Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

Popis studia

Tento navazující magisterský studijní program Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy je zaměřen na rozvoj odborných znalostí, dovedností a kompetencí v obou studovaných disciplínách spolu s pedagogicko-psychologickým profilem absolventa.

Cílem studia je příprava kreativního a flexibilního absolventa, který dokáže své odborné a didaktické vzdělání pro obě studované disciplíny skloubit s pedagogicko-psychologickými dovednostmi uplatnitelnými v praxi. Absolventi získají kvalifikaci učitele pro daný stupeň vzdělávání v souladu s platnou legislativou. Studium tohoto programu umožňuje přímý výstup do praxe, ale i možnost pokračovat v odpovídajícím doktorském studiu.

Profil absolventa

Studijní program kvalifikuje absolventa k výkonu profese učitele na středních školách pro výuku informatiky a fyziky. Ve vazbě na studované disciplíny a pedagogicko-psychologickou část je absolvent tohoto studia rovněž kvalifikován pedagogicky působit v dalších výchovně-vzdělávacích institucích a zařízeních.  

Absolventi prokazují v odpovídající šíři a míře:

  • znalosti fyzikálních a matematických disciplín, samostatný a tvůrčí přístup k formulaci a řešení problémů,
  • znalosti pro využívání fyziky a matematiky v technických a přírodovědných disciplínách,
  • znalosti principů fyzikálního a matematického uvažování, logického a kritického myšlení,
  • znalosti o historickém i logickém vývoji základních matemamatických a fyzikálních pojmů a vztahů mezi nimi,
  • znalosti oborové didaktiky a teorie učení a vyučování,
  • znalosti v oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky, evaluace, intervence a pedagogické psychologie,
  • znalosti školské legislativy. 

Absolventi umí v odpovídající šíři a míře:

  • doplňovat si nové poznatky a předávat je dále,
  • plánovat, realizovat, monitorovat a hodnotit výuku s ohledem na individualitu svých žáků a na vzdělávací a sociální kontext,
  • zvolit vhodné metody hodnocení procesu výuky a výsledků učení, včetně sebehodnocení. 

Absolvent se uplatní všude tam, kde může aplikovat matematické a fyzikální myšlení stejně jako fyzikální vhled a znalost fyzikálních principů fungování moderních technologií. Například:

  • ve školách nebo školských či vzdělávacích zařízeních,
  • v akademické sféře a v dalších institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi
  • v technologicky a přírodovědně zaměřených odděleních muzeí a vzdělávacích center,
  • ve veřejné správě.

Navazující studia

Absolventi studijního programu Učitelství informatiky a fyziky pro střední školy budou dobře připraveni i na doktorské studium v příslušných doktorských programech garantovaných Přírodovědeckou fakultou UHK.

Přijímací řízení

Ústní pohovory v rozsahu znalostí z bakalářského stupně daných oborů a předpokladů ke studiu Učitelství fyziky a matematiky. Zohledněn může být i prospěch v bakalářském stupni studia a dosavadní praxe uchazeče.

Minimální počet bodů pro úspěšné absolvování přijímacího řízení je 100 bodů získaných v každé z obou částí přijímacího řízení (fyzika, matematika).

 

Minimální hranice úspěšnosti

200

Maximální celkové hodnocení

400

Možnost prominutí zkoušky

V případě odpovídajícího počtu uchazečů o studium může vedoucí katedry fyziky po dohodě s vedoucím katedry matematiky prominout přijímací zkoušku jednoznačně definované skupině uchazečů, např.  absolventům studijních programů Fyzika se zaměřením na vzdělávání – matematika se zaměřením na vzdělávání a Matematika se zaměřením na vzdělávání – fyzika se zaměřením na vzdělávání, nebo absolventům, kteří předchozí bakalářské studium absolvovali s vyznamenáním.

Kontakt

Romana Pracná
e-mail: romana.pracna@uhk.cz
tel.: 493 332 761