Specifikace výzkumného směru katedry
Směr výzkumu:
Digital Transformation, AI, and Ethical Implications in Education and Communication within a Digital Society
Digitální transformace, umělá inteligence a etika ve vzdělávání a komunikaci v digitální společnosti
Anotace:
Digitální transformace, umělá inteligence a etika ve vzdělávání a komunikaci představují klíčové oblasti, které zásadním způsobem ovlivňují současnou společnost. Soustředění výzkumu Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové právě na tyto oblasti by bylo vysoce přínosné, neboť výzkum v těchto oblastech může přispívat k řešení současných otázek etických dopadů využívání umělé inteligence a dalších nových technologií ve vzdělávání. Další přínosy zahrnují rozvoj nových pedagogických přístupů spojených s využíváním umělé inteligence, což by mohlo výrazně zlepšit efektivitu a kvalitu výuky. Zároveň tento směr výzkumu přispívá ke zvyšování digitální gramotnosti studentů a budoucích odborníků v oblasti digitální ekonomiky. Nezapomíná se přitom na eticky zodpovědný rozvoj a používání technologií a umělé inteligence. Takové směrování výzkumu odráží současné potřeby a přináší nové možnosti do budoucna, včetně možné těsnější spolupráce s místními obchodními a výrobními společnostmi při snaze o hledání nových řešení. Dalším přínosem může být rozšiřování dobré pověsti Fakulty informatiky a managementu, což může přilákat talentované studenty i vědecké pracovníky. Zvolení tohoto výzkumného směru by umožnilo Fakultě informatiky a managementu UHK stát se významným centrem pro výzkum a vývoj v oblasti digitální transformace a umělé inteligence v rámci královéhradeckého kraje, případně v celostátním měřítku.
Dílčí podtémata:
- AI in higher education
- Ethical issues of AI
- Efficiency of digital tools for foreign language learning
- Quality of Life of older generation in the context of digital education
- Business digital communication and intercultural business communication
- Approaches to foreign language teaching and learning
- Linguistic and ethical aspects of digital communication
- Social media in language teaching
Realizované projekty:
-
projekt: AI4UNI(2024-1-PL01-KA220-HED-000250324)
Odpovědný řešitel za FIM: Blanka Klímová. Případné partnerské instituce: Univerzita Štětín, UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE, OSTİM Technical University, GRUPO SANTANDER. Doba řešení od – do: 2024–2027
-
projekt: Accelerating Digital Transformation for Higher Education Institutions in Southeast Asia
Odpovědný řešitel za FIM: Blanka Klímová (WP6). Případné partnerské instituce: UTM , LAOS, Cambodia, University of Porto, University of Granada Doba řešení od – do: 2023-2025
-
projekt: Grant of the Fund for Bilateral Relations (reg, no. EHP-BFNU-OVNKM-4-257-01-2023) - Artificial Intelligence in Formal Foreign Language Education
Odpovědný řešitel za FIM: Blanka Klímová. Případné partnerské instituce. Norwergian University of Science and Technology Doba řešení od – do. 2023-2024
-
projekt: COST CA19102 - Language in the Human-Machine Era
Odpovědný řešitel za FIM: Blanka Klímová, MC, WG5 Chair. Případné partnerské instituce.EU countries. Doba řešení od – do: 2020-2024
-
projekt: COST CA22115A Multilingual Repository of Phraseme Constructions in Central and Eastern European Languages
Odpovědný řešitel za FIM: Blanka Klímová (member of WG4). Případné partnerské instituce. EU countries. Doba řešení od – do: 2023 - 2027
- COST EU, European Network on Lexical Innovation (ENEOLI) 2023-2027
- COST EU, CLIL Network for Languages in Education: Towards bi- and multilingual disciplinary literacies 2022-2026
- Funds EHP/Norway, Artificial Intelligence in Formal Foreign Language Learning 2023-2024
- COST EU, A Multilingual Repository of Phraseme Constructions in Central and Eastern European Languages (PhraConRep), CA22115 2023-2027
- International Visegrad Fund, CEURES Central-European Urban Resiliency 2023-2024
- COST EU, Language in the Human-Machine Era, CA19102 2020-2024
Mezinárodní spolupráce:
- Akademičtí pracovníci KAL aktivně spolupracují na tomto výzkumu sodborníky z řady mezinárodních institucí, jako je například prof. Fanny Meunier, UCLouvain, Belgie, prof. Rubén Chacón Beltrán, UNED, Španělsko či Assoc. Prof. Yaakov HaCohen-Kerner, Jerusalem College of Technology, Izrael.
Nabízená témata v doktorském studiu:
- Personalizace výuky cizího jazyka pomocí AI
- Využití generativních AI modelů pro tvorbu výukových materiálů, jako jsou interaktivní cvičení, příběhy nebo videa.
- Digitální korporátní komunikace a manažerská komunikace
- HCI (Human-computer interaction)
- Umělá inteligence ve vzdělávání
Nabídka sekce: Katedra aplikované lingvistiky