Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - výtvarná výchova
- Typ studia: Magisterské navazující
- Forma studia: Prezenční
- Doba studia: 2 roky
- Vyučovací jazyk: Čeština
Na stránce najdete
Popis studia
Jako absolvent v rámci didaktiky, metodiky a navazující oborové praxe získáte komplexní kompetence pro výuku vybraných předmětů na základní škole. Při zpracování závěrečné práce si osvojíte metodické základy vědecké a výzkumné činnosti. Program je strukturován v souladu s požadavky na profil absolventa studia učitelství ZŠ tak, aby rozvíjel profesní kompetenci nezbytnou pro úspěšný výkon povolání učitele. Po úspěšném ukončení studia budete plně kvalifikovaným učitelem vybraného stupně škol.
Chcete vychovávat další generace a předávat jim znalosti, které jste sami získali? Máte ambice ovlivnit studenty ve veku 12–15? Zvolte si kombinaci dvou nabízených oboru z naší nabídky a staňte se učitelem na základní škole.
Obecné podmínky:
Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářského studia oborů se zaměřením na vzdělávání v rámci studijního programu Specializace v pedagogice. Absolventi bakalářského studia v jiných studijních programech a oborech musí v rámci přijímacího řízení doložit absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky. Na PdF UHK se jedná o předměty Pedagogická propedeutika, Pedagogická praxe 1 a 2, Psychologie obecná a vývojová, Obecná didaktika, Psychologie sociální a osobnosti, Pedagogické praktikum, Výchovná témata ve vzdělávání nebo je třeba doložit absolvování předmětů obsahově podobných (konečné slovo při posouzení studia má v tomto případě Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK).
Absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky doloží uchazeč nejpozději v srpnu/září 2025. Předměty modulu je možné absolvovat v průběhu bakalářského studia (uchazeč spolu s diplomem doloží diploma supplement) či v rámci celoživotního vzdělávání (dokládá se Osvědčením o absolvování kursu celoživotního vzdělávání).
Uchazeči o studium, kteří absolvovali předchozí bakalářský stupeň studia oboru v jiném studijním programu než Specializace v pedagogice a nedoloží v rámci přijímacího řízení doklad o absolvování modulu pedagogické propedeutiky, nemohou být ke studiu přijati.
Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří předloží při zápisu ke studiu úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia. Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu.
Dostupné kombinace
Student si volí závazně kombinací dvou specializací z nabídky.
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - anglický jazyk a literatura
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - český jazyk a literatura
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - etická výchova
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - francouzský jazyk a literatura
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - hudební výchova
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - německý jazyk a literatura
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - ruský jazyk a literatura
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - tělesná výchova
Učitelství pro 2. stupeň základních škol (profesní) - základy techniky
Profil uchazeče
Požadavky na předchozí studium: Absolvování bakalářského studijního výtvarného oboru na vysokých školách.
Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.
Profil absolventa
Odborná příprava budoucích výtvarných pedagogů disponujících profesními – odbornými i pedagogickými kompetencemi. Dvouoborové studium je zaměřeno na kultivaci a specializaci praktických odborných dovedností a znalostí v oblasti výtvarného umění a výtvarné tvorby, na rozšíření odborné teoretické erudice v oboru dějin výtvarného umění a v dalších společenskovědních oblastech. Výuka je zaměřena na získání zvláštních pedagogických a didaktických dovedností ve výchovně vzdělávacím procesu na ZŠ, které profilují pedagogickou kvalifikaci absolventa.
Cílem studijního oboru je výchova flexibilního, kreativního absolventa, který dokáže své odborné vzdělání skloubit s pedagogickými a didaktickými dovednostmi, uplatnit je tvůrčím způsobem ve výchovně vzdělávací praxi a reagovat na měnící se společenské potřeby.
Charakteristiku profesí a institucí, kde může uplatnit získané vzdělání:
- základní školy, ZUŠ
- instituce v oblasti kultury a mimoškolního vzdělávání
Přijímací řízení
Rozsah a obsah přijímací zkoušky:
Talentová část:
Portfolio:
Soubor vlastních výtvarných prací a realizací s obrazovou přílohou, dále seznam výstav popř. publikační tvorby (recenze, názory, příspěvky, seznam prostudované oborové literatury).
Kritéria hodnocení: kvalita prací, grafické řešení portfolia, minimální rozsah 20 stran.
Max. 50 bodů.
Didaktický projekt:
Předložení didaktického projektu, kde uchazeč využije získané znalosti pro pedagogickou praxi v navazujícím magisterském studia.
Kritéria hodnocení: stylizační, obsahová a grafická úroveň projektu, minimální rozsah 3 normostrany, formát A4.
Max. 30 bodů.
Praktická zkouška:
Uchazeči, kteří studovali bakalářský obor na KVKTT, PdF, UHK (Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání, Grafická tvorba multimédia, Textilní tvorba a Uměleckořemeslné textilní disciplíny praktickou zkoušku nevykonávají a získávají za tuto zkoušku plný počet bodů, tj. 20 bodů
Ostatní uchazeči – vykonávají praktickou zkoušku z malby v rámci řešení jednoho úkolu (cca 3 hodiny). S sebou přinést: 2x čtvrtka formátu A2, temperové barvy, štětce, nádobu na vodu, paletu, lepicí pásku.
Max. 20 bodů.
Ústní část:
Pohovor:
Znalosti z oblasti dějin umění (od pravěku po současnost).
Max. 60 bodů.
Orientace v oboru:
Přehled o uměleckém výtvarném dění.
Přehled o studijní oborové literatuře (monografie, časopisy, katalogy, apod.).
Míra pedagogicko-psychologických osobnostních dispozic pro studium učitelství (např. vedení kurzů, workshopů, kroužků, … ve vazbě na zvolený obor).
Max. 40 bodů.
Uchazeči jsou v rámci přijímacího řízení hodnoceny i na základě porovnání mezi sebou. Tomu odpovídá i bodové ohodnocení, které se může u jednotlivých programů (případně i v různých letech) lišit.
Celkové hodnocení: max. 200 bodů
Pohovor: max. 60 bodů
Orientace v oboru: max. 40 bodů
Portfolio: max. 50 bodů
Didaktický projekt: max. 30 bodů
Praktická zkouška: max. 20 bodů
Limit úspěšnosti:
200 - 90 bodů … uspěl
89 - 0 bodů … neuspěl
Minimální hranice úspěšnosti
90Maximální celkové hodnocení
200Možnost prominutí zkoušky
Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.
Doporučená literatura
- Sturken, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál. 2010. ISBN: 978-80-7367-556-1.
- Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 2006.
- Pijoan, J. (ed.): Dějiny umění VIII.-XII.. Praha 2001.
- Dempseyová, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002, ISBN: 80-7209-402-5.
- Ruhrberg, K. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004. 840 s. ISBN 80-7209-521-8.
- kol. autorů. Dějiny českého výtvarného umění I-V. Praha. Academia, 1984-2005, ISBN 978-80-200-139-3.
- Horáček, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
Předpokládaný počet přijímaných
20 - ve všech kombinacích specializací (od kombinace AJ-BI, AJ-ČJ... až po kombinaci VV-ZT) - součet v ak. i prof. zaměř. st. prog.
Kontakt
Katedra výtvarné kultury a textilní tvorby PdF UHK:
- Ivana Špicarová, e-mail: ivana.spicarova@uhk.cz, telefon: 493 332 601
Nabídka sekce: Přijímací zkoušky