doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.

Docentka Věra Vojtová působí jako vedoucí Katedry inkluzivní a speciální pedagogiky na Masarykově univerzitě v Brně. Je školitelkou kurzů profesního rozvoje v oblasti sociálních, emočních a behaviorálních obtíží na vysokoškolské, postgraduální a doktorské úrovni.

Působí jako konzultantka škol, služeb a místních orgánů na národní i mezinárodní úrovni v oblasti speciálních potřeb a inkluzivního vzdělávání. V poslední době se podílí na mnoha národních a evropských projektech souvisejících s praxí a poskytováním služeb pro děti a mládež se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných i specializovaných zařízeních. Působí v European Agency for Special Needs and Inclusive Education jako národní koordinátorka pro Českou republiku.

Ve svém vědeckém zaměření se věnuje poruchám chování v dětském věku, a to kontextu jejich edukace, diagnostika, intervence, poradenství, provázení, inkluzivního vzdělávání, ale i internacionalizace speciální pedagogiky. V této oblasti publikuje na národní i mezinárodní úrovni.

 

doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Docent Karel Červenka působí od roku 2010 na Katedře speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Ve výuce i ve výzkumu se zaměřuje zejména na problematiku edukace/intervence u dětí v riziku, s problémy v chování a s poruchami emocí a chování. Vystudoval sociologii a speciální pedagogiku. V letech 1996-2010 působil na různých pozicích (speciální pedagog – etoped, odborný vychovatel, učitel, asistent vychovatele) v pobytovém oddělení střediska výchovné péče. 

 

Anotace konferenčního sdělení:

Měnící se role speciální pedagogiky a kvalita života v dospělosti

Speciální pedagogika je dynamický obor, který reaguje na vývoj ve vědě i ve společnosti a odpovídá na potřeby praxe. V příspěvku budeme nahlížet na tyto změny z perspektivy kvality života člověka s postižením/znevýhodněním a měnící se role speciálního pedagoga v procesu jeho vzdělávání. S oporou ve výzkumu poukážeme na pozici speciálního pedagoga v současném inkluzivně orientovaném školském prostoru, jeho roli při podpoře, posilování a provázení jedince s potřebou speciálněpedagogické podpory.