Specifikace výzkumného směru katedry
V rámci organizačního managementu se katedra se věnuje interakci člověka, technologií a digitální komunikaci a jejich roli v kontextu přesunu organizací do digitálního (online) prostředí a propojení digitální komunikace s vizuálním/kognitivním vnímáním. Téma zároveň akcentuje adopci technologií jako faktor změny, lidský faktor a týmovou spolupráci s ohledem na prostředí (vč. AI) a právní a etické aspekty.
Hlavním výzkumným cílem je podpořit efektivní adopci technologií a inovací v organizacích, propojit je s principy udržitelného managementu, cirkulární ekonomiky a ESG a překonávat bariéry spojené s implementací změn. Sekundárním cílem je zpřístupnit výzkumné poznatky nejen odborné, ale i široké veřejnosti prostřednictvím publikací v prestižních vědeckých časopisech a zároveň poskytnout praktické výstupy pro firemní sektor. Tyto výstupy mohou zahrnovat například návrhy strategií pro řízení digitální transformace v organizacích, směrnice pro firmy působící v online prostředí, doporučení pro ekonomické, bezpečné a etické využívání technologií a další aplikovatelné poznatky.
Klíčová témata:
- Vizuální a kognitivní vnímání v digitální komunikaci a řízení organizací – Analýza efektivní online komunikace (včetně marketingové), zkoumání vlivu vizuálního designu a způsobu prezentace informací.
- Adopce technologií jako faktor organizační změny – Mapování procesů adopce technologií, identifikace klíčových bariér a faktorů úspěchu při zavádění nových technologií, návrh strategií pro efektivní řízení změn.
- Lidský faktor v digitálním managementu – Dopad technologií na řízení lidských zdrojů, zejména na mladou generaci, otázky rovnováhy mezi prací, studiem a osobním životem, výzkum proměn hodnot, identity a profesního směřování.
- Týmová spolupráce a inovace v prostředí umělé inteligence (AI) – Human-AI Teaming jako nový přístup k řízení týmů a optimalizaci procesů, interakce mezi lidmi a AI jako klíčový faktor pro zvýšení produktivity a strategického rozhodování.
- Právní, environmentální a etické aspekty digitálního managementu – Efektivní ochrana dat a kyberbezpečnost, implementace principů cirkulární ekonomiky a ESG, přínos k naplňování cílů udržitelného rozvoje (SDGs).
Nabídka sekce: Katedra managementu