UHK posiluje etickou infrastrukturu a pokračuje v řešení sociálního bezpečí. Pomůže nová univerzitní ombudsmanka
Vedle Etické komise UHK, aktualizovaného univerzitního etického kodexu a vydaným strategickým dokumentem Gender Equality Plan se oblastí sociálního bezpečí a „zdravého“ prostředí na UHK bude nově zabývat také univerzitní ombudsmanka. Veronika Střítecká, absolventka právnické a filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, nastoupila na UHK 9. února. Ombudsmanku, která bude k dispozici osobám zaměstnaným na UHK i studujícím, představujeme v rozhovoru.
Veroniko, v první řadě – srdečně Vás vítám na UHK.
Děkuji za vřelé přivítání.
Těšila jste se na práci na UHK? Máte k univerzitě, nebo městu, nějaký vztah? Zkrátka – znáte nás?
Začnu od konce. K městu mám vztah velký, jsem konec konců rodilá Hradečačka a vyjma období vysokoškolských studií v Olomouci jsem tu žila celý život. UHK beru jako součást města a jeho kultury. Jsem ráda, že mám teď možnost být součástí univerzity, byť je ve mně samozřejmě i jistá nervozita z nástupu do nového prostředí na novou pracovní pozici a taky zvědavost z toho, kam se nám oblast sociálního bezpečí podaří na UHK posunout.
Kdy a jak v člověku dozraje či se vůbec zrodí rozhodnutí ucházet se o místo ombudsmanky veřejné vysoké školy?
Byl to dlouhý proces, protože vnímám, že je to zodpovědná a náročná práce. Stálo mě to mnoho přemýšlení a nejeden rozhovor s osobami blízkými i s různými kolegy a kolegyněmi z různých oblastí mého profesního života. Až nakonec opravdu dozrálo rozhodnutí, že mám UHK co nabídnout, a proto jsem se rozhodla, že se chci ucházet o práci, která mně osobně dává velký smysl.
Připomenu našim čtenářům a čtenářkám, že jste prošla několikakolovým výběrovým řízením, jehož pomyslným vrcholem byl i psychologický posudek Vaší osoby. Součástí výběru bylo i zpracování jakési koncepce toho, co má ombudsmanka UHK řešit a jak. Přiblížíte Vaše plány, kterými jste komisi složenou z představitelů a představitelek rektorátu i fakult přesvědčila?
Ráda bych hned v úvodu podotkla, že v komisi mělo svého zástupce, resp. zástupkyni i studentstvo, to je myslím důležité.
Přemýšlím, co ze zpracovaného dokumentu vyzdvihnout jako nejpodstatnější, abych čtenáře zcela neodradila od pokračování ve čtení. Kromě samotného individuálního řešení jednotlivých podnětů vnímám jako podstatnou i složku preventivní a osvětovou tak, aby ideálně k neetickému jednání vůbec nedocházelo. Ráda bych, aby bylo možné nastavit hladkou spolupráci s poradenskými pracovišti, studujícími, HR manažerkou, studijními odděleními a vedením fakult i kateder tak, aby bylo možné společnými silami budovat co nejpříjemnější studijní i pracovní prostředí a vytvořit síť osob, na které je možné se obrátit i s komplexnějším problémem.
Jedním ze zajímavých témat, které explicitně zmíním, protože je součástí každého mezinárodního kolektivu, jako je univerzitní prostředí, je střet kultur. Ráda bych, aby institut ombudsmanky sloužil jako bezpečné místo, kam se lidé mohou obrátit, jako institut, který pomůže zprostředkovat dialog, poradí a pomůže k férovému řešení. Jak už jsem zmínila – hlavní ideou je prostřednictvím prevence pracovat na takovém prostředí, kde podnět vůbec nevznikne.
Upřímně – Váš příchod na UHK doprovázejí veliká očekávání, logicky to souvisí s kauzami vysokých škol, které byly mediálně velmi diskutovány. Zajímá mě co si myslíte o agendě, která Vás čeká. Co podle Vás budou ta řešená témata a problematika?
Celou agendu vnímám jako výzvu a zároveň jako obrovskou příležitost posunout UHK zase o kousek dál a vytvořit zde prostředí, ve kterém bude lidem dobře a na které budou rádi vzpomínat. Samotné prostředí UHK příliš neznám, což v tento moment s ohledem na nestrannost ombudsmana vnímám jako výhodu – přicházím na pozici ombudsmanky bez předsudků vůči prostředí na UHK. Zároveň doufám, že tomu tak je i obráceně. Z tohoto důvodu si v tento moment dovolím na otázku neodpovědět.
