Učitelství pro 2. stupeň základních škol - občanská nauka

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

Popis studia

Jako absolvent v rámci didaktiky, metodiky a navazující oborové praxe získáte komplexní kompetence pro výuku vybraných předmětů na základní škole. Při zpracování závěrečné práce si osvojíte metodické základy vědecké a výzkumné činnosti. Program je strukturován v souladu s požadavky na profil absolventa studia učitelství ZŠ tak, aby rozvíjel profesní kompetenci nezbytnou pro úspěšný výkon povolání učitele. Po úspěšném ukončení studia budete plně kvalifikovaným učitelem vybraného stupně škol.
Chcete vychovávat další generace a předávat jim znalosti, které jste sami získali? Máte ambice ovlivnit studenty ve veku 12–15? Zvolte si kombinaci dvou nabízených oboru z naší nabídky a staňte se učitelem na základní škole.

Obecné podmínky:

Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářského studia oborů se zaměřením na vzdělávání v rámci studijního programu Specializace v pedagogice. Absolventi bakalářského studia v jiných studijních programech a oborech musí v rámci přijímacího řízení doložit absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky. Na PdF UHK se jedná o předměty Pedagogická propedeutika, Pedagogická praxe 1 a 2, Psychologie obecná a vývojová, Obecná didaktika, Psychologie sociální a osobnosti, Pedagogické praktikum, Výchovná témata ve vzdělávání nebo je třeba doložit absolvování předmětů obsahově podobných (konečné slovo při posouzení studia má v tomto případě Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK).

Absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky doloží uchazeč nejpozději v srpnu/září 2025. Předměty modulu je možné absolvovat v průběhu bakalářského studia (uchazeč spolu s diplomem doloží diploma supplement) či v rámci celoživotního vzdělávání (dokládá se Osvědčením o absolvování kursu celoživotního vzdělávání).

Uchazeči o studium, kteří absolvovali předchozí bakalářský stupeň studia oboru v jiném studijním programu než Specializace v pedagogice a nedoloží v rámci přijímacího řízení doklad o absolvování modulu pedagogické propedeutiky, nemohou být ke studiu přijati.

Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří předloží při zápisu ke studiu úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia. Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu.

Dostupné kombinace

Student si volí závazně kombinací dvou specializací z nabídky.

Výuka některých specializací je zajištěna ve spolupráci s Přírodovědeckou a Filozofickou fakultou Univerzity Hradec Králové.

Tuto specializaci není možné kombinovat se specializací Etická výchova.

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - anglický jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - biologie

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - český jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - dějepis

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - francouzský jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - fyzika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - hudební výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - chemie

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - informatika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - matematika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - německý jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - ruský jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - tělesná výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - výtvarná výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - základy techniky

Profil uchazeče

Navazující magisterské studium Učitelství pro 2. stupeň základních škol – občanská nauka je určeno všem absolventům učitelských a široce humanitních bakalářských či magisterských studijních programů (v případě neučitelského studia je podmínkou doplnění doplněním pedagogicko-psychologického základu bakalářského studia před zápisem do studia).

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Vymezení výstupních znalostí a dovedností - všeobecných, odborných a speciálních:

Všeobecné znalosti a dovednosti studenti získají zejména v rámci výuky dějin filozofie a etiky, k odborným znalostem a dovednostem studenti dospějí na základě výuky filozofické antropologie, politických ideologii, kulturní a sociální antropologie a psychologie.

Speciální znalosti a dovednosti se týkají občanské, etické, environmentální a multikulturní výchovy, oborové didaktiky, průběžné a souvislé oborové pedagogické praxe a diplomové magisterské práce.

Kvalifikační připravenost a míru profesní adaptability na podmínky a požadavky praxe:

Absolvent oboru v kombinaci se studiem dalšího oboru získá odborné znalosti a didaktickou způsobilost pro výuku občanské výchovy na 2. stupni základních škol včetně výuky témat z oblasti multikulturní, ekologické, mravní výchovy, výchovy evropanství, ke zdravému životnímu stylu apod. Studium skýtá možnosti dalšího vzdělávání v oblasti společenských věd.

Charakteristika profesí a institucí, kde může uplatnit získané vzdělání:

Uplatnění absolventa se předně váže ke školní praxi, ale povaha studia vytváří základ také pro pracovní zařazení v rámci pedagogických institucí, činnost a působení v rámci občanské společnosti či veřejného politického života.

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Všichni uchazeči se zúčastní přijímacího řízení. Přijímací řízení mohou konat všichni absolventi bakalářských či magisterských studijních programů. Přijímací zkouška má pouze ústní část. Ústní zkouška se zaměřuje na motivaci ke studiu učitelství a prověřuje obecné společensko-vědní znalosti potřebné k dalšímu studiu, a to na úrovni absolventa bakalářského studia Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (viz otázky k bakalářským zkouškám, ke stažení zde). Předpokládá se rovněž znalost povinné literatury pro bakalářské zkoušky v tomtéž studiu. Přijatí uchazeči na magisterský studijní obor, kteří neabsolvovali státní zkoušku z pedagogiky a psychologie, musí tuto zkoušku vykonat během magisterského studia na PdF UHK či jiné vysoké škole.

Ústní část:

Uchazeč prokáže svou motivaci ke studiu učitelství předložením pedagogického portfolia, které shrnuje jeho dosavadní zkušenosti s prací s dětmi a mládeží. Student při zkoušce prokáže schopnost analýzy zvoleného společenskovědního problému a obecné znalosti ze společenskovědních disciplín. Při zkoušce budou také prověřeny obecné pedagogicko-psychologické předpoklady k výkonu profese učitele (znalost základních pedagogicko- psychologických pojmů, základní znalost didaktických metod). Předpokládá se rovněž znalost povinné literatury pro bakalářské zkoušky v tomtéž studiu.

Minimální hranice úspěšnosti

130

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Absolvováním bakalářského (kombinovaná nebo prezenční forma) či předchozího magisterského (prezenční forma) studia ON/ZSV na UHK s vyznamenáním ze ZSV (arit. průměr do 1,5 za každý ak. rok). Pokud toto uchazeč splňuje, doručí alespoň 14 dní před datem konání přijímacího řízení osobně nebo elektronicky na sekretariát Katedry filosofie a společenských věd formulář o průběhu studia za každý ak. rok, kde budou předměty příslušného oboru předem vyznačeny. Na základě předložených materiálů katedra údaje překontroluje a uchazeče informuje předem domluveným způsobem (např. emailem) o přidělení maximálního počtu bodů.

Doporučená literatura

  • Baumann, Z. Tekuté časy: život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2008.
  • Bureš Jan, Charvát Jakub, Just Petr, Štefek Martin. Česká demokracie po roce 1989. Praha: Grada, 2013.
  • Eriksen, T., Hylland. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008.
  • Giddens, A. Unikající svět: jak globalizace mění náš svět. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000.
  • Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998.
  • Keller, J.  Až na dno blahobytu. Earth Save CZ, 2005.
  • Kohák, E. Člověk, dobro a zlo. Praha: Ježek, 1993.
  • Liesmann, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia. 2009.
  • Matějíček, Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2013.
  • Peregrin, J. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008.
  • Platón. Obrana Sókrata.

Předpokládaný počet přijímaných

20 - ve všech kombinacích specializací (od kombinace AJ-BI, AJ-ČJ... až po kombinaci VV-ZT) - součet v ak. i prof. zaměř. st. prog.

Kontakt

Katedra filozofie a společenských věd FF UHK: