Nástroje pro spolupráci a e-learning

Kurzy a OlivaSTAG e-learningMicrosoft TeamsSdílení datCISCOSkypeZOOMSlužby Cesnet  

Věnujte také prosím pozornost ostatním článkům, zejména těm, které jsou obsaženy v rámci podstránek této sekce. Více viz levé menu, nebo související stránky na konci tohoto článku.

Kurzy (Moodle) a Oliva (Blackboard)

Předně připomínáme existující možnosti pro distanční výuku;

IS/STAG E-learning a hromadný e-mail 

Dále uvádíme funkce STAGu se zřetelem na možnosti podpory distanční výuky a komunikace:

  • Hromadný email: V rámci portletu Moje výuka - Hromadný email je možné zaslat jednoduše email skupině studentů s nástroji na výběr této skupiny dle různých hledisek, pro roli Vyučující např. studenti konkrétního předmětu, studenti určité rozvrhové akce, termínu zkoušek, témat či prací atp. Je možné skupiny i kombinovat, tedy např. postupně přidat tři předměty, zkouškový termín a studenty přihlášené na témata. Výsledný seznam adresátů jde manuálně upravovat, a to jak odebírat adresáty, tak adresáty přidávat, a to i adresáty nenabízené systémem – adresu lze zadat kompletně ručně. Výsledný seznam adresátů lze pojmenovat a uložit pro pozdější opakované použití.
  • Podpora e-learningu:  IS/STAG UHK je napojen na Moodle server, Moodle kursy se v IS/STAG nazývají Aktivita. Vyučujícímu to umožňuje vytvořit přímo z portálu STAGu kurs pro určitý předmět (nebo to omezit ještě konkrétněji na studenty předmětu v určité formě studia nebo kurs pouze pro určitou rozvrhovou akci). STAG pak automaticky přiřadí ke kursu studenty zapsané na předmět a vyučující předmětu, v příslušných rolích. 
  • Tyto automatizace je možné využít i pro kursy společné pro více předmětů, zde je nicméně nastavení již mírně komplexnější a je nutné ho nastavit v nativním klientovi. K jednomu Moodle kursu (Aktivitě) lze zde přiřadit více předmětů, a opět STAG automaticky zařadí studenty a vyučující. Toto bohužel nemůže provést přímo vyučující, ale role Katedra a Správa předmětů, na formuláři EL0010 v nativním klientovi, viz též nápověda https://is-stag.zcu.cz/napoveda/win-klient/modul_EL0010.html. Vzhledem k situaci můžeme vícenásobné přiřazení provést z pozice administrátorů.

U STAGu se můžete obrátit na technickou podporu na adrese stag@uhk.cz.

Microsoft Teams

Společnost Microsoft nabízí (v rámci poskytovaných Office 365) možnosti pro distanční vzdělávání, a to v prostředí Microsoft Teams, ve které se učitelé i studenti mohou vzdělávat, spolupracovat a navzájem komunikovat. V krátkosti představíme klíčové prvky, podrobnosti naleznete v přiložených PDF souborech.

  • Vzdělávání odkudkoliv. Vzdělávací obsah a zadané úlohy mohou být publikované online a studenti tak k nim mají přístup odkudkoliv. Používáním aplikace Microsoft Teams mohou studenti přistupovat ke vzdělávacímu obsahu, spolupracovat s jinými studenty, komunikovat s učiteli a odevzdávat zadání. Učitel může ohodnotit úlohu studenta a poskytnou včasnou zpětnou vazbu.
  • Online třídy. Učitelé mohou své vyučování zpřístupnit online, a to jim umožňuje sdílet prezentaci nebo obsah na digitální (interaktivní) tabuli. Učitelé a studenti mohou mezi sebou interagovat použitím aplikace Microsoft Whiteboard, komunikovat pomocí zpráv, hovorů nebo video hovorů. Vyučovací hodinu je možné také nahrávat a umožnit studentům zpětné shlédnutí offline.
  • Živé události. Pomocí živých událostí v aplikaci Microsoft Teams můžete realizovat živé semináře se stovkami studentů. Maximální počet připojených je 10 000 účastníků. Účastníci mohou psát své vlastní otázky, které je možné spravovat a řídit moderátory události.

