Učitelství pro střední školy - chemie

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

Popis studia

Jako absolvent v rámci didaktiky, metodiky a navazující oborové praxe získáte komplexní kompetence pro výuku vybraných předmětů na základní nebo střední škole. Při zpracování závěrečné práce si osvojíte metodické základy vědecké a výzkumné činnosti. Program je strukturován v souladu s požadavky na profil absolventa studia učitelství SŠ tak, aby rozvíjel profesní kompetenci nezbytnou pro úspěšný výkon povolání učitele. Po úspěšném ukončení studia budete plně kvalifikovaným učitelem vybraného stupně škol.

Vidíš se, jak přednášíte a diskutujete se studenty, kteří už jsou ve věku, kdy škola není povinnost, ale cesta k jejich cílům? Zvolte si kombinaci dvou nabízených specializací z naší nabídky a staňte se učitelem na SŠ.

Obecné podmínky:

Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářského studia oborů se zaměřením na vzdělávání v rámci studijního programu Specializace v pedagogice. Absolventi bakalářského studia v jiných studijních programech a oborech musí v rámci přijímacího řízení doložit absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky. Na PdF UHK se jedná o předměty Pedagogická propedeutika, Pedagogická praxe 1 a 2, Psychologie obecná a vývojová, Obecná didaktika, Psychologie sociální a osobnosti, Pedagogické praktikum, Výchovná témata ve vzdělávání nebo je třeba doložit absolvování předmětů obsahově podobných (konečné slovo při posouzení studia má v tomto případě Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK).

Absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky doloží uchazeč nejpozději v srpnu/září 2025. Předměty modulu je možné absolvovat v průběhu bakalářského studia (uchazeč spolu s diplomem doloží diploma supplement) či v rámci celoživotního vzdělávání (dokládá se Osvědčením o absolvování kursu celoživotního vzdělávání).

Uchazeči o studium, kteří absolvovali předchozí bakalářský stupeň studia oboru v jiném studijním programu než Specializace v pedagogice a nedoloží v rámci přijímacího řízení doklad o absolvování modulu pedagogické propedeutiky, nemohou být ke studiu přijati.

Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří předloží při zápisu ke studiu úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia. Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu.

Dostupné kombinace

Student si volí závazně kombinací dvou specializací z nabídky.

Výuka některých specializací je zajištěna ve spolupráci s Přírodovědeckou a Filozofickou fakultou Univerzity Hradec Králové.

Učitelství pro střední školy - anglický jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - český jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - dějepis

Učitelství pro střední školy - francouzský jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - fyzika

Učitelství pro střední školy - hudební výchova

Učitelství pro střední školy - informatika

Učitelství pro střední školy - německý jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - ruský jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - tělesná výchova

Učitelství pro střední školy - výtvarná výchova

Učitelství pro střední školy - základy společenských věd

Učitelství pro střední školy - základy techniky

Profil uchazeče

Absolvent bakalářského oboru Chemie se zaměřením na vzdělávání nebo jiného bakalářského oboru, kde získal odborně chemický základ.

Další podmínkou pro přijetí ke studiu ve studijním programu Chemie je platná zdravotní způsobilost ke studiu příslušného studijního programu. Zdravotní způsobilost potvrzuje zpravidla praktický lékař a nesmí být starší než 4 měsíce před ukončením sběru přihlášek ke studiu. V případě zdravotní způsobilosti potvrzené lékařem v zahraničí je požadován úřední překlad. Uchazeč předkládá vždy originál potvrzení o zdravotní způsobilosti v listinné podobě dle obecných informací o přijímacím řízení zveřejněných na webu PřF. Tiskopis lékařského posudku, včetně textu požadavků na zdravotní způsobilost, je přílohou těchto pravidel pro přijímací řízení a podmínek pro přijetí ke studiu na PřF UHK. Potvrzení na jiných typech formulářů je nepřípustné.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent magisterského studia je připraven pro výkon profese učitele chemie na gymnáziu, středních odborných školách a učilištích, dále může pracovat v institucích zajišťujících zájmovou činnost mládeže, ve výrobních podnicích (propagační a osvětová činnost tematicky zaměřená na chemii), v úřadech státní správy, v médiích, ve sféře ochrany přírody. Má znalosti a dovednosti z obecné a speciální didaktiky chemie. Umí pracovat s didaktickou technikou, obzvláště na bázi ICT. Je obeznámen s problematikou školních chemických experimentů a jejich realizací včetně počítačové podpory. Disponuje informacemi o vývoji chemie a její výuky. Má bezprostřední zkušenost s výukou chemie, získanou v rámci průběžné a souvislé pedagogické praxe.

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Přijímací zkouška pro všechny uchazeče o studium je založena na posouzení průběhu a výsledků bakalářského studia a ústním pohovoru.

Ústní část:

Ústní část představuje pohovor vztahující se k odborné problematice bakalářského studia a předpokladům pro studium v navazujícím studijním oboru.

Minimální hranice úspěšnosti

100

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.

Doporučená literatura

  • KLIKORKA, J., HÁJEK, B.,VOTINSKÝ, J. Obecná a anorganická chemie. 2. vyd. Praha: SNTL; 1989.
  • McMURRY, J. Organická chemie. VŠCHT Praha, Praha 2007.
  • VOLKA, K., KOL: Analytická chemie I a II. Praha, VŠCHT, 1997.
  • GASPARIČ, J. Úvod do fyzikální chemie a fyzikálně-chemických metod. 1. vyd. Hradec Králové Gaudeamus, 1998.

Předpokládaný počet přijímaných

75 - ve všech kombinacích specializací (od kombinace AJ-BI, AJ-ČJ... až po kombinaci ZSV-ZT)

Dokumenty ke stažení

Kontakt

Katedra chemie PřF UHK: