Speciální pedagogika

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

Popis studia

Nejsou vám lhostejné problémy druhých lidí? Komunikace a empatie jsou vaší silnou stránkou? Chcete pracovat s lidmi se zdravotním a sociálním znevýhodněním? Studiem získáte potřebné teoretické znalosti i praktické dovednosti, které budete moci následně uplatnit při výkonu práce asistenta pedagoga či vychovatele ve školách a školských zařízeních inkluzivně vzdělávajících žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i ve školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, ve střediscích výchovné péče apod. Budete moci působit jako učitel v mateřské škole, ev. i jako logopedický asistent. Dále se vám otevírá možnost pracovat ve středisku rané péče, v sociálních službách, v nadacích a nevládních organizacích prosazujících zájmy osob se zdravotním postižením, v neziskových a všeobecně prospěšných organizacích, nebo jako úředník státní správy na úřadech práce realizujících rekvalifikační kurzy a školení pro dospělé se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i na úřadech a odborech sociálních věcí.

Profil uchazeče

Středoškolské vzdělání zakončené maturitní zkouškou.

Profil absolventa

Předpokládá se zejména uplatnění:

  • na základních a středních školách na pozici asistent pedagoga;
  • v mateřských a základních školách na pozici logopedického asistenta (za předpokladu složení SZZ z logopedie);
  • ve školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy v souladu s platnou aktuální legislativou (vychovatel);
  • ve střediscích výchovné péče (vychovatel);
  • ve školách nebo školských zařízeních s inkluzivně vzdělávajícími žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (asistent pedagoga, vychovatel);
  • ve školách nebo školských zařízeních zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (asistent pedagoga, vychovatel);
  • v mateřských školách včetně mateřských škol zřízených podle § 16 odst. 9 (pedagog);
  • v zařízeních poskytujících sociální služby pro osoby se zdravotním postižením dle Zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb. (sociální pracovník, pracovník v sociálních službách);
  • v nadacích a nevládních organizacích, prosazujících zájmy osob se zdravotním postižením (odborný pracovník);
  • na úřadech práce realizujících rekvalifikační kurzy a školení pro dospělé se speciálními vzdělávacími potřebami (úředník státní správy); na krajských úřadech, odborech sociálních věcí (úředník státní správy);
  • ve střediscích rané péče (pracovník v sociálních službách/konzultant střediska rané péče, sociální pracovník);
  • v domovech pro osoby se zdravotním postižením a v denních stacionářích určených pro osoby se zdravotním postižením (pozn. zde mohou absolventi studijního programu se SZZ z logopedie zajišťovat i logopedickou intervenci na úrovni rehabilitace řeči);
  • v domovech pro seniory, kde mohou participovat na realizaci sociálně zdravotnických programů pro péči  o stárnoucí populaci (pracovník v sociálních službách);
  • v neziskových a všeobecně prospěšných organizacích poskytujících služby primárně osobám se zdravotním postižením a osobám se sníženou soběstačností
  • ve vazebních věznicích, věznicích a detenčních ústavech (vychovatel).

Navazující studia

Ano, na PdF UHK Pedagogika předškolního věku se zaměřením na děti se speciálními potřebami (podmínkou je absolvování modulu výchov a praxí v MŠ v průběhu Bc. studia; možné absolvovat jako samostatný placený kurz, který je pouze v prezenční formě).

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Přijímací zkoušky se skládají z písemného testu.

Uchazeči o studium jsou povinni doložit u přijímací zkoušky potvrzení o odborném logopedickém vyšetření osvědčující nenarušenou řeč uchazeče o studium. Jako potvrzení slouží zpráva klinického logopeda (není žádný závazný formulář PdF). Na potvrzení musí být uveden název studijního programu. Potvrzení musí být vystaveno po 1. 3. 2025. Uchazeči s jiným zdravotním postižením, které ovlivňuje jejich komunikační schopnost (sluchové, tělesné), mohou požádat o výjimku.

Písemná část:

Obsahem přijímací zkoušky je písemný test, který má dvě části. První část (25 otázek, max. 125 bodů) je test studijních předpokladů, který je zaměřen na verbální, symbolické a numerické myšlení, schopnost úsudku, analýzy a syntézy (tj. i otázky z matematiky, ale bez nutnosti zvládat středoškolské učivo) a dále na učivo SŠ z českého jazyka (odpovídající obtížnosti státní maturity). Druhá část testu (15 otázek, max. 75 bodů) obsahuje otázky ze základů speciální pedagogiky (viz doporučená literatura).

Obě části testu jsou zadávány současně.

Minimální hranice úspěšnosti

100

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.

Doporučená literatura

K první části testu doporučená literatura není (viz obsah zkoušky).

Doporučená literatura k základům speciální pedagogiky:

  • FISCHER, S. a kol. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016.
  • VALENTA, M. A KOL. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.
  • Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon). 561/2004 Sb. v aktuálním znění. (pouze § 16-18, 40, 41, 42, 48).

Předpokládaný počet přijímaných

20

Kontakt

Ústav primární, preprimární a speciální pedagogiky PdF UHK: