Moderní distanční výuka na VŠ - Metodická doporučení a praktické zkušenosti
Datum: 18.4.2024
Čas: 13:00 - 15:00
Místo: B8
Anotace:
Mobilní a online technologie jsou neoddělitelnou součástí našeho každodenního života, nicméně vyučující ještě stále nedokáží jejich potenciál ve své výuce naplno využít. Hlavním důvodem je především to, že stále převažuje snaha pouze replikovat tradiční výukové metody jako je přednáška nebo test v online prostředí. Ani období covidu nepřineslo velké změny v tom, jak vyučující k využití online technologií přistupují – i proto se po skončení karantény všichni těšili, až se vše konečně vrátí do "normálu".
Cílem semináře je tak představit koncepci a vedení moderní vysokoškolské výuky, aktivně využívající online technologií. A to nejen pro dosažení vyšší efektivity výuky, ale především pro zkvalitnění vzdělávací zkušenosti studentů. Nezáleží na tom, zda plánujete učit prezenčně nebo online, prezentovaná koncepce a související metodická doporučení jsou relevantní pro všechny formy vysokoškolské výuky.
V první části semináře se budeme zabývat metodickými východisky moderní vysokoškolské výuky založeném na modelu převrácené třídy (flipped classroom), který zdůrazňuje aktivitu studentů, personalizaci výuky a efektivní využívání zpětné vazby.
V části druhé se pak budeme soustředit na možnosti, jak pomocí online technologií podporovat a rozvíjet skupinovou spolupráci studentů.
V rámci semináře budou používány příklady metodických řešení, která vychází z prostředí Moodle. Prezentovaná doporučení jsou však obecně platná a lze je realizovat i pomocí jiných nástrojů. Znalost Moodle proto není podmínkou účasti. Seminář se zaměří především na metodicko-didaktické otázky. Nebudeme se tak zabývat technickými aspekty práce s online nástroji, jejich nastavením apod. (nad rámec doporučení, který nástroj použít v dané výukové situaci).
Mgr. Petr Sudický
Petr Sudický je specialista v oblasti online vzdělávání a využití audiovizuálních prostředků pro účely vzdělávání a komunikace vědy a výzkumu. Po absolvování učitelských programů na PřF (geografie a kartografie) a FF MU (anglický jazyk a literatura) se spolupodílel na založení Kanceláře e-learningu FF MU, specializovaného pracoviště zaměřeného na technickou a metodickou pomoc vyučujícím při integraci technologií do výuky, kterou vedl v letech 2010–2017. Nyní působí jako nezávislý konzultant v oblasti online výuky a komunikace vědy a lektor workshopů, ve kterých se snaží předávat dlouholeté zkušenosti z vlastní výuky a práce s vysokoškolskými pedagogy. Kromě lektorské činnosti se v poslední době intenzivně věnuje především vlastní dokumentární tvorbě a hledání nových způsobů smysluplného využití audiovizuálních prostředků pro komunikaci vzdělávacího či odborného obsahu širší veřejnosti.
Před konáním semináře doporučuji shlédnout video Model moderní vysokoškolské výuky (16 min), které poskytne základní informace k prezentované koncepci výuky:
Registrace na školení:
* Povinná pole