Celoživotní vzdělávání
Celoživotní vzdělávání je na UHK realizováno podle § 60 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). UHK si je vědoma důležitosti celoživotního vzdělávání a rostoucího potenciálu souvisejícího s rychle se měnící společností a pracovního trhu. Počet osob, které potřebují zvýšit své znalosti, dovednosti a kompetence stále narůstá. Rozvoj nabídky celoživotního vzdělávání je proto součástí dlouhodobé strategie UHK. Chceme rozvíjet kompetence absolventů, poskytovat účelové vzdělávací aktivity pro potřeby města, regionu, ale i pro širokou veřejnost vč. zahraničních zájemců a pro zájemce všech věkových skupin.
Aktuálně nabízené kurzy FF UHK:
Další vzdělávání sociálních pracovníků
Nově akreditované kurzy nabízí ucelené a prakticky zaměřené vzdělání pro sociální pracovníky. Program, složený z osmi prezenčních modulů, se zaměřuje na klíčové aspekty sociální práce a poskytuje účastníkům jak teoretické znalosti, tak praktické dovednosti, které mohou aplikovat ve své profesní praxi.
Moduly jsou navrženy tak, aby reflektovaly aktuální výzvy, kterým čelí pracovníci v sociální sféře, a zahrnují širokou škálu témat, včetně zvládání náročných klientských situací, prevence syndromu vyhoření, individuálního plánování či právního rámce sociální práce.
Kurzy jsou určeny nejen pro pracovníky přímé péče, ale také pro vedoucí a metodické pracovníky, kteří se podílejí na řízení kvality služeb a strategickém plánování. Účastníci získají dovednosti a znalosti, které jim pomohou zlepšit kvalitu poskytovaných služeb, podpořit efektivní komunikaci v rámci organizací a posílit schopnost vyrovnávat se s profesními nároky.
Popis modulů:
Lektor: Mgr. Radka Janebová, Ph.D.
Anotace: Cílem modulu je představit proces a klíčové zásady sociální práce s „ne‐motivovanými klienty“ v kontextu kontroly. V úvodu je vysvětlen kontext kontroly v sociální práci včetně její legitimity a je vymezeno nedobrovolné či odmítající klientství a jeho vnímání ze strany sociálních pracovnic. Ve druhé části je věnována pozornost objasnění „ne‐motivace“ klientů z ekosystémové perspektivy a jsou diskutovány příčiny „ne‐motivace“ klientů vyplývající z jejich osobní situace, ze vztahů se sociálními pracovníky a z kontextů, které tyto vztahy ovlivňují na úrovni mikro, mezo a makrosystémů. Ve třetí části jsou představovány klíčové principy a fáze práce s „ne‐motivovanými klienty“ od potřeby sebereflexe, přes praktická východiska po konkrétní kroky, které mohou přispět ke zvýšení pravděpodobnosti zapojení „ne‐motivovaného“ klienta do spolupráce. A konečně v poslední čtvrté části budou prezentovány vybrané přístupy při rozhodování, do jaké míry respektovat právo na sebeurčení klienta v situacích, kdy ohrožuje sebe, druhé, či je ohrožován druhými. Konkrétně bude řešena otázka odpovědnosti sociálních pracovnic, bude představena metoda, jak vyhodnocovat přítomná rizika a jak v návaznosti na ně využívat lidská práva a princip proporcionality jako východisko pro rozhodování. Kurs je hodnotově ukotven v kritické sociální práci a anti‐opresivních přístupech.
Lektor: Mgr. Lucie Smutková, Ph.D.
Anotace: Modul je zaměřen na vysoce aktuální témata zvládání stresu a syndromu vyhoření s uvedením možností jejich řešení v kontextu pomáhajících profesí, které jsou výše uvedenými jevy ze své podstaty obzvláště ohroženy. Modul se zaměřuje na vysvětlení definic a teorií vzniku stresu a na jeho možné dopady na život člověka. Dále se zaměřuje na vysvětlení podstaty syndromu vyhoření a jeho vlivu na činnosti sociálních a dalších pomáhajících pracovníků. Na úrovni osobní i profesní se pak věnuje možnostem podpory well‐beingu člověka jako způsobu vyrovnávání se se stresem a předcházení vzniku, případně alespoň zmírňování důsledků, syndromu vyhoření. V poslední části se modul zaměřuje na metodu supervize, která je základním nástrojem podpory profesní spokojenosti i kvality výkonu profese sociálního pracovníka.
Lektor: Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.
Anotace: Modul se zaměřuje na seznámení účastníků s jednotlivými skupinami osob se sluchovým postižením – zejména s jejich potřebami v oblasti komunikace a používání kompenzačních pomůcek. Následně se program věnuje vysvětlení specifik v oblasti sociální práce u klientů (zejména dospělých), která vyplývají ze sluchové vady. Vzdělávací program je doplněn o praktické ukázky, zkušenosti a příklady z praxe.
