Vážené studentky, vážení studenti...
Vážené studentky, vážení studenti,
jak víte, od pondělí začneme učit podle oranžové barvy našeho univerzitního semaforu. V praxi to znamená, že jsme výuku rozvrhových aktivit, na kterých je zapsáno více jak 25 studentů, přesunuli do on-line prostředí, kdežto aktivity (zejména semináře) s menším počtem studentů budou nadále učeny prezenčně. Vím, že toto opatření je v mnoha ohledech komplikací, ale rád bych také zdůraznil jeho pozitiva, pro která jsme se spolu s vedoucími pracovišť FF UHK rozhodli jej zavést.
1) Toto opatření naplňuje smysl univerzitního semaforu, na kterém jsme se jako univerzita domluvili – tj. že mezi zcela prezenční a zcela distanční výukou existuje ještě jeden jakýsi přechodový stupeň, který umožňuje vyhnout se rizikovým velkým skupinám, a přitom učit zejména semináře o menším počtu studentů. Semináře jsou totiž založené na interaktivitě, a proto je jejich prezenční forma mnohem vhodnější.
2) Obávám se, že komplikace spojené s covid-19 neodezní v průběhu zimního semestru a nerad bych ztratil další semestr prezenční výuky. Zavedení oranžového stupně nám značně zvyšuje pravděpodobnost, že se budeme moci alespoň část semestru potkávat na výuce, byť jen v rámci menších skupin a třeba občas i s týdenní pauzou způsobenou červeným stupněm. Většinu semestru bychom spolu ale mohli takto zvládnout.
3) Jelikož jsme si od tohoto semestru na FF zavedli standardy distanční výuky, které na vyučující i studenty kladou nemalé nároky, doufám, že pozvolnější přechod na distanční formu bude menším šokem než hromadné zavedení téměř ze dne na den.
4) Epidemické podmínky v našem kraji jsou pořád ještě vcelku dobré a podle MŠMT se jediná omezení výuky mají týkat zpěvu a tělocviku, čemuž jako fakulta příliš neholdujeme (tedy alespoň ne během vzdělávací činnosti).
5) Jsem si vědom komplikací, které toto opatření způsobí studentům, jež studují současně i na jiné fakultě UHK, a moc se jim za to omlouvám! Pokud budete mít s tímto opatřením zásadní problémy, pište prosím garantům předmětů, případně pak vedoucím pracovišť – určitě se vám podaří všechny problémy vyřešit. Nadto výnos počítá i s možností náhradního plnění za nepřítomnost na seminářích. Tímto opatřením jsme zkrátka chtěli dát stejnou možnost chodit na výuku všem studentkám a studentům, jež studují předměty na FF.
6) A všeprostupujícím motivem je pak fakt, že distanční výuka je ze své definice ochuzena o mezilidský kontakt, který se už tak ze společnosti notně vytrácí.
Stejně jako se již mnohokrát v naší historii prokázala odolnost studentek a studentů filozofických fakult a jejich schopnost se ctí obstát v kritických situacích, jsem hluboce přesvědčen o tom, že i tato výjimečná situace toho bude dalším důkazem. Zůstávejte prosím i nadále vzorem svému okolí v zodpovědném chování, empatii a v kritickém a racionálním uvažování o současné situaci.
Hodně zdraví, sil a zdaru přeje
Jan Prouza, děkan FF UHK