Sociální patologie a edukace v neziskovém sektoru

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

Popis studia

Chtěli byste pracovat jako vzdělavatelé v neziskovém sektoru se zaměřením na integraci a edukaci jedinců, kteří se dostávají do těžkých životních situací a potřebují si osvojit kompetence pro zvládání problémů ve svém životním stylu? Nebo také jako další vzdělavatelé pedagogických i nepedagogických pracovníků v nejrůznějších sociálně zaměřených tématech? Můžete být také realizátorem nebo lektorem primární prevence, případně pracovníkem v dalších oblastech neziskového sektoru (např. v nízkoprahových centrech, sociálně aktivizačních službách pro rodiny s dětmi, azylových domech, domech na půl cesty, kontaktních a komunitních centrech, občanských poradnách). Zajímá vás edukační stránka sociálně výchovných programu a činností jak pro klienty, tak zaměstnance neziskových organizací? Pojďte studovat Sociální patologii a edukaci v neziskovém sektoru.

Profil uchazeče

Absolvent střední školy s maturitou se zájmem o problematiku sociálně patologických jevů, neziskového sektoru a vzdělávání v sociálních oblastech. Osobnostní znaky uchazeče by měly odpovídat požadavkům na pomáhající profese.

Profil absolventa

Absolventa studijního oboru charakterizují kompetence potřebné pro kvalifikovanou působnost v oblasti prevence a terapie sociálně patologických jevů:

Absolvent má ucelené znalosti širšího společensko-vědního základu (filozofie, sociologie, psychologie, pedagogika), zná právní a etické normy, které tvoří rámec profesního jednání v oblasti bezpečnosti, prevence i řešení všech sociálně patologických jevů, má ucelené znalosti práva ústavního, trestního, správního, občanského, práva v pomáhajících profesí, zná postupy a metody práce s lidmi, kteří potřebují pomoc a ochranu i kteří jednají deviantně, má potřebné znalosti a dovednosti pro stimulování a koordinaci programů rizikového chování, má potřebné pedagogické a psychologické znalosti k tomu, aby se mohl podílet na vzdělávání v oblasti neziskového sektoru, prevence sociálně patologických jevů a dalších témat vztahujících se ke vzdělávání v sociálních a pedagogických oblastech.

Absolvent studijního oboru je připraven pro výkon těchto profesí:

  • Pracovníci v oblasti sociální patologie se zaměřením na rizikové skupiny společnosti, jejich integraci a rozvoj pomocí edukačních postupů.
  • Vzdělavatelé zaměření na další vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků i pracovníků v sociální sféře v oblasti prevence a řešení sociálně patologických jevů, zejména v subjektech neziskového sektoru.
  • Pracovníci v široce pojatém neziskovém sektoru (včetně oblasti penitenciární, škol a školských zařízení), kteří se zabývají přípravou edukačně zaměřených sociálně výchovných programů jak pro klienty, tak pro zaměstnance.
  • Pracovníci v neziskových organizacích zaměřených na prevenci a intervenci sociálně patologických jevů včetně realizátorů primární prevence a lektorů primární prevence a dalších pracovníků v neziskovém sektoru (např. v nízkoprahových centrech, sociálně aktivizačních službách pro rodiny s dětmi, azylových domech, domech na půl cesty, kontaktních a komunitních centrech, občanských poradnách).

Navazující studia

Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu dvouletého navazujícího magisterského studia v programu Sociální pedagogika (na PdF UHK).

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Podmínkou pro přijetí je středoškolské vzdělání ukončené maturitní zkouškou a úspěšné absolvování přijímací zkoušky. Přijímací zkouška má formu písemného vědomostního testu s hranicí úspěšnosti 50 %.

Podle výsledku dosaženého v písemném testu je sestaveno pořadí uchazečů. Přijati jsou ti uchazeči, kteří dosáhli takového umístění v pořadí úspěšných uchazečů, které nepřesáhne předpokládaný počet přijímaných ke studiu.

Písemná část:

Písemný vědomostní test obsahuje 50 úkolů (s výběrem správné odpovědi z nabídky) ze základů společenských věd (zejména psychologie, sociologie, filozofie, pedagogiky atd.) v rozsahu středoškolského (gymnaziálního) učiva podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a ze všeobecného kulturně-historicko-politického přehledu (včetně historie, umění, českého jazyka a literatury). Hranice úspěšnosti je stanovena na 50 %.

Minimální hranice úspěšnosti

100

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.

Doporučená literatura

  • DVOŘÁK, J. et al. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2015.
  • HARTL, P. Stručný psychologický slovník. Praha: Portál, 2004.
  • HELUS, Z. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011.
  • KASAL, J., MALÍŘOVÁ, H. Sociální vědy v otázkách a odpovědích. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
  • URBAN, L. Sociologie: klíčová témata a pojmy. Praha: Grada, 2017.
  • ZUBÍKOVÁ, Z., DRÁBOVÁ, R. Společenské vědy v kostce: pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007.

Předpokládaný počet přijímaných

20

Kontakt

Ústav sociálních studií PdF UHK: