Back

Mgr. Daniela Vrabcová, Ph.D.

Mgr. Daniela Vrabcová, Ph.D.
Workplace: PdF - Department of Pedagogy and Psychology
head of the Section, assistant professor
E-mail:
Phone: 00420605008706, 493331343
Building: A
Room: 34190 4. floor

Consular Hours

We: 14:00-14:45, 16:35-17:20

office hours: building A, room 0419 (Department of Pedagogy and Psychology)  Email contact prior to the consultation recommended..


Academic profiles

UHK Publications

JUKLOVÁ, Kateřina, J. VONDROUŠOVÁ, D. VRABCOVÁ. Percepce sebehodnocení u budoucích učitelů a jejich vzdělavatelů: soulad nebo rozpory?. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1C8ZTho6JPz4Uz0RiupWTGZQ9NInCdeaq/view.

JUKLOVÁ, Kateřina, S. MICHEK, P. SOUKUP, J. VONDROUŠOVÁ, D. VRABCOVÁ. Studentovo hodnocení výuky: validace a adaptace dotazníku CEQ pro podmínky českých vysokých škol. Pedagogická orientace. 2020, 30 (1), 32-60. ISSN 1211-4669.

VRABCOVÁ, Daniela. Autoevaluace jako obrana proti stereotypu. In: Na cestě ke kvalitní škole, Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-392-3.

VONDROUŠOVÁ, Jindra, D. VRABCOVÁ, J. KAPLANOVÁ, K. JUKLOVÁ, M. HYNKOVÁ. Emotional Experiences of Future Teachers. In: 10th ICEEPSY 2019 International Conference on Education and Educational Psychology. Nicosia: Future academy, 2019.

VRABCOVÁ, Daniela, K. VALTOVÁ, J. VONDROUŠOVÁ, J. KAPLANOVÁ. HIGHER EDUCATION STUDENTS LEARNING STRATEGIES: AN INSIGHT INTO CZECH EDUCATIONAL SYSTEM. In: 10th International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY). Nicosia: Future academy, 2019.

KAPLANOVÁ, Jitka, J. VONDROUŠOVÁ, D. VRABCOVÁ, K. JUKLOVÁ, P. ŠEJNOVÁ. Learning Patterns Of Future Teachers In Relation To Their Study Form. In: 10th ICEEPSY 2019 International Conference on Education and Educational Psychology. Barcelona: Future academy, 2019.

UNIVERZITA HRADEC KRÁLOVÉ. Vliv technologií v oblasti vzdělávání a v pedagogickém výzkumu - XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Uspořádal MICHEK, Stanislav, J. VONDROUŠOVÁ, J. VÍTOVÁ, P. AMBROŽOVÁ, K. JUKLOVÁ, P. VACEK, K. ZÁŘECKÁ, M. SKUTIL, M. PŮŽA, P. BESEDOVÁ, D. VRABCOVÁ. 13.09.2017 - 14.09.2017.

VRABCOVÁ, Daniela, A. PAZLAROVÁ. Czech teachers´ attitudes to contemporary school curricular reform: current view.. In: 6th ICEEPSY International Conference on Education and Educational Psychology. Neuveden: Elsevier, 2016.

VRABCOVÁ, Daniela. Developing Czech teachers´ attitudes to contemporary school curricular reform: comparison. In: 6th ICEEPSY International Conference on Education and Educational Psychology. Neuveden: Elsevier, 2016.

VRABCOVÁ, Daniela, M. MENŠÍK. Intercultural Education of Pre-graduate Teacher Students from the Perspective of Intercultural Sensitivity: Comparative Insight into the Czech Education. In: ECCS. Nagoya: International Academic Forum, 2016.

VRABCOVÁ, Daniela. CONTEMPORARY SCHOOL CURRICULAR REFORM IN THE CZECH REPUBLIC AS A TYPE OF EDUCATIONAL CHANGE: DESCRIPTIVE AND COMPARATIVE VIEW OF SELECTED PROCESS ISSUES AND MILESTONES. In: International technology, education and development conference (INTED 2015). Valencia: IATED, 2015. ISBN 978-84-606-5763-7.

