Poskytování informací na UHK
Poskytování informací o Univerzitě Hradec Králové (dále jen „UHK“) se řídí zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „zákon“). Podle ustanovení § 5 odst. 1 zákona zveřejňuje UHK za účelem informování veřejnosti tyto informace:
Kontaktní údaje
Univerzita Hradec Králové
Rokitanského 62
500 03 Hradec Králové
Česká republika
telefon: +420 493 331 111 (spojovatelka)
IČO: 62690094, DIČ: CZ62690094
ID schránky: k3xj9dz
Podrobnější údaje jsou zveřejněny zde.
Důvod a způsob založení UHK
Univerzita Hradec Králové je univerzitní veřejnou vysokou školou podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) v platném znění uskutečňující všechny typy studijních programů a v souvislosti s tím vědeckou a výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost.
Ve své činnosti navazuje na své právní předchůdce. V roce 1959 byl vládním nařízením č. 57/1959 Sb., o pedagogických institutech zřízen Pedagogický institut v Hradci Králové jako vysoká škola. V roce 1964 vznikla sloučením pedagogických institutů v Hradci Králové a Pardubicích samostatná Pedagogická fakulta v Hradci Králové, která byla na základě zákona České národní rady č. 375/1992 Sb., přejmenována na Vysokou školu pedagogickou v Hradci Králové. Současný název získala UHK v roce 2000 na základě zákona č. 210/2000 Sb.
Organizační struktura UHK
Organizační uspořádání UHK je zveřejněno zde
Místo a způsob, jak získat příslušné informace
Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Ústně podanou žádost lze směřovat přímo na zaměstnance UHK dle jejich funkčního zařazení. Je-li to možné, jsou tito zaměstnanci povinni požadované informace poskytnout obratem, případně žadatele odkázat na již zveřejněnou informaci.
Není-li žadateli na takto podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel takto poskytnutou informaci za dostačující, je třeba podat žádost písemně.
Písemná podání zaměstnanců, studentů a občanů přijímá Rektorát UHK buď písemně na adresu Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, nebo elektronickou poštou prostřednictvím elektronické podatelny na adrese epodatelna@uhk.cz. Žádost v písemné podobě lze doručit na podatelnu Rektorátu UHK rovněž osobně.
- Vyřizování písemných žádostí o poskytnutí informace
(1) Brání-li nedostatek údajů o žadateli (jméno, příjmení, případně u právnické osoby identifikační číslo, adresa žadatele pro korespondenci, resp. v případě žádosti zaslané elektronickou poštou provozuschopná elektronická adresa odesílatele), postupu vyřízení žádosti, bude žadatel ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti vyzván, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost se odloží.
(2) V případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, bude žadatel ve lhůtě do 7 dnů od podání žádosti vyzván, aby žádost upřesnil; neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, vydá se rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
(3) V případě, že požadované informace se nevztahují k působnosti Univerzity Hradec Králové, žádost se odloží a tato odůvodněná skutečnost se sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli.
(4) Nerozhodne-li se podle předchozích bodů, poskytne se informace v souladu se žádostí ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění; je-li zapotřebí licence, předloží se v této lhůtě žadateli konečná licenční nabídka. V případě závažných důvodů může být tato lhůta prodloužena, nejvýše však o 10 dní.
- Rozhodnutí o odmítnutí
(1) Pokud žádosti, byť i jen zčásti, nebude možné vyhovět, vydá se ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části žádosti, s výjimkou případů, kdy se žádost odloží.(2) Pokud nebylo žádosti vyhověno z důvodů ochrany obchodního tajemství nebo ochrany práv třetích osob k předmětu práva autorského, musí být v odůvodnění rozhodnutí uvedeno, kdo vykonává právo k tomuto obchodnímu tajemství nebo kdo vykonává majetková práva k tomuto předmětu ochrany práva autorského, je-li tato osoba známa.
- Odvolání
(1) Proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti lze podat odvolání. Odvolání se podává stejným způsobem jako písemná žádost o poskytnutí informace (viz výše).
(2) UHK předloží odvolání spolu se spisovým materiálem nadřízenému orgánu ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení odvolání.
(3) Nadřízeným orgánem je pro žádosti o informace směřující do samosprávy UHK Úřad pro ochranu osobních údajů a pro žádosti o informace směřující do výkonu státní správy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
(4) O odvolání rozhodne nadřízený orgán ve lhůtě 15 dnů.
(5) Proti zamítavému rozhodnutí se nelze odvolat; je však přezkoumatelné soudem.
