Učitelství pro ZUŠ - hra na nástroj a sólový zpěv

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Jako absolvent v rámci didaktiky, metodiky a navazující oborové praxe získáte komplexní kompetence pro výuku vybraných předmětů na základní umělecké škole. Při zpracování závěrečné práce si osvojíte metodické základy vědecké a výzkumné činnosti. Program je strukturován v souladu s požadavky na profil absolventa studia učitelství ZUŠ tak, aby rozvíjel profesní kompetenci nezbytnou pro úspěšný výkon povolání učitele. Po úspěšném ukončení studia budete plně kvalifikovaným učitelem vybraného stupně škol.

Získáte teoretickou orientaci v oboru nástrojové nebo vokální interpretace, rozvinuté interpretační dovednosti (podle zvolené specializace), znalosti a praktické odborné a speciální dovednosti z metodiky výuky zvoleného nástroje nebo zpěvu. Najdete uplatnění jako učitel na ZUŠ.

Obecné podmínky:

Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářského studia oborů se zaměřením na vzdělávání v rámci studijního programu Specializace v pedagogice. Absolventi bakalářského studia v jiných studijních programech a oborech musí v rámci přijímacího řízení doložit absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky. Na PdF UHK se jedná o předměty Pedagogická propedeutika, Pedagogická praxe 1 a 2, Psychologie obecná a vývojová, Obecná didaktika, Psychologie sociální a osobnosti, Pedagogické praktikum, Výchovná témata ve vzdělávání nebo je třeba doložit absolvování předmětů obsahově podobných (konečné slovo při posouzení studia má v tomto případě Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK).

Absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky doloží uchazeč nejpozději v srpnu/září 2025. Předměty modulu je možné absolvovat v průběhu bakalářského studia (uchazeč spolu s diplomem doloží diploma supplement) či v rámci celoživotního vzdělávání (dokládá se Osvědčením o absolvování kursu celoživotního vzdělávání).

Uchazeči o studium, kteří absolvovali předchozí bakalářský stupeň studia oboru v jiném studijním programu než Specializace v pedagogice a nedoloží v rámci přijímacího řízení doklad o absolvování modulu pedagogické propedeutiky, nemohou být ke studiu přijati.

Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří předloží při zápisu ke studiu úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia. Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu.

Profil uchazeče

Podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium shodného zaměření (možnosti specializace: hra na klavír, hra na varhany, hra na housle, sólový zpěv).

Pro shodnost nebo odlišnost zaměření bakalářského studijního oboru je rozhodující obsah závěrečné bakalářské zkoušky (dějiny a literatura oboru) a podoba bakalářská práce (písemná část + sólový koncert v rozsahu půlrecitálu).

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent studijního programu Učitelství pro ZUŠ – hra na nástroj a sólový zpěv je vybaven pedagogickými kompetencemi v oblasti pedagogiky a psychologie. Ve zvolené specializaci (hra na klavír, varhany, housle nebo sólový zpěv) získá znalosti a dovednosti v oblasti metodiky a dosáhne vysoké interpretační úrovně.  Plnohodnotně se orientuje ve všeobecných hudebně-teoretických předmětech. Je vybaven znalostmi i dovednostmi nejen pro individuální nástrojovou/pěveckou výuku, ale i pro výuku hudební nauky a vedení sborové a souborové práce na ZUŠ. Je kvalifikačně připraven na podmínky a požadavky praxe.

Absolventi studijního programu naleznou uplatnění jako učitelé na ZUŠ v individuální výuce (hra na klavír, varhany, housle a sólový zpěv), jako učitelé sborových a souborových uskupení i jako učitelé hudební nauky.

Navazující studia

Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu čtyřletého doktorského programu Hudební teorie a pedagogika.

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Obsahem přijímací zkoušky je talentová zkouška, která prokáže, zda jsou nástrojové/pěvecké dovedností ve zvolené specializaci na požadované úrovni, a písemný test z hudebně teoretických předmětů a dějin hudby.

Hodnocení interpretačního výkonu nižším počtem bodů než 80 znamená negativní celkové hodnocení přijímací zkoušky (i při překročení minimální celkové hranice úspěšnosti).

Talentová část:

Repertoárové požadavky k talentové zkoušce (podle zvolené specializace):

Hra na klavír:

  • etuda vyššího stupně obtížnosti - F. Chopin, F. Liszt aj.
  • klasicistní sonáta
  • jedna závažnější skladba z období romantismu

Celkový rozsah repertoáru cca 30 minut. Hra zpaměti je podmínkou.

