v akademickém roce plní více předmětů v rámci MSP na IDV, může si pak podat jen jednu žádost o uznání do řádného studia všech takto splněných předmětů za jeden poplatek 500 Kč (není nutné podávat žádost pro každý předmět zvlášť).

Informace a pokyny k MSP, termíny pro podání přihlášky atd. naleznete na
 stránkách IDV.

 

PODMÍNKY V OBLASTI KREDITŮ

  • V PRVNÍM ROCE STUDIA  (v 1. ročníku bakalářského a 1. ročníku magisterského navazujícího studia) je první kontrola provedena k poslednímu dni zkouškového období zimního semestru - termín kontroly je uveden v Harmonogramu akademického roku. K tomuto datu musí student 1. ročníku získat alespoň 15 kreditů

 

  • PRO POSTUP DO VYŠŠÍHO ROČNÍKU (do 2. a vyššího ročníku) je kontrola provedena vždy k poslednímu dni akademického roku (zpravidla k 31. 8.) - termín kontroly je uveden v Harmonogramu akademického roku. K tomuto datu musí student získat od začátku hodnoceného studia:

    v PREZENČNÍ formě studia

    pro zápis do 2. roku                        minimálně 40 kreditů

    pro zápis do 3. roku                        minimálně 80 kreditů

    pro zápis do 4. roku                        minimálně 120 kreditů

    pro zápis do 5. roku                        minimálně 160 kreditů

    pro zápis do každého dalšího roku vždy nejméně dalších 40 kreditů

    v KOMBINOVANÉ formě studia BAKALÁŘSKÉHO studijního programu

    pro zápis do 2. roku                        minimálně 33 kreditů

    pro zápis do 3. roku                        minimálně 62 kreditů

    pro zápis do 4. roku                        minimálně 85 kreditů

    pro zápis do 5. roku                        minimálně 107 kreditů

    pro zápis do každého dalšího roku vždy nejméně dalších 33 kreditů

    v KOMBINOVANÉ formě studia MAGISTERSKÉHO NAVAZUJÍCÍHO programu

    pro zápis do 2. roku                        minimálně 37 kreditů

    pro zápis do 3. roku                        minimálně 72 kreditů

    pro zápis do 4. roku                        minimálně 109 kreditů

    pro zápis do každého dalšího roku vždy nejméně dalších 37 kreditů.

 

PODMÍNKY V OBLASTI PLNĚNÍ POVINNÝCH PŘEDMĚTŮ

Pokud student nevykoná zkoušku z předmětu, jehož absolvování je pro daný studijní program povinné a který má student zapsán podruhé, případně opětovně na základě rozhodnutí děkana, bude mu studium ukončeno.

 

Pokud student nesplní výše uvedené podmínky, je mu studium ukončeno podle § 56 odst. 1 písm. b) zákona. Dnem ukončení studia je den nabytí právní moci příslušného rozhodnutí. Při nesplnění podmínek pro pokračování ve studiu nemusí student čekat na vydání rozhodnutí o ukončení studia ze strany fakulty a může i sám oznámit zanechání studia.

 
Co vše musím mít zařízeno v předposledním roce studia, abych vše stíhal/a v posledním ročníku?
V souvislosti se SZZ a obhajobou práce je nejdůležitější sledovat harmonogram akademického roku studia a vypsat si důležité termíny/milníky. Sledovat webové stránky FIM, Facebook FIM a přečíst si pokyny ke státnicím - odkaz výše.
 
Kdy se konají státnice?
Zkušební období SZZ jsou během akademického roku vždy tři. V září, v lednu, v květnu-červnu. Přesné rozmezí, ve kterém se SZZ budou realizovat (od - do), jsou uvedena v harmonogramu příslušného akademického roku. 
 
Jak se dozvím svůj termín státnice?
Student se nejprve musí předběžně přihlásit na SZZ v IS/STAG na příslušné zkušební období. V harmonogramu akademického roku je stanoveno, kdy má student toto přihlášení provést. Na základě tohoto přihlášení stanoví katedry pro jednotlivé obory/programy konkrétní přesné termíny s rozpisem studentů. Seznamy s termíny jsou zveřejněny na webu. Student musí potvrdit přidělený termín na katedře prostřednictvím referentky katedry.
 
Můžu si vybrat termín státnice sám?
Termín SZZ je studentovi přidělen katedrou a není možné, aby si studenti termín vybírali. Pokud student předem ví o závažné překážce (zdravotní - plánovaná operace, termín porodu, apod.) a tuto skutečnost doloží, může si na katedře domluvit termín. Pouze však v rozmezí zkušebního období státnic daného harmonogramem studia a dle možností katedry. Jedná se o výjimečné případy. Důležité je, aby případný požadavek na termín SZZ student konzultoval s referentkou katedry ještě před vyhlášením konkrétních termínů na webu. Tedy hned po skončení přihlašování na SZZ v IS/STAG.
  
Kdy se dozvím komisi? 
Většina kateder zveřejní již s konkrétními termíny SZZ složení komise. Některé katedry zveřejní komisi až v den státnice. Komise musí být nejméně tříčlenná. Změna členů komise je vyhrazena. 
 
Co dělat, když vedoucí práce nereaguje na dotazy k bakalářské/diplomové práci?
V případě, že vedoucí práce delší dobu nereaguje na e-mailovou korespondenci týkající se závěrečné práce, je možné využít další možnosti spojení - telefonické do jeho/její kanceláře na katedru, konzultační hodiny, dostupnost na fakultě dle jeho/její výuky. V případě přetrvávajících potíží se student obrátí na referentku příslušné katedry. Důležité je, aby e-mailová komunikace ze strany studenta probíhala výhradně z univerzitního e-mailu. 
 
Jaký má být rozsah závěrečné práce?
Student se řídí výnosem děkana Metodické pokyny pro vypracování bakalářských a diplomových prací a vychází z individuální konzultace s vedoucím práce. 
 
Jak se vybírají otázky při státnicích?
Otázky z jednotlivých pro daný obor/program studia povinných zkušebních předmětů zadává předseda komise spolu se zkoušejícím daného předmětu bezprostředně po skončení obhajoby závěrečné práce. Otázky volí pokud možno tak, aby tematicky souvisely s problematikou zpracovávanou v závěrečné práci. Zkušební otázky, resp. možné okruhy, jsou zveřejněné na webu u vypsaných termínů SZZ. Student odpovídá zpravidla bez přípravy, prokazuje, že komplexně zvládá zvolenou problematiku a je ji schopen řešit v širokých interdisciplinárních souvislostech. Na žádost studenta může předseda komise  poskytnout čas na krátkou přípravu.
Zkušební otázky při státní závěrečné zkoušce z jazyka a při státní zkoušce z volitelného předmětu si student losuje předem.