- Stížnost
(1) Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace může podat žadatel,
- který nesouhlasí s vyřízením žádosti,
- kterému po uplynutí lhůty nebyla poskytnuta informace nebo předložena konečná licenční nabídka a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
- kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí.
(2) Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li stížnost podána ústně a nelze-li ji ihned vyřídit, sepíše se o ní písemný záznam.
(3) Stížnost se podává stejným způsobem jako písemná žádost o poskytnutí informace (viz výše), a to do 30 dnů ode dne
- doručení sdělení podle § 6, § 14 odst. 5 písm. c) nebo § 17 odst. 3 zákona,
- uplynutí lhůty pro poskytnutí informace podle § 14 odst. 5 písm. d) nebo § 14 odst. 7 zákona.
(4) O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán (stejně jako u odvolání) do 15 dnů ode dne, kdy mu byla předložena.
Přehled nejdůležitějších předpisů UHK
Základní dokumenty univerzity jsou zveřejněny na Úřední desce univerzity.
Sazebník úhrad UHK za činnosti související s poskytováním informací
I. MATERIÁLOVÉ NÁKLADY | ||
Kopírování a tisk | černobíle | barevně |
jednostranné kopie formátu A4 | 2,00 Kč | 10,00 Kč |
oboustranná kopie formátu A4 | 4,00 Kč | 20,00 Kč |
jednostranné kopie formátu A3 | 4,00 Kč | 18,00 Kč |
oboustranné kopie formátu A3 | 8,00 Kč | 36,00 Kč |
Náklady na pořízení technického nosiče dat | ||
CD | 20,00 Kč | + práce |
II. NÁKLADY PERSONÁLNÍ | ||
náklady na jednoho pracovníka na mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací a jejich zpracování | 300 Kč/hod |
Náklady, které univerzitě v souvislosti s poskytnutím informace vzniknou vůči třetí straně, se účtují žadateli v plné výši. Za odeslání informace na adresu udanou žadatelem bude účtováno poštovné dle platného ceníku za poštovní služby. Všechny ceny jsou bez DPH.
Výroční zpráva za předcházející kalendářní rok
Údaje o své činnosti v oblasti poskytování informací začleňuje UHK do Výroční zprávy o činnosti UHK.
Výhradní licence poskytnuté v souvislosti s poskytováním informací
Při poskytování informací, které jsou předmětem ochrany autorského práva, bude postupováno plně v souladu s § 14a zákona.
Usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7 zákona
Nadřízeným orgánem k přezkumu postupu pro vyřizování stížnosti na postup při vyřizování žádosti o informaci je rektor, který v rámci přezkumu rozhodne o výši úhrady nebo odměny ve smyslu citovaného zákonného ustanovení.
Zveřejnění obsahu informací na základě žádosti
Zveřejnění obsahu informací poskytnutých na žádost dle § 5 odst. 3 zákona:
Rok 2023
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 4. 3. 2024 prostřednictvím datové schránky poskytla požadované informace:
V akademickém roce 2022/2023 (tj. k nejpozději k 30. 9. 2022) bylo v prvním roku studia v bakalářských studijních programech na UHK evidováno celkem 1758 studií (včetně studií cizinců). Počet studií ve druhém roce studia, tj. v následujícím akademickém roce 2023/2024 je 1262.
V akademickém roce 2022/2023 (tj. k nejpozději k 30. 9. 2022) bylo v prvním roku studia v bakalářských studijních programech na UHK evidováno celkem 64 studií cizinců. Počet studií cizinců ve druhém roce studia, tj. v následujícím akademickém roce 2023/2024 je 54.
Tři státy s nejvyšším procentuálním zastoupením, ze kterých pocházejí studenti cizinci zapsaní ke studiu do prvního ročníku studia v bakalářských studijních programech na UHK v akademickém roce 2022/2023 je následující:
Ukrajina - 49,99%
Slovenská republika - 14,01%
Ruská federace - 12,64%
Rok 2022
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytla Univerzita Hradec Králové dne 2. 3. 2022 prostřednictvím datové schránky požadované informace:
- Dotazovaná osoba byla na UHK v letech 2014-2022 zaměstnána na UHK na základě pracovní smlouvy, kdy do srpna roku 2020 měla úvazek 1,0, od září roku 2020 do srpna roku 2021 pak byla zaměstnána na poloviční úvazek. V letech 2014 a 2015 měla rovněž uzavřenou dohodu o pracovní činnosti, v letech 2015 a 2017 dohodu o provedení práce.
- Dotazovaná osoba byla v letech 2014 až 2022 aktivní ve smyslu např. vedení seminářů, realizace publikační či odborné činnosti, doktorandské studium atd.