Hra na varhany:

  • J. S. Bach: Preludium a fuga nebo Toccata a fuga nebo Fantazie a fuga (dle výběru kandidáta)
  • J. S. Bach: Triová sonáta – pouze rychlá věta
  • jedna závažnější skladba z 19. nebo 20. st.

Celkový rozsah repertoáru cca 30 minut. Hra zpaměti není podmínkou.

Hra na housle:

  • dvě náročnější etudy rozdílného charakteru - Paganini nebo jiné etudy srovnatelné obtížnosti
  • dvě závažnější přednesové skladby rozdílného charakteru:
  1. J. S. Bach, W. A. Mozart, J. Haydn, A. Corelli apod.
  2. libovolná skladba z období romantismu nebo z 20. st.

Celkový rozsah repertoáru cca 30 minut. Hra zpaměti je podmínkou.

Sólový zpěv:

  • dvě umělé písně (výběr repertoáru od 19. století po dobu současnou)
  • jedna závažnější árie starých mistrů (17.-18. st.)
  • jedna závažnější operní árie

Celkový rozsah repertoáru cca 15 minut. Interpretace zpaměti je podmínkou.

Pokud nebude mít uchazeč (ve specializacích hra na housle, sólový zpěv) u talentových zkoušek svého korepetitora, zašle noty klavírního doprovodu minimálně 1 měsíc před talentovou zkouškou na adresu Hudební katedry.

Hodnocení: 0 – 130 bodů, minimálně 80 bodů

Písemná část:

Hudební teorie a nauka o harmonii:

Přijímací zkouškou se ověří teoretické i praktické zvládnutí základní hudební teorie a hudebně teoretické terminologie – klíče, noty, pomlky, italské hudební názvosloví, stupnice, intervaly, akordy, akordové značky.

Požaduje se teoretické i praktické zvládnutí klasické harmonie v oblasti diatoniky a chromatiky – kvintakordy s obraty, melodické tóny, závěry, septakordy s obraty, dominantní nónový akord, diatonická modulace, mimotonální funkce, alterované akordy. Základní orientace v harmonických jevech hudby 20. století.

Hudební formy:

Předpokládají se znalosti základní terminologie disciplíny a základních formových typů – hudební forma, tektonika, motiv, téma, figura, pasáž, motivická a tematická práce, perioda, dvojperioda, neperiodická věta, malé písňové formy, velké písňové formy, variace, sonátová forma, rondo, fuga, cyklické formy, kombinované formy. Požaduje se orientace v hudebních druzích a žánrech – symfonie, předehra, symfonická báseň, koncert, komorní hudba, suita, taneční hudba, pochod, drobné charakteristické skladby, opera, oratorium, kantáta, chorál, mše, moteto, písňová a sborová tvorba, balet, melodram, opereta, muzikál, scénická a filmová hudba.

Dějiny hudby:

Předpokládá se schopnost orientace v dějinách světové a české hudby od nejstarších dob do konce 19. století. Datace a charakteristika hudebně historických slohů, zlomových momentů, institucí, skladatelských (interpretačních) osobností, kompozičních technik, notace, hudebních nástrojů, forem a vztah textu a hudby.

Důraz je kladen na schopnost synchronního výkladu světového a domácího vývoje v daných etapách, fázích a momentech.

Hodnocení: 0 – 70 bodů

Minimální hranice úspěšnosti

150

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části je poskytována.

Talentovou část nemusí absolvovat student, který při závěrečné bakalářské zkoušce z oboru stejného zaměření dosáhl u bakalářské práce s koncertem hodnocení A nebo B (platí pouze pro absolventy bakalářského studia na PdF UHK).

Písemnou část nemusí absolvovat student, který absolvoval státní závěrečnou zkoušku z předmětu Hudební teorie a praxe  s hodnocením A, B nebo C (platí pouze pro absolventy bakalářského studia na PdF UHK).

Doporučená literatura

  • Černušák, G. Dějiny evropské hudby. Praha 1964, 1976.
  • Smolka, J. a kol. Dějiny hudby. Praha 2003.
  • Soušková, D. Hudební druhy a žánry, 1. díl. Hradec Králové 2007.
  • Tichý, V. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: AMU, 1996.
  • Zenkl, L. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1978.
  • Zenkl, L. ABC hudebních forem. Praha 1990.
  • Repertoár pro hru na hudební nástroj/sólový zpěv viz požadavky k talentové zkoušce.

Předpokládaný počet přijímaných

15

Kontakt

Hudební katedra PdF UHK:

E-přihláška