Výzkum a projekty
Kromě výuky se katedra zabývá výzkumem v oblasti cizojazyčné pedagogiky, zejména využíváním nových metod, které motivují studenty k učení se cizímu jazyku a zároveň zlepšují jeho zvládnutí. S tím souvisí i využívání nových technologií, zejména nástrojů umělé inteligence, ve výuce anglického jazyka, a to jak pro mladší, tak pro starší generaci. Excelentní výzkum katedry se odráží v oceněních, jako je například Stanford University Global List, v němž se dva výzkumní pracovníci katedry opakovaně umisťují mezi 2 % nejlepších vědců.
Klíčovými oblastmi výzkumu katedry jsou:
• Moderní přístupy k výuce a studiu cizích jazyků
• Umělá inteligence ve vysokoškolském vzdělávání
• Lingvistické a etické aspekty digitální komunikace
• Efektivita digitálních nástrojů pro výuku cizích jazyků
• Kvalita života starší generace v kontextu digitálního vzdělávání
• Obchodní digitální komunikace a interkulturní obchodní komunikace
Kromě těchto výzkumných aktivit jsou výzkumní pracovníci katedry aktivně zapojeni do několika projektů EU COST a zastávají zde klíčové manažerské pozice. Jejich výzkum je pravidelně publikován v časopisech s vysokým impaktem zařazených do Q1 a Q2, čímž významně přispívají k rozvoji oboru. Jejich práce jsou navíc hojně citovány v celosvětovém měřítku, což podtrhuje vliv a vedoucí postavení katedry v oblasti jazykové pedagogiky a aplikace nových technologií ve vzdělávání. Několik členů katedry se navíc aktivně podílí jako členové redakčních rad více než patnácti prestižních časopisů indexovaných ve Web of Science a Scopus. Toto zapojení dále zdůrazňuje silnou akademickou přítomnost katedry a její závazek rozvíjet výzkum v oblasti jazykového vzdělávání a souvisejících oborech.
Vybrané projekty
2024-2027 – AI4UNI (2024-1-PL01-KA220-HED-000250324)
2024-25 – Accelerating Digital Transformation for Higher Education Institutions in Southeast Asia (DX.SEA)
2023-27 – COST – CA22115 A Multilingual Repository of Phraseme Constructions in Central and Eastern European Languages
2023-24 - Grant of the Fund for Bilateral Relations (reg, no. EHP-BFNU-OVNKM-4-257-01-2023) – Artificial Intelligence in Formal Foreign Language Education
2022-23 – Grant of the Fund for Bilateral Relations (reg. no. EHP-BFNU-OVNKM-4-198-01-2022) – Usefulness of emerging technologies in formal foreign language education
2020-24 – COST CA19102 – Language in the Human-Machine Era 2020-23 – Digital Society Open to Seniors (TL03000296)
2018-19 – The Impact of Learning English on the Enhancement of Cognitive Functions among Healthy Older Generation (the IGS project with the University Hospital Hradec Králové)
Kacetl, J., & Klímová, B. (2019). Use of smartphone applications in English language learning - A challenge for foreign language education. Educ. Sci. 9, 179.
Klimova, B. (2018). Mobile phones and/or smartphones and their apps for teaching English as a foreign language. Educ Inf Technol, 23(3), 1091-1099
Poláková, P., & Klímová, B. (2019). Mobile technology and generation Z in the English language classroom – A preliminary study. Educ. Sci., 9(3), 203.
Klimova, B., Pikhart, M., Benites, A.D., Lehr, C., & Sanchez-Stockhammer, C. (2023). Neural machine translation in foreign language teaching and learning: A systematic review. Educ Inf Technol, 28, 663–682.
Klimova, B. (2016). Computer-based cognitive training in aging. Front Aging Neurosci, 8, 313.
Nabídka sekce: Katedra aplikované lingvistiky