Semináře o matematickém vzdělávání

Na Katedře matematiky probíhá Seminář o matematickém vzdělávání, v rámci něhož jsou připravovány podnětné prezentace s cílem propojení vysokoškolského studia s učitelskou praxí a vytváření podmínek pro další vzdělávání pedagogů. Všichni zájemci jsou srdečně zváni.

12. 2. Petra Surynková (Matematicko-fyzikální fakulta, Univerzita Karlova), Výuka geometrie v rovině a v prostoru

Geometrie bývá pro studenty středních i vysokých škol velmi obtížná. Studenti mají problémy s prostorovou představivostí, nedokážou se orientovat v geometrické úloze ať už v rovině či v prostoru, mají problémy s řešením praktických geometrických úloh. Při řešení prostorových úloh je pro studenty obtížné správně zakreslit prostorovou situaci na papír a vyjádřit vztahy mezi známými a hledanými údaji. Zaměříme se proto na úlohy zobrazování prostoru do roviny a zdůrazníme také souvislost s výtvarným uměním a fotografií.

Při studiu geometrie je důležité neustále procvičovat a zdokonalovat prostorovou představivost. Do jisté míry může ke zlepšení pochopení geometrických úloh přispět i vhodný geometrický software – např. GeoGebra. Při výuce geometrie je rovněž důležitá motivace. Ukážeme si proto, kde všude je možné vidět praktické aplikace geometrie.

2019

23. 10. Petr Beremlijski (Technická univerzita Ostrava), Jak oživit výuku matematiky prostřednictvím kvízů či her a jak pomoci učitelům s písemkami

Cílem přednášky je představit nový unikátní vzdělávací software Math Exercises for You. Tento webový portál je určen středoškolským studentům a jejich učitelům k procvičování matematiky a pro přípravu interaktivních testů a písemných prací. Posluchači se dozví, jak s nástrojem efektivně pracovat a podle svých potřeb volit mezi úrovněmi Math for Student, Math for Teacher, nebo Math for Class. Učitelům může tento nástroj významně ušetřit práci, studentům poskytuje možnost rychle a hravě ověřovat své znalosti.

24. 4. Jan Veselý (Praha), Kalendář aneb Astronomická dimenze velikonočních svátků


17. 4. Marie Tichá (Praha), Několik zastavení na cestě k porozumění zlomkům
26. 3. Lucie Drašnarová (ZŠ Habrmanova, Hradec Králové), Slovní úlohy v 1. a 2. třídě
13. 3. Jitka Linhartová (ZŠ Chrudim, dr. J. Malíka), Proč učit matematiku podle profesora Hejného?

 2018

12. 12. Sylva Stúpalová | Eva Šedinová | Kateřina Novotná (KMa PřF UHK), Přechod přes deset | Didaktická hra v 1. a 2. třídě | Důkazy a obrázky

21. 11. František Kuřina (KMa PřF UHK), Chyby, omyly a matematika

10. 10. Alena Šolcová (KAM FIT ČVUT), Mistr Jan Šindel a pražský orloj

_____________________________________________
Archiv semináře:


9. 4. Jindřich Bečvář (KDM MFF UK v Praze)Pythagorovy věty

19. 3. Lukáš Vízek (KMa PřF UHK), Život a dílo Josefa Úlehly (1852-1933)

2017


28. 11. Zdena Kratochvílová (ZŠ na třídě SNP, Hradec Králové), Skládání papíru v matematice

14. 11. Luděk Spíchal (Česká lesnická akademie, Trutnov), Elektronická učebnice matematiky na odborné škole

3. 4. Radmila Nováčková (SOŠ a SOU Vocelova, HK), Matematické oříšky na učilišti

30. 3. Alena Vávrová (ZŠ Kodaňská, Praha - Vršovice), Abåku. Hra zvyšující závislost a lásku k matematice (navázání na listopad 2016)

6. 3. Petr Beneš (Biskupské gymnázium, HK), Matematický kroužek

2016

7. 12. Veronika Vlášková, Marie Březinová, Maturitní zkouška z matematiky. Historie a evropský kontext (prezentace obhájených diplomových prací na KMa PřF UHK)

18. 4. Martin Krynický (Gymnázium Třeboň), Když (se) chcete naučit... Aneb matematika a fyzika na www.realisticky.cz

31. 3. Radim Špilka (VOŠZ a SZŠ, HK), Model převrácené třídy v matematice.

7. 3. Marek Liška (autor stejnojmenné učebnice), Matika pro spolužáky.

2015
 
10. 12. Petr Řehák (ZŠ Jana Pavla II., HK), Opakování učiva v matematice.
5. 11. Alice Petrovická (ZŠ Černilov), Skupinová práce v hodinách matematiky na základní škole.