Prezentace a ochrana kulturního dědictví (Bc.)
Garant oboru: doc. PhDr. Martin Šandera, PhD.
Ukázka studijní exkurze: Cesta za vývojem české knižní kultury
Charakteristika studijního oboru
Studijní obor sestává ze tří základních linií – historické, v níž student získá základní přehled o českých dějinách a v rámci volitelných seminářů ji může rozšířit i o specifické problémy dějin obecných; kulturněhistorické sestávající z přednášek i seminářů, v níž se mu dostane důkladnějšího vhledu do obecných dějin kultury; a všeobecně praktické, tvořené zčásti úvodními kurzy do disciplín, s nimiž se může ve své praxi setkat, a z větší části pak ze souboru disciplín směřujících k získání dovedností v oblasti správy, ochrany a prezentace kulturního dědictví. Jedná se o disciplíny, které přímo prohlubují schopnost cíleně volit odpovídající a účinnou formu prezentace (využití výpočetní techniky, kreativní výuka, psané slovo), seznamují s právním rámcem správy kulturního dědictví (právo, památková péče) i s rámcem organizačním (management). Tyto předměty studentovi zároveň poskytují schopnost vhledu do organizace a praxe institucí kulturního dědictví (muzea, skanzeny, archeoparky, samosprávné úřady).
Profil absolventa
Na základě získaných dovedností a kompetencí bude absolvent studijního oboru schopen připravit populární text, internetovou či multimediální prezentaci (ve smyslu minimálně obecné dovednosti „počítačová způsobilost“, resp. navazujících odborných specializací), či přednášku, a také bude schopen zpracovat koncepci prezentace kulturního dědictví pro státní a samosprávní orgány a úřady. Měl by také dokázat spolupracovat s institucemi památkové péče, s výzkumnými organizacemi, médii, atd., ve smyslu tzv. „měkkých kompetencí“ uvedených tamtéž (efektivní komunikace, kooperace, kreativita, objevování, samostatnost a orientace v informacích).
Pokud jde o jednotlivé předměty, oslovujte prosím příslušné garanty předmětů i jednotlivé vyučující STAG.
Pro upozornění na zajímavé výstavy, kulturní akce pořádané ve východočeském regionu, webové stránky, televizní i rozhlasové pořady, výměnu zkušeností z praxí, průběhu studia či jen pro možnost „pochlubit se“ zajímavými fotografiemi z exkurzí a návštěv hradů, zámků, muzeí i galerií mají studenti všech ročníků možnost využít MSTeams, kde je pro ně založen tým POKD.
Exkurze
Studenti se seznamují s postupy v provozu expozic a výstavních institucí, se způsoby práce s vystavovanými předměty, s texty, audiovizuálními komponentami a možnostmi interaktivity. Tyto charakteristiky se u jednotlivých institucí mohou výrazně lišit. Studenti podají o zjištěních během exkurze zevrubnou zprávu, kde se pokusí zhodnotit navštívené výstavy či expozice a vypíchnout silné či slabé stránky v provozu muzejních a výstavních institucí.
Praxe
Po 2. ročníku musí posluchač absolvovat povinnou praxi v některé z kulturních institucí – smluvně zajištěné – viz soubory ke stažení, složka Praxe odborná
Na začátku letního semestru jsou vždy všichni studenti zapsaní na předmět HIU/IPRX2 osloveni hromadným mailem s podrobnými instrukcemi. S konkrétními dotazy na způsob zajištění se obracejte na garanta praxí doc. Šanderu.
Nabídka souvislé praxe pro studenty POKD
Projekt
Cílem předmětu je vést studenty k realizaci vlastního prezentačního projektu v praktické podobě s využitím vědomostí z předchozích přednášek a dovedností získaných v seminářích. Studenti si vyzkouší komunikaci s veřejností a s institucemi, které mohou být důležité pro realizaci výstav, vzdělávacích programů a dalších projektů. Student předloží jako hlavní výstup textovou a obrazovou dokumentaci navrženého projektu. Dobře zvládnutý projekt může absolvent pomoci při konkurzu na obsazení pracovní pozice v kulturních institucích.
Bakalářská práce
Dle Výnosu děkanky č. 17/2018 jsou studenti povinni si podat přihlášku zpravidla nejpozději v předposledním roce studia, kdy si student volí téma bakalářské/diplomové práce dle svého studijního programu.
Termín podání přihlášky pro Bc. práci se řídí dle Výnosu děkanky č. 17/2018
Téma Bc./Mgr. práce je nicméně nutné mít zapsané nejpozději 6 měsíců před plánovanou SZZ. O případných výjimkách jsou studenti s dostatečným předstihem informováni na stranách Historického ústavu.
Vypracování závěrečné práce se řídí příslušným výnosem a směrnicí děkana FF pro studenty Filozofické fakultě. Hovoří zejména o tom, jaké části má práce obsahovat a jaké je její formální úprava. Tato pravidla je nutno bezpodmínečně dodržet.
Téma si zvolte po pečlivém uvážení a po konzultaci s předpokládaným vedoucím závěrečné práce. Vyvarujete se tak případných rozsáhlých úprav, změn tématu či nesplnění zadání.
Rozsah bakalářské práce činí zpravidla 40 – 60 stran textu bez příloh (prohlášení, obsah, anotace, seznam pramenů a literatura, obrazové přílohy). Povinnou součástí práce je výtisk zadání z eVSKP.
Závěrečná práce musí být původní. Opisování cizích textů bez citací je porušením autorských práv a může být důvodem k zahájení disciplinárního řízení se studentem, resp. k hodnocení práce jako nevyhovující. Původní práce je založena na shrnutí dosavadních poznatků k dané problematice, na studiu archivních, tištěných, elektronických, ikonografických, hmotných či jiných relevantních zdrojů a jejich alespoň základní interpretaci. V rámci bakalářské práce může být rovněž navrženo či vyvinuto technologické řešení přinášející inovaci do práce s archivním (historickým) materiálem.
Citační úzus prací najdete viz soubory ke stažení, složka Citační norma HIU FF UHK
V případě dotazů na způsob přihlášení závěrečných prací (zadání do STAGU) a jejich vložení do eVSKP se obracejte na Centrum služeb FF UHK, v době jejich nepřítomnosti na Centrum služeb UHK (budova A).
Podmínky státní závěrečné zkoušky
Student si losuje celkem čtyři otázky z níže uvedených okruhů. Pro úspěšné dokončení státní závěrečné zkoušky je nezbytné zodpovědět všechny otázky.
Přejeme studentům hodně úspěchů u státnic!
Nabídka souvislé praxe pro studenty POKD
Nabídka sekce: Studijní programy/obory