Erasmus Policy Statement
Univerzita Hradec Králové získala tzv. Erasmus Charter for Higher Education 2021-2027 (ECHE; ECHE reference number: ), což je listina, kterou Evropská komise opravňuje vysokoškolskou instituci k účasti v programu Erasmus+. Listina je platná na celé období programu Erasmus+. V souvislosti se ziskem ECHE si Univerzita Hradec Králové stanovila strategii uskutečňování programu Erasmus, tzv. Erasmus Policy Statement (EPS).
Erasmus Policy Statement (celková strategie)
Aktivity, které UHK plánuje v rámci programu Erasmus+ realizovat a na které se vztahuje prohlášení o respektování zásad programu:
Erasmus Key Action 1 (KA1) - Learning mobility
The mobility of higher education students and staff
Erasmus Key Action 2 (KA2) - Cooperation among organisations and institutions
Partnerships for Cooperation and exchanges of practices
Partnerships for Excellence – European Universities
Partnerships for Excellence - Erasmus Mundus Joint Master Degrees
Partnerships for Innovation
Erasmus Key Action 3 (KA3)
Erasmus Key Action 3 (KA3) - Support to policy development and cooperation
Čeho chce UHK dosáhnout účastí v programu Erasmus+? Jak zapadá účast v programu do institucionální strategie internacionalizace a modernizace?
Univerzita Hradec Králové (UHK) považuje internacionalizaci za jednu ze zásadních priorit své činnosti (veškeré strategické dokumenty lze nalézt na webu UHK). Internacionalizace je chápána jako jeden ze základních předpokladů zvyšování kvality jak v oblasti vzdělávání, tak v oblasti vědy a výzkumu. V rámci internacionalizace vzdělávání zaujímá ústřední místo program Erasmus, který pomáhá s nastavením vysokých a obecně přijímaných standardů řízení a administrace internacionalizace, zásadním způsobem umožňuje propojení výuky a vzdělávání mezi UHK a institucemi z programových zemí a významně také podporuje mezinárodní kreditovou mobilitu s partnerskými zeměmi. Účast v programu Erasmus je proto pro další rozvoj internacionalizace UHK klíčová.
V programovém období 2021-2027 bude UHK usilovat o další zvýšení a zkvalitnění mobilit i jejich dopadu, hodlá se více zaměřit na systematickou evaluaci stávajících smluv a budování strategických partnerství s cílem zapojit se do konsorcia univerzit usilujících uspět v iniciativě Evropské univerzity. Rozvoj další mobility studentů a zaměstnanců univerzity bude více diverzifikovaný a bude cíleně podporovat mobilitu osob se specifickými potřebami a osob ze znevýhodněného prostředí. Součástí zapojení UHK do nového programového období bude důraz na automatické uznávání studijních výsledků a podpora digitalizace, včetně rozvoje tzv. digitální mobility. Mezinárodní zkušenost by se tak měla stát všeobecnou součástí kurikula. Díky programu Erasmus budou nadále kultivovány internacionální kompetence akademických i neakademických zaměstnanců univerzity a mobility zintenzivní vědeckou i vzdělávací spolupráci instituce. Spolupráce v oblasti vzdělávání povede k rozšíření nabídky kurzů zahraničních expertů, které obohacují kurikula studentů UHK. Systematicky bude rozvíjena péče o přijíždějící studenty a zaměstnance a „internacionalizace doma“. Internacionalizace v oblasti vzdělávání přispěje rovněž k posílení mezinárodní spolupráce ve vědě a výzkumu. Rovina internacionalizace vědy a rovina internacionalizace vzdělávání se na UHK propojují zejména v případě doktorských studií. UHK v současné době řeší projekt HRS4R (Human Resources Strategy for Researchers), který by měl podpořit přihlášení se k principům Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků a tím přispět k získání ocenění HR Award. Aktivity projektu jsou zaměřeny na oblast vědy a výzkumu a to konkrétně na: nastavení strategického řízení výzkumné organizace, zavedení systému řízení lidských zdrojů ve vědě a výzkumu, hodnocení kvality vědy a výzkumu, rozvoj mezinárodní spolupráce ve vědě a výzkumu a internacionalizace výzkumné organizace.
Základní platformu pro zapojení do mezinárodních sítí a budování strategických partnerství představují celouniverzitní výzkumné směry, jež na UHK jsou: 1) Stárnutí ve zdraví a kvalita života, 2) Bezpečnost a udržitelný rozvoj v digitální společnosti a 3) Nové výzvy ve výchově a vzdělávání; stejně jako i fakultní výzkumná témata a rozvíjené obory.
Zapojení do programu dále povede k posílení pozitivního vnímání evropské identity, v rámci mezinárodní spolupráce budou řešeny aktuální otázky jako globalizace, bezpečnost, proměny občanské společnosti, stabilita demokratických systémů apod. Oblast diseminačních aktivit spojených s participací na programu Erasmus zahrne kromě univerzity a Hradce Králové i celý královéhradecký kraj a širší region. Mezinárodní spolupráce UHK bude dále prezentována na národních i mezinárodních fórech (např. Czeducon, EAIE, NAFSA, Comenius Association, UHK Erasmus Staff Training Week) a pozitivně ovlivní rovněž rozvoj partnerských institucí.