Jste představitelka mladé generace, věřím proto, že si bez problémů získáte důvěru našich studujících – ostatně není to tak dlouho, co jste sama byla studentkou vysoké školy. Předpokládám ale, že pracovat budete i s našimi zaměstnanci a zaměstnankyněmi, bude-li třeba.
Doufám, že si brzy získám důvěru i zaměstnanců a zaměstnankyň. Byť jsem srozuměna s tím, že díky mému věku to může trvat o něco déle. Na druhou stranu nelze říci, že bych za sebou neměla relevantní pracovní zkušenosti, ať už z dob studia obou škol nebo i poté, které mohu v práci na UHK využít. Měla jsem možnost již v rámci studia působit v advokátní kanceláři, v posledních letech i jako lektorka primární prevence. Zároveň v současné době působím na Ministerstvu spravedlnosti ČR, kde se starám o agendu mediací. Stejně tak už při studiu jsem se skrze dovednostní předměty dostala k lektorování práva, práci s reálnými klienty ve Studentské právní poradně a v rámci mediační kliniky i k mediování reálných kauz. V tom své alma mater vděčím za značnou řádku zkušeností a proto myslím, že mám UHK co nabídnout.
Nechci předbíhat, je ale možné, že podněty a témata, která budete řešit, nemusí být úplně příjemná. Jak a kde řeší vlastní psychohygienu ombudsmanka?
Na té běžné každodenní bázi je to pro mě pohyb, ideálně tanec, kdy člověk může „vypnout“ hlavu a soustředit se jen na to, jak pracuje jeho tělo. Ale co si budeme, občas je to místo pohybu i pořádná dávka nějakého seriálu na jedné ze streamovacích platforem. Zároveň vítám možnost zapojit se do Školské ombuds platformy, která nabízí možnost intervizí či supervizí. No a v případě, kdy ani tyto nástroje nepomohou, jsem připravena si samozřejmě říct i o odbornou pomoc. Člověk by o sebe měl pečovat i po duševní stránce.
Budu si moc přát, aby se nepříjemné kauzy na UHK neřešily, resp. aby k žádným případům odporujícím univerzitnímu etickému kodexu nedocházelo. Přesto – jak má postupovat někdo, kdo má pocit, že byste měla jeho situaci řešit Vy? Co je vlastně ta hranice pro to Vás kontaktovat?
Když máte pocit, že došlo k jednání, které odporuje etickému kodexu a nechcete či nemůžete věc řešit s osobou, která dle vás etický kodex porušuje, popřípadě to nechcete či nemůžete řešit s někým, v koho u Vás na fakultě máte důvěru a víru v to, že by bylo možné situaci vyřešit, nebojte se hned obrátit přímo na mě. Ráda si Vás vyslechnu a společně sestavíme plán, jak ve věci postupovat tak, aby vám to bylo komfortní.
Budu pokračovat, byť nerad, v modelové představě, že je někdo skutečně obětí neetického jednání na UHK. Jak prakticky postupovat? Jak Vás kontaktovat? Kde Vás najde a kdy?
Lze se na mne obrátit prostřednictvím telefonu, mailu či přímo osobně. Svoji kancelář mám na rektorátu v Rokitanského ulici a potřebné kontakty najdete standardně na webu UHK. Snad jen stačí dodat jedno pravdivé klišé, že mé dveře jsou vám vždy otevřené.
UHK se spoluprací s Vámi připojuje k dalším univerzitám, které již institut ombudsosoby mají. Budete napříč univerzitami ve spojení, existuje nějaká platforma, v rámci které můžete sdílet Vaši praxi, případně se třeba i radit?
Už to tady jednou zaznělo, v tuto chvíli v České republice funguje Školská ombuds platforma, zároveň existují takové platformy i na nadnárodní úrovni. Nikdo z nás nemá patent na rozum, a proto sdílení dobré praxe a zároveň místo, kam je možné si přijít pro radu, vidím jako velmi užitečné a obohacující pro nás všechny.
Děkuji Vám za Váš čas a rozhovor. Budu se těšit na setkávání v rámci UHK a pevně si přát, aby součástí Vaší práce bylo hlavně vylepšování prostředí na UHK, které mám osobně, i z dob svých studií, tak moc rád. Ještě jednou vítejte.
I já děkuji a věřím, že společnými silami se nám to postupně bude dařit.