Učitelé biologie sobě 2019
Datum konání: 10. 9. 2019 08:00
Zveme Vás na 3. ročník didaktického semináře pro učitele biologie
UČITELÉ BIOLOGIE SOBĚ 2019
z projektu „Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v Královéhradeckém kraji“,
který se uskuteční v úterý 10. 9. 2019 od 8:00 do 14:00
v budově Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové (Hradecká 1285, Hradec Králové).
Seminář je určený učitelům biologie ze SŠ i ZŠ a studentům učitelství biologie, klade si za cíl výměnu poznatků z praxe mezi učiteli biologie. Učitelé si během semináře mohou předat své zkušenosti formou dílen, někteří z nich představí své osvědčené a oblíbené aktivity, kterých s úspěchem využívají ve svých hodinách. Zároveň někteří studenti či absolventi PřF UHK budou mít možnost představit své didakticky zaměřené práce.
V případě zájmu o účast prosím o vyplnění závazného přihlašovacího formuláře, který naleznete pod odkazem https://forms.gle/VgtZeUATjLYPaeHLA nejpozději do 4. 9. 2019. Další upřesňující informace budou zasílány pouze přihlášeným účastníkům.
Kapacita je omezená, přednostně bude umožněna účast zájemcům s dřívějším termínem přijaté přihlášky.
Program semináře:
Mgr. Ivana Škraňková – Univerzita Hradec Králové
Laboratorní cvičení na téma EKG: elektroencefalografie (EEG) a elektromyografie (EMG), zaměření na možnost výuky problematiky těchto klinických metod v rámci seminářů biologie na střední škole. Nabízí návrh provedení – tedy metody a formy výuky, a také využití navržených didaktických pomůcek, jako pracovní listy, prezentace, přílohy a v neposlední řadě využití zesilovače EKG/EMG a MindWave Mobile EEG headset za účelem měření elektrické aktivity svalů a mozku ve „školních podmínkách“.
Mgr. Lukáš Bartoň – Základní škola a Mateřská škola Děčín III, Březová 369/25
Jak preparovat hmyz?: v presentaci na toto téma se dozvíte vše potřebné pro vytvoření vlastní školní sbírky hmyzu – jak hmyz smrtit, preparovat, jaké pomůcky k preparaci budete potřebovat a jak se o výslednou hmyzí sbírku starat tak, aby vydržela co nejdéle.
RNDr. Helena Trkalová – Hořické gymnázium
Populace v čase – Losi, vlci, zdroje: ekologické pojmy a zákonitosti, formou hry ukázka faktorů ovlivňujících růst populace v čase a funkčnost mechanismů regulace populací prostřednictvím hustotní závislosti (potravní vztahy, nároky organismů na prostředí, rovnováha a narušení ekosystémů, význam limitujících faktorů, nosná kapacita prostředí, antropogenní vliv na životní prostředí).
Mgr. Jitka Marečková – Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1
Bio(v)típky: kreslím, poslouchám, běhám, myslím. 4 krátké aktivity, které lze použít na motivaci, opakování či na kurzech a při projektech.
Mgr. Lenka Rybáriková – Univerzita Hradec Králové
Včela medonosná (Apis mellifera) ve výuce přírodopisu: možnosti přiblížení včely medonosné (Apis mellifera) a včelařství žákům prostřednictvím laboratorních cvičení, která byla navrhnuta v rámci diplomové práce. Společným tématem předložených laboratorních cvičení je pyl, na který je nahlíženo především jako na významný včelí produkt.
Mgr. Miroslava Maternová – Krkonošské gymnázium a Střední odborná škola
Včela medonosná jako modelový organizmus pro vysvětlení vztahů a vazeb v přírodě: vybrané aspekty morfologie včely s ohledem na využití v laboratorních cvičeních, biologii včelstva a jeho vlivu na krajinu. Příspěvek je koncipován na úroveň učiva základní školy, střední školy a odborných seminářů na gymnáziu.
Mgr. Lukáš Hilman – Základní škola a Mateřská škola Slatina nad Zdobnicí
AZ kvíz a Riskuj ve výuce přírodopisu člověka: určeno k upevnění a zopakování učiva soutěživou formou týmů nebo individuálně na PC.
Mgr. Alena Janková – Základní škola, Habrmanova 130 Hradec Králové
Fotosyntéza
RNDr. PhDr. Ivo Králíček – Biskupské gymnázium, církevní základní škola, mateřská škola a základní umělecká škola Hradec Králové, Univerzita Hradec Králové
Ohlédnutí za exkurzí do NP Šumava: připomenutí komplexní přírodovědné exkurze z června 2019.
Mgr. Josef Hotový – Muzeum východních Čech
Závěrem: Dobrovolnická činnost v ochraně přírody
Nabídka sekce: Katedra biologie