Jakých aktivit programu Erasmus+ se chce UHK účastnit a jak je bude realizovat v praxi? Jak účast na těchto aktivitách přispěje k dosažení cílů institucionální strategie UHK?
UHK je držitelem ECHE a pravidelně se účastní programu Erasmus od akademického roku 1998/1999. V současné době má uzavřeny smlouvy s téměř 200 institucemi z programových zemí a s cca 25 pracovišti ze zemí partnerských. Za uplynulé dvě dekády prošla univerzita a její zahraniční oddělení velkým rozvojem a i nadále se usiluje o růst a zefektivnění interních procesů. V rámci mezinárodní spolupráce se UHK dlouhodobě orientuje v první řadě na vzdělávací programy Evropské unie, a to zejména na program Erasmus+ a jeho projekty mobility osob (Klíčová akce 1) v aktivitách KA103 a KA107. Realizace těchto typů projektů je na UHK již stabilizovaná, organizačně dobře zajištěná a podmínky jsou nadále zlepšovány, čemuž napomáhají i externí analýzy a audity, kterým se UHK podrobuje. V posledních letech se UHK začala zapojovat též do projektů spolupráce (Klíčové akce 2).
V následujícím období 2021–2027 se kromě mobilitních programů KA103 a KA107 plánuje větší zaměření právě na projekty spolupráce. Cílem UHK je usilovat o udržení počtu vyjíždějících studentů a minimalizovat překážky bránící studentům využít nabídky na uskutečnění mobility. K tomu bude sloužit i více diverzifikovaná nabídka mobilit, kdy na jednotlivých katedrách budou připravovány adresné nabídky vhodných studijních pobytů či praktických stáží dle profilu studenta. Součástí strategického plánování je zahrnutí zodpovědností, a to od osob z nejvyššího managementu až po zástupce jednotlivých kateder, a stanovení číselných indikátorů a termínů plnění. Univerzita bude dále podrobně monitorovat a zefektivňovat proces uznávání výsledků studia ze zahraničí tak, aby docházelo k plně automatickému uznávání na bázi ECTS kreditů. Univerzita dbá na systematické zakotvování zahraniční zkušenosti do studijních programů akreditovaných na UHK. Dále usiluje o zvyšování počtu zahraničních studentů zapsaných do jejích akreditovaných programů, přičemž jsou i pro tyto studenty vytvářeny vhodné podmínky pro účast na mobilitě. V kontextu rozvoje mobility bude UHK podporovat tzv. „internacionalizaci doma“, při níž počítá s dalším zvyšováním jazykových a interkulturních kompetencí pracovníků a s pořádáním tematických workshopů a seminářů. Důraz při internacionalizaci je kladen na průběžné zlepšování podmínek pro cizince pracující a studující na UHK (např. narůstající dvojjazyčnost materiálů, plánované vytvoření předpříjezdového manuálu pro cizince). Internacionalizace univerzitního prostředí se dále prohlubuje podporou mobilit přijíždějících zahraničních studentů. Zvláštní důraz je kladen na internacionalizaci doktorských studijních programů, které již v současnosti obsahují ve všech nově akreditovaných programech povinnou mobilitu (s ohledem na případné zvláštní potřeby doktorandů).
Stávající výborné meziinstitucionální vazby budou ve spolupráci se zahraničními univerzitami využity k otevření studijních programů typu double degree, případně joint degree. Systematičtější spolupráce, zejména s institucemi definovanými jako strategičtí partneři, bude dále podporována z Klíčové akce 2, jejímž vrcholem bude snaha uspět v konsorciu se žádostí v rámci iniciativy Evropské univerzity. Identifikace vhodných partnerů konsorcia se bude odvíjet od celouniverzitně definovaných témat, v nichž je vzdělávání poskytováno v úzkém propojení s excelentní vědou a tvůrčí činností. V rámci centralizovaných aktivit je dále plánováno zapojení do programu Jean Monnet a do Klíčové akce 3 (Podpora politických reforem). K zapojení do Klíčové akce 3 nás vede fakt, že UHK se jako jediná univerzita v České republice již více jak 13 let systematicky věnuje rozvoji studijních programů a výzkumu zaměřeného na subsaharskou Afriku a Latinskou Ameriku a díky tomu disponuje v těchto zemích rozvinutou sítí partnerských institucí s intenzivní obousměrnou výměnou studentů a akademiků, přičemž v rámci organizace společných mobilit se UHK setkává s rozdílnými pojetími spolupráce.
Jaký je předpokládaný dopad účasti v programu Erasmus+ na UHK? Jaké má UHK cíle? Jaké jsou kvalitativní a kvantitativní ukazatele pro monitoring dopadu programu a jaký je orientační harmonogram pro dosažení cílů?
