Učitelství pro střední školy - hudební výchova

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Jako absolvent v rámci didaktiky, metodiky a navazující oborové praxe získáte komplexní kompetence pro výuku vybraných předmětů na základní nebo střední škole. Při zpracování závěrečné práce si osvojíte metodické základy vědecké a výzkumné činnosti. Program je strukturován v souladu s požadavky na profil absolventa studia učitelství SŠ tak, aby rozvíjel profesní kompetenci nezbytnou pro úspěšný výkon povolání učitele. Po úspěšném ukončení studia budete plně kvalifikovaným učitelem vybraného stupně škol.

Vidíš se, jak přednášíte a diskutujete se studenty, kteří už jsou ve věku, kdy škola není povinnost, ale cesta k jejich cílům? Zvolte si kombinaci dvou nabízených specializací z naší nabídky a staňte se učitelem na SŠ.

Obecné podmínky:

Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářského studia oborů se zaměřením na vzdělávání v rámci studijního programu Specializace v pedagogice. Absolventi bakalářského studia v jiných studijních programech a oborech musí v rámci přijímacího řízení doložit absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky. Na PdF UHK se jedná o předměty Pedagogická propedeutika, Pedagogická praxe 1 a 2, Psychologie obecná a vývojová, Obecná didaktika, Psychologie sociální a osobnosti, Pedagogické praktikum, Výchovná témata ve vzdělávání nebo je třeba doložit absolvování předmětů obsahově podobných (konečné slovo při posouzení studia má v tomto případě Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK).

Absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky doloží uchazeč nejpozději v srpnu/září 2025. Předměty modulu je možné absolvovat v průběhu bakalářského studia (uchazeč spolu s diplomem doloží diploma supplement) či v rámci celoživotního vzdělávání (dokládá se Osvědčením o absolvování kursu celoživotního vzdělávání).

Uchazeči o studium, kteří absolvovali předchozí bakalářský stupeň studia oboru v jiném studijním programu než Specializace v pedagogice a nedoloží v rámci přijímacího řízení doklad o absolvování modulu pedagogické propedeutiky, nemohou být ke studiu přijati.

Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří předloží při zápisu ke studiu úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia. Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu.

Dostupné kombinace

Student si volí závazně kombinací dvou specializací z nabídky.

Výuka některých specializací je zajištěna ve spolupráci s Přírodovědeckou a Filozofickou fakultou Univerzity Hradec Králové.

Učitelství pro střední školy - anglický jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - biologie

Učitelství pro střední školy - český jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - dějepis

Učitelství pro střední školy - francouzský jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - fyzika

Učitelství pro střední školy - hra na nástroj a sólový zpěv

Učitelství pro střední školy - chemie

Učitelství pro střední školy - informatika

Učitelství pro střední školy - matematika

Učitelství pro střední školy - německý jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - ruský jazyk a literatura

Učitelství pro střední školy - sbormistrovství

Učitelství pro střední školy - tělesná výchova

Učitelství pro střední školy - výtvarná výchova

Učitelství pro střední školy - základy společenských věd

Učitelství pro střední školy - základy techniky

Profil uchazeče

Požaduje se úspěšně vykonaná státní závěrečná bakalářská zkouška ve studijním oboru Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání, případně v jiném obsahově obdobném, ale jinak nazvaném bakalářském studijním oboru. Uchazeči vykonají přijímací zkoušku, při které se ověří, zda jsou jejich vědomosti z teorie a dějin hudby a jejich nástrojové dovednosti na požadované úrovni.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent oboru bude plně kvalifikován pro profesi učitele hudební výchovy na středních školách, případně učitele hudebně naukových předmětů na základních uměleckých školách. Bude vybaven potřebnými hudebně teoretickými a hudebně historickými znalostmi, nástrojovými a pěveckými dovednostmi. V praxi bude schopen využívat moderní didaktické postupy a vyučovat hudební výchovu v souladu se současnými hudebně pedagogickými trendy jako činnostní předmět.

