Back

Mgr. Lukáš Vízek, Ph.D.

Mgr. Lukáš Vízek, Ph.D.
Academic Senate of the University of Hradec Králové
Chair, Academic Staff Representative, PřF
Workplace: PřF - Department of Mathematics
assistant professor
Workplace: PřF - Subjects didactics centre
researcher
E-mail:
Phone: 493332849
Building: S
Room: 74160 4. floor

Consular Hours

Contact me for a consultation.

Academic profiles

UHK Publications

VÍZEK, Lukáš, L. SAMKOVÁ, JR. STAR. Assessing the quality of conceptual knowledge through dynamic constructions. Educational Studies in Mathematics. 2024, 117 (2), 167-191. ISSN 0013-1954.

VÍZEK, Lukáš, L. SAMKOVÁ. Flexibilní deltoid. In: Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol 2024. Srní: Západočeská univerzita v Plzni, 2024. ISBN 978-80-11-05688-9.

MAŠKOVÁ, Tereza, L. VÍZEK. Kreativita v hodině geometrie pohledem studentů. In: Dva dny s didaktikou matematiky 2024. Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2024. ISBN 978-80-7603-485-3.

VÍZEK, Lukáš. Kritické a tvořivé využívání dynamické geometrie v matematice základní školy. South Bohemia Mathematical Letters. 2023, 31 (1), 16-25. ISSN 1804-1450.

VÍZEK, Lukáš, L. SAMKOVÁ. Lower secondary school students reflecting their two-week experience with quadrilaterals and GeoGebra. In: 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). Budapest: Alfréd Rényi Institute of Mathematics, Budapest and ERME, 2023. ISBN 978-963-7031-04-5.

MAŠKOVÁ, Tereza, L. VÍZEK. Matematické uvažování a trojúhelníky v elementárních geometrických obrazcích. In: Dva dny s didaktikou matematiky 2023. Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2023. ISBN 978-80-7603-429-7.

VÍZEK, Lukáš, L. SAMKOVÁ. How the students chased perpendicular lines in GeoGebra Classroom. In: 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). Bolzano: Free University of Bozen-Bolzano, Italy and ERME, 2022. ISBN 979-12-210-2537-8.

SAMKOVÁ, Libuše, L. ROKOS, L. VÍZEK. A joint assessment of reasoning about general statements in mathematics and biology. Journal on efficiency and responsibility in education and science. 2021, 14 (4), 270-287. ISSN 2336-2375.

VÍZEK, Lukáš. Martin Kuchynka. Učitel matematiky. 2021, 29 (4), 223-236. ISSN 1210-9037.

VÍZEK, Lukáš, L. SAMKOVÁ. Observing how future primary school teachers reason about quadrilaterals. In: Efficiency and Responsibility in Education 2021. Prague: Czech University of Life Sciences Prague, 2021. ISBN 978-80-213-3108-2.

CACHOVÁ, Jana, L. VÍZEK. Řešení úloh ve čtvercové a trojúhelníkové mříži pohledem GeoGebra Classroom. South Bohemia Mathematical Letters. 2021, 29 (1), 13-19. ISSN 1804-1450.

VÍZEK, Lukáš. Sedm kružnic, aneb O objevování útvarů v obrazci. In: Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol 2020. Plzeň: Vydavatelský servis, 2020. ISBN 978-80-86843-69-8.

VÍZEK, Lukáš. Poznámky k odmocňování. Učitel matematiky. 2019, 27 (1), 1-11. ISSN 1210-9037.

VÍZEK, Lukáš. Učitelství matematiky jako všeobecně-vzdělávacího předmětu. In: Učitelské studijní programy a formování občanských a sociálních kompetencí, Hradec Králové: Gaudeamus, 2019. ISBN 978-80-7435-755-8.

ŠVARCOVÁ, Eva, L. VÍZEK. Učitelství výtvarné výchovy jako všeobecně-vzdělávacího předmětu. In: Učitelské studijní programy a formování občanských a sociálních kompetencí, Hradec Králové: Gaudeamus, 2019. ISBN 978-80-7435-755-8.

VÍZEK, Lukáš. Josef Úlehla (1852–1933). 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. ISBN 978-80-7435-694-0.

VÍZEK, Lukáš. Řešení trojúhelníku. Učitel matematiky. 2015, 23 (4), 226-234. ISSN 1210-9037.

Resume

Position

from 2013: Assistant professor

Education and Qualifications

2010 - 2017: Charles University in Prague, Faculty of Mathematics and Physics, doctoral study, programme General Questions of Mathematics and Information Science, doctoral thesis Life and Work of Josef Úlehla, supervisor Martina Bečvářová

2004 - 2010: University of Hradec Králové, Faculty of Education, master study, programme Teaching for High Schools – Mathematics and Art, master thesis Science and Art – Creating an Alternative, supervisor Pavel Doskočil

Work Experience

from 2013: University of Hradec Králové, Faculty of Science, Department of Mathematics, assistant professor, courses on mathematics education at the level of secondary school, creative work and research in the field

2010 - 2013: Nový Bydžov High School, teacher, mathematics, seminar on mathematics

2009 - 2010: Vocelova Vocational School, Hradec Králové, teacher, mathematics

Teaching Experience

Božena Němcová Grammar School, Hradec Králové, leading seminars and exercises in mathematics, year 2023/24

Bohuslav Balbín Episcopal Grammar School, Hradec Králové, leading mathematical seminar for the talented, from 2017 to 2022

Bohuslav Balbín Episcopal Grammar School, Hradec Králové, participation on realization of project days of mathematics and the program of mathematics camps, since 2015

Research Activities

from 2015: Research in the field of mathematics education with a particular focus on procedural and conceptual knowledge and flexibility in geometry

2010 - 2018: Research in the field of the history of mathematics education

Academic Stays Abroad

2019 - 2020: Harvard University, Graduate School of Education, Cambridge, Massachusetts, USA, research stay, Fulbright scholar

2009: Uniwersytet Marie-Curie Skłodowskej, Wydział Artystyczny, Lublin, Poland, study stay, program Erasmus

Academic and Non-academic Activities and Interests

from 2024: Member of the editorial board of the journal Učitel matematiky (Mathematics Teacher, Union of Czech Mathematicians and Physicists)

from 2024: Member of program committee of the conference Meeting of Mathematics Teachers of all Types and Levels of Schools (Union of Czech Mathematicians and Physicists, University of West Bohemia in Plzeň)

from 2023: Member of program committee of the conference The Use of Computers in Mathematics Education (Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice)

2018 - 2022: Member of organization and programme committee of Summer School of Geometry (Faculty of Mathematics and Physics, Charles University in Prague)