Cíle pro období 2021–2027 plynule naváží na výsledky dosažené v předchozím období, v němž se UHK zaměřila na internacionalizaci těchto oblastí: výuka, výzkum a další tvůrčí činnost, život univerzity, mezinárodní projekty, strategická partnerství a vytvoření předpokladů pro nastartování double degree, případně joint degree programů. Mezi prioritní cíle pro období 2021–2027 bude patřit v návaznosti na strategické dokumenty UHK realizace těchto aktivit:
1) KA103. Mobility s programovými zeměmi. V období posledních pěti akademických let 2014/2015 až 2018/2019 činil průměrný roční počet u vyjíždějících 135 studijních výjezdů, 50 stáží, 79 učitelských mobilit a 19 mobilit neakademických zaměstnanců. U přijíždějících to pak bylo 100 studijních příjezdů, 7 stáží, 57 přijíždějících učitelů a 14 mobilit neakademických pracovníků. Prioritním cílem pro nové období je ukončení nepříznivého trendu snižování počtu vyjíždějících studentů a udržení, popř. navýšení počtu přijíždějících studentů, a to s důrazem na rozvíjení nových možností pro obě skupiny. Počty vyjíždějících jsou očekávány v průměrné výši 120 studijních výjezdů, 60 stáží, 90 učitelských mobilit a 30 mobilit neakademických pracovníků za akademický rok. Zejména u aktivity studijních výjezdů je v posledních letech patrný úbytek (v posledním akademickém roce jich bylo 110), což je do jisté míry dáno nepříznivým demografickým vývojem, který se ovšem v příštím období stabilizuje, a také mírným nárůstem zájmu o stáže či mobility KA107. Do dalšího období se předpokládá mírný nárůst absolutního počtu mobilit vzhledem k hodnotám z let 2018 a 2019 (relativní počet poroste výrazněji, a to vzhledem k demografickému vývoji v ČR). Zásadní ovšem bude rychlé a efektivní vypořádání se s dopady pandemie COVID-19. U přijíždějících studentů se předpokládá průměrný počet okolo 100 studentů za akademický rok. Cílem pro další období zůstává zvýšení jazykových kompetencí účastníků mobilit, vytvoření povědomí o UHK jako kvalitním a spolehlivém partnerovi pro všechny aktivity v rámci programu a zvýšení konkurenceschopnosti studentů UHK na trhu práce. Univerzita se také zaměří na systematickou podporu účastníků mobilit a diverzifikaci možností, k čemuž vítá větší podporu krátkodobých mobilit.
2) KA107. Mobility s partnerskými zeměmi. Tyto mobility se dynamicky rozvinuly v letech 2015–2019, a to zvláště v zaměření na region Latinské Ameriky, Afriky a Asie. V roce 2019 získala UHK v projektu KA107 celkem 697 215 EUR k realizaci 171 mobilit (113 IN, 58 OUT). Tyto mobility jsou zcela klíčové pro rozvoj spolupráce s řadou prestižních univerzit v partnerských zemích programu a mají zásadní podíl na profilaci instituce jako předního českého pracoviště zaměřeného na spolupráci s regionem Latinské Ameriky a Afriky. UHK má do dalšího období kapacitu tento objem i nadále zvyšovat.
3) KA2. Projekty spolupráce. V souvislosti se systematizací partnerských smluv byl v posledních letech kladen důraz na rozvoj projektů spolupráce, k čemuž UHK využila projektů strategických partnerství KA203, a to konkrétně v roli hlavního řešitele získala 1 projekt (2019) a v roli spoluřešitele 2 projekty (2015, 2019). Kvalitativním cílem je vytvoření sítě strategických partnerů a orientace na užší a intenzivnější spolupráci než v minulosti. V tomto kontextu bude UHK usilovat o výrazně vyšší zapojení do projektů tohoto typu. Nově je plánováno rovněž podání žádostí o centralizované projekty v rámci KA2, jejichž vrcholem bude přihláška v rámci iniciativy Evropské univerzity.
4) Jean Monnet. UHK se v rámci České konference rektorů zapojila do příprav projektu Universities for Enlightenment zaměřeného na ochranu akademických svobod typu Jean Monnet.
5) KA3. Podpora politických reforem. UHK se bude snažit vytvořit během programového období prostor pro zapojení se do projektů KA3, a to zpočátku alespoň v roli spoluřešitele. Mezi cíle bude patřit větší propojení vysokoškolských institucí v organizaci mobilit, sdílení dobré praxe v řízení a fungování instituce (zejména v oblasti vzdělávání a vědy), spolupráce v aktualizaci a modernizaci kurikul (rozvoj „internationalizace doma“ a společných studijních programů) či tzv. třetí role univerzity. Cílem projektu by mělo být též budování kapacity v oblasti doktorského studia v programech zaměřených na africká a latinskoamerická studia s ohledem na potřeby zapojení doktorandů do vědeckých týmů a posílení mezinárodních výzkumných sítí.
Nabídka sekce: Studium a stáže v Evropě – Erasmus+