Lektor: Bc. Jan Syrový
Anotace: Modul je určen pro základní seznámení s tématem individuálního plánování. Jeho cílem je seznámit účastníky s tím, co to vlastně je individuální plánování, v jakém kontextu se individuální plánování realizuje a na jakých zásadách je postaveno. Cílem není poskytnout účastníkům podrobný návod, jak individuálně plánovat, protože pro různé oblasti sociální práce a pro různé cílové skupiny si musí každý sociální pracovník a jeho organizace stanovit svůj vlastní, specifický postup. V rámci modulu jde spíše o to poskytnout účastníkům základní vhled a porozumění tématu individuálního plánování tak, aby následně byli schopni plánovat průběh sociální práce v souladu s účelem, smyslem individuálního plánování tak, aby to byl užitečný nástroj jak pro ně samotné, tak pro jejich klienty.
Lektor: Mgr. Jan Vrbický, DiS
Anotace: Modul je určen pro vedoucí a metodické pracovníky sociálních služeb, kteří se podílejí na nastavování fungování sociálních služeb. Dále je určen pro pracovníky přímé péče, kteří poskytují sociální služby, ale zároveň se potýkají s krizovými situacemi a dalšími nestandardními situacemi. Modul je určen pro pracovníky krajských úřadů, jejichž rolí je koordinace sociálních služeb, pro pracovníky obecních úřadů, kteří realizují komunitní plánování sociálních služeb, dále pro všechny sociální pracovníky a ostatní pomáhající profese, pro které systém sociálních služeb je nedílnou součástí jejich pracovní náplně a to i oblasti deinstitucionalizace sociálních služeb. Cílem je naučit aplikovat strategie, zákona, mezinárodní a evropské dokumenty, uvědomovat si konkrétní vztah mezi nimi a vlastní praxí, aby klient z toho měl užitek a poskytovatel využil tuto znalost pro zefektivnění své činnosti a zároveň komunikaci se svými zadavateli. Zároveň po tomto modulu frekventanti zvládnou interně provázat ve své činnosti poskytování sociálních služeb a interních aktů řízení (metodiky, žádosti, projekty, dokumentace činnosti, aj). Modul podpoří řízení kvality v organizaci, manažerské rozhodování organizací a zároveň postavení v síti sociálních služeb vůči všem stakeholderům. Téma sociálních služeb je velmi široké, proto modul umí reagovat na konkrétní požadavky účastníků.
Lektor: JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
Anotace: Modul vychází z Minimálního standardu vzdělávání v sociální práci, který byl vydán Asociací vzdělavatelů v sociální práci. S ohledem na rozsah nelze obsáhnout celý minimální standard, nýbrž jen tu část práva vztahující se k profesi sociálního pracovníka a k zajištění některých potřeb klientů. Modul se věnuje postavení sociálního pracovníka v českém právu a jeho kompetencím v klíčových oblastech jeho činnosti. Zároveň představuje působnost, pravomoci a procesní postupy správních orgánů, které se mohou podílet na řešení sociální situace klienta.
Lektor: David Petr
Anotace: Modul je zaměřen na poskytnutí komplexního vhledu do firemního fundraisingu a public relations. Účastníci získají hlubší porozumění důležitosti firemního fundraisingu a jeho základních principů, včetně zlatých pravidel pro úspěch v této oblasti. Obsah kurzu zahrnuje široké spektrum témat, od strategií oslovování firemních dárců a tvorby fundraisingových plánů až po důležitost etiky a péče o dárce. Důraz je kladen na praktické aspekty firemního fundraisingu, včetně analýzy fundraisingové pyramidy, různých fundraisingových přístupů a efektivních metod oslovování potenciálních dárců. Účastníci se naučí identifikovat vhodné formy spolupráce a porozumět tomu, co mohou nabídnout firmám a co mohou firmám nabídnout výměnou za finanční podporu. Další část modulu se zaměřuje na public relations, přičemž účastníci se seznámí s nástroji PR a praktickými strategiemi pro efektivní komunikaci s veřejností a médii. Téma etiky v PR je také důkladně prozkoumáno, aby účastníci získali povědomí o odpovědném a transparentním chování v této oblasti. Modul rovněž diskutuje o tom, zda je plánování PR nezbytné a jaké jsou rozdíly v komunikaci s různými skupinami, včetně veřejnosti, firem, úředníků a politiků. Účastníci se dozvědí o nejúčinnějších nástrojích PR a způsobech, jak dosáhnout kvalitních výsledků v oblasti public relations. Modul je navržen tak, aby poskytl praktické dovednosti a znalosti, které účastníci mohou okamžitě aplikovat ve své profesionální praxi v oblasti sociálních služeb.
Lektoři: Mgr. Michal Trousil, Ph.D.; Mgr. Iva Junová, Ph.D.
Anotace:Modul se v první části zabývá problematickou komunikace uvnitř v organizaci i s jejím okolím. Zahrnuje vymezení komunikace jako součásti kultury organizace a jejího hodnotového zakotvení, mediální komunikace a public relations. Druhá část modulu je zaměřena na rozvíjení komunikativních dovedností, základní principy efektivní a asertivní komunikace. Pozornost je věnována také řešení i předcházení konfliktů, včetně problémů spojených etiketou a interkulturními rozdíly.
Aktuálně vypsané termíny sledujte zde: Přihlašování do programů a kurzů celoživotního vzdělávání
V případě zájmu o další informace se můžete obrátit na adresu: jana.popelakova@uhk.cz
Kurz byl vytvořen v rámci projektu Rozvoj kapacit a adaptace na nové formy učení na UHK, reg. číslo: NPO_UHK_MSMT-16601/2022
Nabídka sekce: Přihlašování do programů a kurzů celoživotního vzdělávání