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytla Univerzita Hradec Králové dne 11. 3. 2022 prostřednictvím elektronické korespondence požadované informace:
- UHK nezřizuje Konfuciův institut či program Konfuciovy třídy.
- UHK spolupracuje s následujícími čínskými univerzitami:
- Beijing Normal University - Hong Kong Baptist University, United International College
- Guangxi Normal University
- Guangxi University
- Heilongjiang University
- Changchun University
- Nanjing Agricultural University
- Northwest University
- Xi'an Jiaotong University
- Yangtze University
- Zhejiang Wanli University
- City University of Hong Kong
- Lingnan University
- Education University of Hong Kong
- S výše uvedenými univerzitami je spolupracováno na základě uzavřených smluv typu Memorandum of understanding (většinu z nich je možné dohledat i v registru smluv).
- Seznam oblastí spolupráce (studijních oborů) koresponduje se zaměřením jednotlivých fakult, kdy každá fakulta má partnerskou univerzitu v Číně, tj. průřezově se jedná o humanitní vědy, vzdělávání, informatiku a management a přírodní vědy.
- S čínskými subjekty neeviduje UHK žádný výstup spolupráce typu publikace, patenty, konference atd.
- Čínské partnerské univerzity (s jiným typem čínského partnera UHK nespolupracuje) nemají vliv na rozhodování o výzkumném zaměření, studijních plánů, výzkumných či studentských grantů a stáží.
- Počet studentů vyslaných na výměnný pobyt do Číny v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 (s uvedením jednotlivých ročníků a přijímajících institucí) – viz příloha č. 1.
- Počet čínských studentů vyslaných na výměnné pobyty na UHK v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 (s uvedením jednotlivých ročníků a jejich domovských institucí) – viz příloha č. 2.
- V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 byl následující počet čínských studentů platících školné v jakémkoli typu programu na UHK:
- 1 x navazující MGR v uměleckém oboru (€4000/rok)
- 1 x navazující MGR v Central European Studies (€3000/rok)
- 3x BC v Humanities (€3600/rok)
- Počet akademiků vyslaných na pracovní nebo výměnný pobyt do Číny v období 1. 1. 2010 - 1. 12. 2021 (s uvedením jednotlivých let a přijímajících institucí) – viz příloha č. 3.
- Na UHK pracovalo v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 celkem 5 zaměstnanců s občanstvím ČLR.
- UHK nezaložila v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 dvojitý studijní program (tzv. double degree program) s čínskou univerzitou.
- V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 nebyly vysláni žádní čínští akademikové na akce typu letních škol, které byly (spolu)pořádané UHK.
- Na fakultní úrovni jsou to proděkani pro zahraničí a děkani (tedy v rámci mezifakultní spolupráce), kdo se účastní procesu rozhodování o zahájení spolupráce s čínskou institucí. V případě celouniverzitní spolupráce je to prorektor pro zahraniční vztahy a rektor.
- Ne, UHK spolupracuje pouze s univerzitami, ke kterým přistupuje stejně jako k ostatním partnerským univerzitám v jiných zemích, přičemž jako hlavní kritérium je možný průnik/propojení ve vzdělávacích, kreativních a vědeckých aktivitách.
- Ne, s ohledem na malé počty vysílaných studentů nemá prozatím UHK nastavený koncept k problematice vysílání studentů s ohledem na možné případné problémy, kterým mohou studenti čelit vzhledem k tamějšímu politickému režimu a studenti jsou „poučeni“ v rámci individuálních pohovorů.
- V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 nebyly čínskými partnery poskytnuty žádné finanční příspěvky.
- V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 nebyly čínskými partnery poskytnuty žádné nefinanční příspěvky.
- Seznam pracovních cest a delegací zaměstnanců UHK do Číny v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 (s uvedením přijímajících institucí) – viz příloha č. 4.
- V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 neproběhla žádná pracovní cesta nebo delegace z čínských institucí na UHK
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 21. 6. 2022 prostřednictvím datové schránky poskytla požadované informace:
Dotazovaná osoba není garantem bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu UHK.
Dotazovaná osoba není členem rady bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu UHK.
Dotazovaná osoba je garantem následujících předmětů, u nichž je ustanovení garanta zákonná povinnost:
- Marketing (MRKTG) – studijní program Ekonomika a management (bc), který byl akreditován na základě rozhodnutí NAÚ č. j. NAU-366/2018-9, vydáno dne 24. 4. 2019
- Marketing (MRKTG) – studijní program Informační management (bc), který byl akreditován na základě rozhodnutí NAÚ č. j. NAU-118/2017-7, vydáno dne 14. 7. 2018
- Marketingový výzkum/Marketing research (MAVY) – studijní program Ekonomika a management (nmgr), který byl akreditován na základě rozhodnutí NAÚ č. j. NAU-200/2020-9, vydáno dne 4. 12. 2020.