Navazující studia

Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu čtyřletého doktorského programu Hudební teorie a pedagogika.

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Přijímací zkouška je složena ze dvou částí (praktické talentové a písemné teoretické), které uchazeč vykoná v jeden den.

Talentová část:

Repertoárové požadavky k talentové zkoušce ze hry na zvolený hudební nástroj:

Hra na klavír

  • 1 obtížnější etuda (například Czerny op. 299, Cramer)
  • 2 přednesové skladby rozdílného stylového období

Celkový rozsah repertoáru cca 10 minut. Hra přednesových skladeb zpaměti je podmínkou.

Hra na housle

  • 1 etuda vyšší obtížnosti (Rode, Dancla, Campagnoli aj.)
  • 2 přednesové skladby rozdílného stylového období

Celkový rozsah repertoáru cca 10 minut. Hra přednesových skladeb zpaměti je podmínkou. Noty klavírního doprovodu si vezme uchazeč s sebou. (Hra s vlastním korepetitorem je možná.)

Hodnocení: 0 – 50 bodů

Písemná část:

Hudební teorie a nauka o harmonii:

Přijímací zkouškou se ověří teoretické i praktické zvládnutí základní hudební teorie a hudebně teoretické terminologie – klíče, noty, pomlky, italské hudební názvosloví, stupnice, intervaly, akordy, akordové značky.

Požaduje se teoretické i praktické zvládnutí klasické harmonie v oblasti diatoniky a chromatiky – kvintakordy s obraty, melodické tóny, závěry, septakordy s obraty, dominantní nónový akord, diatonická modulace, mimotonální funkce, alterované akordy. Základní orientace v harmonických jevech hudby 20. století.

Hudební formy:

Předpokládají se znalosti základní terminologie disciplíny a základních formových typů – hudební forma, tektonika, motiv, téma, figura, pasáž, motivická a tematická práce, perioda, dvojperioda, neperiodická věta, malé písňové formy, velké písňové formy, variace, sonátová forma, rondo, fuga, cyklické formy, kombinované formy. Požaduje se orientace v hudebních druzích a žánrech – symfonie, předehra, symfonická báseň, koncert, komorní hudba, suita, taneční hudba, pochod, drobné charakteristické skladby, opera, oratorium, kantáta, chorál, mše, moteto, písňová a sborová tvorba, balet, melodram, opereta, muzikál, scénická a filmová hudba.

Dějiny hudby:

Předpokládá se schopnost orientace v dějinách světové a české hudby od nejstarších dob do konce 19. století. Datace a charakteristika hudebně historických slohů, zlomových momentů, institucí, skladatelských (interpretačních) osobností, kompozičních technik, notace, hudebních nástrojů, forem a vztah textu a hudby.

Důraz je kladen na schopnost synchronního výkladu světového a domácího vývoje v daných etapách, fázích a momentech.

Hodnocení: 0 – 150 bodů

Minimální hranice úspěšnosti

120

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části je poskytována. Pokud student při závěrečné bakalářské zkoušce z oboru stejného zaměření dosáhl hodnocení A, B nebo C, může být přijat ke studiu bez konání přijímací zkoušky.

Doporučená literatura

  • Černušák, G. Dějiny evropské hudby. Praha 1964, 1976.
  • Smolka, J. a kol. Dějiny hudby. Praha 2003.
  • Soušková, D.: Hudební druhy a žánry, 1. díl. Hradec Králové 2007.
  • Tichý, V: Harmonicky myslet a slyšet. Praha: AMU, 1996.
  • Zenkl, L: ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1978.
  • Zenkl, L.: ABC hudebních forem. Praha 1990.

Předpokládaný počet přijímaných

75 - ve všech kombinacích specializací (od kombinace AJ-BI, AJ-ČJ... až po kombinaci ZSV-ZT)

Kontakt

Hudební katedra PdF UHK:

E-přihláška