PřF∙13. 10. 2017
Učitelé biologie sobě
Didaktický seminář, který proběhl 10. 10. 2017 na Přírodovědecké fakultě Univerzity Hradec Králové a byl podpořen z projektu „Krajský akční plán rozvoje vzdělávání“. Hlavním cílem semináře byla výměna poznatků z praxe mezi učiteli biologie, kteří si během semináře předali své zkušenosti formou dílen.
Představili zde své osvědčené a oblíbené aktivity, kterých s úspěchem využívají ve svých hodinách. Tyto metodické materiály si každý odnesl ze semináře v elektronické formě na flashdisku.
Semináře se kromě učitelů z praxe účastnili i studenti učitelství biologie z 1. ročníku navazujícího magisterského studia. Přednášky a dílny jim poslouží jako příklady dobré praxe, inspirace pro vlastní výuku či tvorbu didaktických materiálů. Navíc studenti měli možnost přímo pracovat i diskutovat s učitelskou veřejností. Řada pedagogů, kteří se účastnili akce, jsou totiž zároveň i fakultními učiteli naší školy.
To potvrzuje i studentka učitelství biologie Karolína Janderová a doufá, že se bude takových seminářů moci zúčastnit i po absolvování studia už jako aktivní pedagog: „V rámci didaktik si vysvětlujeme a zkoušíme různé aktivizující metody, ale každý je kreativní jiným způsobem, takže je lepší slyšet nápady od více lidí. Aktivitu je pak možné přizpůsobit na míru podle sebe. Výhodou je i to, že většina předvedených metod jde použít v jakémkoliv předmětu, takže je to inspirace i pro náš druhý aprobační předmět.“
Mezi vyučujícími, kteří vystoupili se svými příspěvky, byli velmi zkušení pedagogové z různých typů škol. Účastníci kurzu měli možnost vytvořit model eukaryotické buňky s Mgr. Bronislavou Tocháčkovou z SOŠ veterinární v Hradci Králové, netradičně procvičit biologické pojmy formou práce ve skupinách s RNDr. Janou Dobrorukovou z Gymnázia Dvůr Králové nad Labem, skupinově řešit projekt „Velbloud“ s Mgr. Jitkou Marečkovou ze ZŠ Úprkova nebo virtuálně pitvat žábu.
Kromě učitelů měli možnost představit své obhájené nebo dokončované diplomové práce z didaktiky biologie naši absolventi i současní studenti. Do nové budovy naší Přírodovědecké fakulty se tak po několika málo letech vrátil Mgr. Lukáš Bartoň, který účastníky seznámil se svojí diplomovou prací s tematikou využití geologických lokalit Jizerských hor a okolí, nebo Mgr. Květuše Pazderová s prací Využití zoologických zahrad v pedagogické praxi. Oba naši absolventi nyní učí na základních školách v Děčíně.
Se svou prací vystoupily i naše studentky: Bc. Barbora Kvasničková, která vytváří pracovní listy a prezentace k podpoře výuky nižších obratlovců, a doktorandka Mgr. Lucie Luštincová, která se věnuje zvyšování čtenářské gramotnosti studentů výukou botaniky.
Velmi nás těší všechny pozitivní ohlasy, které tento seminář přinesl, a doufáme, se nám podaří něco podobného v brzké budoucnosti zopakovat.
Semináře se kromě učitelů z praxe účastnili i studenti učitelství biologie z 1. ročníku navazujícího magisterského studia. Přednášky a dílny jim poslouží jako příklady dobré praxe, inspirace pro vlastní výuku či tvorbu didaktických materiálů. Navíc studenti měli možnost přímo pracovat i diskutovat s učitelskou veřejností. Řada pedagogů, kteří se účastnili akce, jsou totiž zároveň i fakultními učiteli naší školy.
To potvrzuje i studentka učitelství biologie Karolína Janderová a doufá, že se bude takových seminářů moci zúčastnit i po absolvování studia už jako aktivní pedagog: „V rámci didaktik si vysvětlujeme a zkoušíme různé aktivizující metody, ale každý je kreativní jiným způsobem, takže je lepší slyšet nápady od více lidí. Aktivitu je pak možné přizpůsobit na míru podle sebe. Výhodou je i to, že většina předvedených metod jde použít v jakémkoliv předmětu, takže je to inspirace i pro náš druhý aprobační předmět.“
Mezi vyučujícími, kteří vystoupili se svými příspěvky, byli velmi zkušení pedagogové z různých typů škol. Účastníci kurzu měli možnost vytvořit model eukaryotické buňky s Mgr. Bronislavou Tocháčkovou z SOŠ veterinární v Hradci Králové, netradičně procvičit biologické pojmy formou práce ve skupinách s RNDr. Janou Dobrorukovou z Gymnázia Dvůr Králové nad Labem, skupinově řešit projekt „Velbloud“ s Mgr. Jitkou Marečkovou ze ZŠ Úprkova nebo virtuálně pitvat žábu.
Kromě učitelů měli možnost představit své obhájené nebo dokončované diplomové práce z didaktiky biologie naši absolventi i současní studenti. Do nové budovy naší Přírodovědecké fakulty se tak po několika málo letech vrátil Mgr. Lukáš Bartoň, který účastníky seznámil se svojí diplomovou prací s tematikou využití geologických lokalit Jizerských hor a okolí, nebo Mgr. Květuše Pazderová s prací Využití zoologických zahrad v pedagogické praxi. Oba naši absolventi nyní učí na základních školách v Děčíně.
Se svou prací vystoupily i naše studentky: Bc. Barbora Kvasničková, která vytváří pracovní listy a prezentace k podpoře výuky nižších obratlovců, a doktorandka Mgr. Lucie Luštincová, která se věnuje zvyšování čtenářské gramotnosti studentů výukou botaniky.
Velmi nás těší všechny pozitivní ohlasy, které tento seminář přinesl, a doufáme, se nám podaří něco podobného v brzké budoucnosti zopakovat.