PdF Věda a výzkum, Studenti, Zaměstnanci 15. 5. 2024

Situační analýza ve společensko vědním výzkumu

Datum konání: 24. 6. 2024 09:30–16:00, Místo: učebna A29, PdF UHK (Objekt společné výuky)

Centrum pedagogického výzkumu PdF UHK zve doktorandy a akademické pracovníky na přednášku s pracovním workshopem.

Přednášející:

prof. Mgr. Soňa Kalenda Vávrová, Ph.D., Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita

Přihlášení do 10. června 2024, později příp. kontaktujte CPV na eliska.drabinova@uhk.cz

 přihlašovací formulář

Anotace

Přednáška s pracovním workshopem seznamuje účastníky s možnostmi využití situační analýzy v českém sociálně vědním výzkumu. Přesto že se situační analýza významně rozvíjí v posledních dvou dekádách a lze se s jejím uplatněním ve společensko-vědních výzkumech poměrně často setkat v zahraniční literatuře, není prozatím v ČR její potenciál plně využíván. Českému výzkumu stále dominuje zakotvená teorie první generace nebo konstruktivisticky orientovaná zakotvená teorie. Přednáška představuje situační analýzu jako „balík teorie/metody“, přičemž demonstruje nejenom její ontologicko-epistemologická východiska ke studiu sociální reality a hlavní rozdíly oproti klasické zakotvené teorii, ale i principy používání tří klíčových nástrojů situační analýzy: (1) situačních map, (2) map sociálních světů a arén a (3) pozičních map. V rámci workshopu jsou pak u všech tří nástrojů účastníci seznámeni s jejich využitím při zkoumání rozmanitých aspektů sociálního života. V průběhu diskuze o těchto aspektech reflektují stěžejní výhody situační analýzy jako teoreticko-metodologického přístupu ke studiu sociálních jevů.

 

Před konáním workshopu si účastníci prostudují článek: Kalenda, J. (2016). Prozatím nevyužitá šance: situační analýza v pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 26 (3), 457-481. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-3-457

 

Základní literatura:

Clarke, A. E. (2005). Situational Analysis. Grounded Theory after the Postmodern Turn. Thousand Oaks, CA: Sage.

Clarke, A. E., Friese, C. & Washburn, R. (Eds). (2015). Situational Analysis in Practice. Mapping Research with Grounded Theory. London: Left Coast Press inc.

Clarke, A. E., Friese, C. & Washburn, R. (Eds). (2018). Situational Analysis: Grounded Theory after the Interpretive Turn. Los Angeles: Sage.

 

Soubory ke stažení

Typ Název Datum Velikost

Situační analýza plakát 1

15. 5. 2024 2,83 MB

Kalenda_SA_Pedagogicka_orientace

15. 5. 2024 386,62 kB