O tom, že je garantem výše uvedených předmětů byla dotazovaná osoba informována přímým nařízením, neboť v souladu s příslušnými právními předpisy, není k výkonu této pozice třeba speciálního právního úkonu a roli garanta tak plní jako jednu z mnoha pracovněprávních povinností, kterou mají všichni akademičtí pracovníci vysokých škol.
Dotazovaná osoba není členem oborové rady žádného doktorského studijního programu UHK.
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 13. 9. 2022 prostřednictvím datové schránky poskytla požadované informace:
V letech 2019-2022 UHK neobdržela žádnou žádost o vydání nového vysokoškolského diplomu v souvislosti se změnou příjmení, pohlaví apod. absolventa UHK.
V požadovaných letech nebylo ze strany UHK vyhověno žádné výše uvedené žádosti, protože se o žádné takové žádosti nerozhodovalo (nebyla podána).
V požadovaných letech nebylo nevyhověno žádné výše uvedené žádosti, protože se o žádné takové žádosti nerozhodovalo (nebyla podána).
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 4. 10. 2022 prostřednictvím datové schránky částečně poskytla požadované informace:
Dotazovaná fyzická osoba je zaměstnancem UHK od AR 2003/2004 se sjednaným druhem práce akademický pracovník. Na stejné pozici je zaměstnán na UHK i v aktuálním AR. Pracovní smlouva byla podepsána dne 29. 8. 2003.
Dotazovaná fyzická osoba vyučovala (vedla přednášky), případně vedla semináře u následujících předmětů:
- „Základy marketingu“ - od AR 2013/14 do AR 2019/20 – přednášky i semináře
- „Prodej a reklama“ – pouze AR 2017/18 – přednáškové bloky a výuka soustředění pro kombinovanou formu
- „Marketing“ – nástupnický předmět předmětu „Základy marketingu“ – od AR 2020/21 – přednášky i semináře
Dotazovaná fyzická osoba v době od svého zaměstnání dosud vyučovala/vyučuje následující další předměty:
- Základy managementu II
- Krizový management
- Seminář k diplomové práci I, II
- Seminář k bakalářské práci I, II
- Metodologický seminář
Jmenovaná osoba byla garantem následujících předmětů, u nichž je ustanovení garanta zákonná povinnost:
- Základy marketingu – do AR 2019/2020 včetně
- Krizový management – dosud
- Prodej a reklama – do AR 2019/2020 včetně.
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytla Univerzita Hradec Králové dne 24. 10. 2022 prostřednictvím datové schránky požadované informace:
Podnět ze dne 2. 8. 2022 byl do datové schránky UHK doručen dne 2. 8. 2022.
O tom, že byl podnět podán, byl rektor informován mailem dne 3. 8. 2022 od asistentky prorektorů a kvestora, společně s vedoucí právního oddělení UHK a asistentkou rektora (příloha č. 1).
Podnětu bylo přiděleno č. j. (sp. zn.) REKT/602/22 (příloha č. 2).
Podnět byl dán na vědomí děkanovi FF UHK dne 11.8.2022 jako dokument evidenční číslo 43347/22-UHK, a to mailovou formou i prostřednictvím spisové služby ATHENA (příloha č. 3).
Na základě podnětu byla rektorem Etické komisi UHK zaslána žádost o posouzení, a to dne 2. 9. 2022 prostřednictvím mailové adresy, tak jak to stanoví Jednací řád Etické komise UHK (příloha č. 4).
Byla poskytnuta informace o znění Spisového a skartačního řádu UHK platnému ke dni 2. 8. 2022, a to zasláním odkazu.
Přílohy:
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 9. 12. 2022 prostřednictvím emailové adresy poskytla požadované informace:
Počty studentů zaregistrovaných na rozvrhové akce typu „seminář“ pro zimní semestr akademického roku 2022/2023 viz příloha č. 1.
rok 2021
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytla Univerzita Hradec Králové dne 14. 12. 2021 prostřednictvím datové schránky požadované informace:
Zakládání spin-off společností je na UHK upraveno řídicím aktem, a sice rektorským výnosem č. 17/2020 Nakládání s duševním vlastnictvím na UHK, zejména v čl. 4.
Rektorský výnos je dostupný veřejnosti na webových stránkách univerzity.
Nabídka sekce: Veřejné informace