VRABCOVÁ, Daniela. FAMILY INFLUENCE AND OTHER RELATED ISSUES WITHIN INTERNATIONAL COMPARATIVE VIEW OF EDUCATIONAL SYSTEMS WITH A FOCUS ON THE CZECH REPUBLIC. In: International technology, education and development conference (INTED 2015). Valencia: IATED, 2015. ISBN 978-84-606-5763-7.

JUKLOVÁ, Kateřina, J. DOLEŽALOVÁ, D. VRABCOVÁ, I. NOWOSAD. Learning and Reading Strategies of Future Teachers in International Comparison. 1.vyd. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2015. ISBN 978-83-8019-293-5.

VRABCOVÁ, Daniela. Teachers´ and Teacher Educators´Attitudes to Educational Changes: an Insight to the Czech Educational System. In: 5th International Conference on Education & Educational Psychology (ICEEPSY). Amsterdam: Elsevier, 2015.

VRABCOVÁ, Daniela. Theory of educational changes as a component of teacher training curriculum. In: International conference on education, research and innovation (ICERI 2013). Valencia: IATED, 2013. ISBN 978-84-616-3847-5.

VRABCOVÁ, D.: Základy pedagogiky pro sociální pracovníky. Hradec Králové 2013.

VRABCOVÁ, Daniela, K. RÝDL. (Auto)evaluace ve vzdělávacím systému Dánska. In: Autoevaluace školy v zahraničí : pohled do evaluačních systémů ve vybraných zemích, Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87063-75-0.

VRABCOVÁ, Daniela, K. RÝDL. (Auto)evaluace ve vzdělávacím systému Finska. In: Autoevaluace školy v zahraničí : pohled do evaluačních systémů ve vybraných zemích, Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87063-75-0.

VRABCOVÁ, Daniela, K. RÝDL. (Auto)evaluace ve vzdělávacím systému Švédska. In: Autoevaluace školy v zahraničí : pohled do evaluačních systémů ve vybraných zemích, Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87063-75-0.

VRABCOVÁ, Daniela. Autoevaluace aneb průběh vzdělávání se zaměřením na hodnocení výuky. In: Autoevaluace v praxi českých škol, Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-86856-91-9.

Resume

Position

2020 - 2024: Vice-dean for Internationalisation, Faculty of Education

2016 - 2020: Vice-dean for Internationalisation and Practice, Faculty of Education

2007 - 2024: Department of Pedagogy and Psychology, assistant professor

2004 - 2007: Department of Pedagogy and Psychology, lecturer

Education and Qualifications

2003 - 2007: post-graduate study programme: Pedagogy, Faculty of Education, Palacky University, Olomouc

1994 - 2000: Pedagogy - English Language and Literature, Faculty of Philosophy, Masaryk University, Brno

Work Experience

2007 - 2020: Department of Pedagogy and Psychology, Faculty of Education UHK, assistant professor

2002 - 2007: Department of Pedagogy and Psychology, Faculty of Education UHK, lecturer

2000 - 2002: Obchodní akademie Choceň, upper-secondary education teacher, English language

1997 - 2002: English language lecturer (Language schools, kindergarten courses, courses for adults)

Teaching Experience

see above work experience

Research Activities

2016: Future Teachers´ Intercultural Sensitivity: Interkulturní senzitivita studentů učitelství na Univerzitě Hradec Králové

2015: Teachers´ pro-innovative attitudes: Proinovační angažovanost českého učitele sekundárního vzdělávání ve srovnání se zaměřením na Královéhradecký kraj

2007 - 2009: Grant: 2006-2816/001- SO2-610BGE; Projekt EU Socrates/Erasmus; EPASI: Educational Policies Addressing Social Inclusion