Návody pro Microsoft Teams (výuková videa):

  1. Vytvořte online třídy a spravujte zadané úlohy pomocí Microsoft Teams
  2. Použijte aplikaci Microsoft Teams a pracujte s třídou 
  3. Microsoft Teams akadémia pre univerzity 2020 (slovensky): Zobrazit si odkaz

Microsoft Teams je k dispozici jak v cloudové aplikaci (https://teams.microsoft.com/), tak je rovněž možnost využít aplikaci na různých platformách a lze instalovat bez admin práv https://teams.microsoft.com/downloadsPozor, u cloudové aplikace používejte prohlížeče Chrome nebo Edge (s jádrem Chromium), které jsou jediné plně podporované, s prohlížečem Firefox můžete narazit na komplikace. Limit pro setkání je 250 uživatelů online.

Další užitečné články/návody o MS Teams naleznete na stránkách Microsoftu, kde jsou zachyceny jednotlivé kapitoly o využívání MS Teams. 

Sdílení a synchronizace dat

OneDrive je služba cloudového úložiště souborů od Microsoftu. Dovoluje ukládat, synchronizovat a přesouvat soubory mezi několika zařízeními kdekoli na světě. Přečtěte si podrobnější informace na našem webu.

Přes FileSender od Cesnetu můžete bezpečně zasílat velké soubory. Nabízí rychlé sdílení a krátkodobou úschovnu velkých souborů (až 500 GB/soubor).

Další službou od sdružení Cesnet pro správu dat je ownCloud, který vám umožní spravovat data nejen přes webové rozhraní, ale i automatickou synchronizaci s kolegy, nebo mezi počítači a mobilními zařízeními. Bezpečné uchování, sdílení a synchronizace 100 GB dat.

CISCO Webex

Také společnost CISCO nabízí bezplatnou pomoc v oblasti spolupráce na dálku přes službu Cisco Webex - dostupné jsou účty na 90 dní pro firmy s centrální správou přes portál. V případě zájmu pište na michal.zamecnik@uhk.cz. Více informací od CISCA naleznete na jejich webových stránkách a konkrétně ke službě Webex v přiloženém souboru. 

Skype videohovory

Nakonec uvádíme Skype jako aplikaci zdarma pro pořádání videohovorů s možností sdílení obrazovky. Skype si můžete stáhnout na oficiálních stránkách skype.com, pro Windows, Mac OS X i Linux. Případně také pro mobilní telefony Android i iPhone na Google Play resp. App Store. Počet ve skupině je pro bezplatnou verzi až 50 účastníků videohovoru, můžete použít sdílení obrazovky nebo nahrávání videohovorů.

ZOOM

Zoom kombinuje video a audio konferenci, jednoduché on-line schůzky a skupinové zasílání zpráv do jedné platformy. Schůzky přes Zoom probíhají na mobilních a stolních zařízeních a v konferenčních místnostech vybavených vhodným hardwarem. Setkání může mít jednoho hostitele a až 300 účastníků.

ZOOM také podporuje možnost hlasování. Více viz návod pro přihlášení a hlasování.

Pro práci a výuku na dálku máme k dispozici 60 licencí ZOOM. Základní účet Vám umožní schůzky na 40 minut.

Pro delší schůzky (výuku) si můžete po přihlášení do aplikace ZOOM požádat o licenci:
Kontakty:  Ing. Jan Flek, Matyáš Vondra.

Bezpečnostní aspekty:

  • Doporučujeme seznámit se s návody na nastavení zabezpečení schůzek v rámci služby ZOOM
  • Oficiální vyjádření ZOOM k aktuálním bezpečnostním otázkám (zoombombing, šifrování, Facebook).
  • Vyjádření sdružení Cesnet k uvedeným rizikům a úvaha bezpečnostních expertů "Zoom is not malware" na serveru medium.

ZOOM – přihlásit seNávod – rezervace místnostíNávod – připojení do místnostíNávod – přihlášení a hlasování

Užitečné služby Cesnet pro studium

V rámci sdružení Cesnet jsou poskytovány různé služby. Jejich užitečný stručný výčet uvádíme v článku Služby CESNETu.

Dokumenty "nastroje-pro-spolupraci-e-learning"

Typ Název     Datum     Velikost    

ZOOM - návod pro přihlášení a hlasování

8. 12. 2020 748,71 kB

ZOOM - návod jak zabezpečit meeting (EN)

13. 11. 2020 1,65 MB

Microsoft Teams - příručka pro školy

17. 3. 2020 2,51 MB

Microsoft Teams - stručná příručka

16. 3. 2020 1,76 MB

TeamsforEducation_QuickGuide

16. 3. 2020 1,8 MB

Cisco Webex - možnosti

15. 3. 2020 454,53 kB