Učitelství dějepisu pro SŠ/ZŠ (Mgr.)
Pravidla pro vypracování závěrečných prací (diplomové práce)
Termín pro zadání témat závěrečných prací je stanoven do 30. 11. 2024. Témata si studenti zadávají zpravidla v předposledním ročníku do prostředí STAG. Nejpozději 6 měsíců před obhajobou musí mít student zadané téma již schválené. Při zadání a vypracování se studenti řídí Výnosem děkanky FF UHK č. 17/2018 – Organizace státních závěrečných zkoušek a pravidla pro vypracování závěrečné práce na FF UHK.
Předpisy upravují zejména uspořádání závěrečných prací a jejich povinné náležitosti a je nutné je bezpodmínečně dodržet. Tento text je návodem, jak postupovat, aby byla dodržena pravidla obsažená v předpisech z prvního odstavce tohoto návodu.
Téma práce zvolte po pečlivém uvážení stavu pramenné základny a po konzultaci s předpokládaným vedoucím/vedoucí bakalářské, resp. diplomové práce. Tímto postupem minimalizujete riziko rozsáhlé úpravy, změny tématu či odchýlení od tématu v případě nedostatku pramenů potřebných k vypracování práce. Text musí bezpodmínečně obsahovat zadání práce, což umožňuje snadno zkontrolovat dodržení zvoleného tématu. Nevložení zadání práce nebo jeho nedodržení je důvodem pro hodnocení práce jako nevyhovující.
Dříve, než začnete pracovat na závěrečné práci, seznamte se důkladně s resp. s rozhodnutím děkana č. 17/2009. V případě nejasností se obraťte na svého vedoucího/vedoucí bakalářské, resp. diplomové práce.
Rozsah diplomové práce zapsaných na Pedagogické fakultě UHK činí minimálně 50 stran bez příloh (prohlášení, obsah, anotace, seznam pramenů a literatury, obrazové přílohy). Velikost písma a okrajů je stanovena v předpisech uvedených v prvním odstavci, nicméně z praxe obvyklé na HÚ doporučujeme držet se formátu velikosti písma 12, font Times New Roman, okraje 3 cm. Rozsah práce, velikost a typ písma a okrajů je nutné dodržet, jinak se vystavujete riziku, že práce bude hodnocena jako nevyhovující.
Závěrečná práce musí být původní, opisování cizích textů bez citování je porušením autorských práv a může být důvodem k zahájení disciplinárního řízení se studentem, resp. k hodnocení práce jako nevyhovující. Původní práce je založena na shrnutí dosavadních poznatků k dané problematice, na studiu pramenů (archivních, tištěných, ikonografických a dalších relevantních zdrojů) a minimálně v případě diplomových prací na jejich interpretaci.
Citační úzus (forma poznámek pod čarou a odkazů na prameny a literaturu) pro vypracování závěrečných prací se řídí citační normou periodika Východočeské listy historické, jejíž obsah najdete v příloze této stránky.
Podmínky státní závěrečné zkoušky
STUDENTI S NÁSTUPEM KE STUDIU DO ROKU 2019 VČETNĚ:
Podmínky státní magisterské zkoušky pro studenty programu Učitelství pro střední školy – Dějepis specializace a Učitelství pro 2. stupeň základních škol – Dějepis specializace; včetně pětiletého magisterského studia Učitelství pro 2. stupeň ZŠ - dějepis
Část Dějepis s didaktikou (nástup ke studiu do r. 2019, včetně)
Student si losuje po jedné otázce z každého bloku (Obecné dějiny, České dějiny, Historiografie, Didaktika), tj. celkem 4 otázky. Jako 5. otázka je mu u zkoušky zadán jeden titul z předloženého seznamu prostudované literatury.
Po vylosování otázek má čas na vypracování písemné přípravy, pro každou otázku 15 minut. Vzhledem k magisterské úrovni studia se předpokládá výklad zasazený do kontextu jak politických, tak kulturních a sociálních dějin. Požaduje se schopnost vnímat dějinné procesy v širokých souvislostech.
Ke státní zkoušce student předkládá seznam prostudované literatury (40 titulů). Uznat lze pouze tituly odborné literatury. Naopak nelze uznat učebnice a příručky. Dále předkládá pedagogický deník, a to ve standardním rozsahu požadovaném oborovým didaktikem/didaktičkou v rámci studia didaktiky dějepisu.
STUDENTI S NÁSTUPEM KE STUDIU OD ROKU 2020 VČETNĚ:
Podmínky státní magisterské zkoušky pro studenty programu Učitelství pro střední školy – Dějepis specializace a Učitelství pro 2. stupeň základních škol – Dějepis specializace;
Část Dějepis s didaktikou (nástup ke studiu od r. 2020, včetně)
V souladu s přidělenou akreditací má státní magisterská zkouška v části Dějepis s didaktikou tuto strukturu:
- Dějiny: posluchač si vylosuje jednu z průřezových otázek, dějiny nejsou primárně děleny na české a světové, ani na jednotlivé epochy. Sleduje se schopnost postihnout problém v jeho vývojovém kontextu napříč jednotlivými epochami i regiony, znalost obecných pojmů a schopnost jejich konkretizace.
Přípravu jednotlivých otázek je třeba propojit s četbou minimálně jednoho titulu odborné literatury, který je součástí seznamu prostudované odborné literatury předkládaného u státní zkoušky.
Otázky jsou stejné pro oba programy, tj. Učitelství pro SŠ a Učitelství pro 2. stupeň ZŠ.
- Didaktika dějepisu: posluchač si vylosuje jednu z problémových otázek. U každé z vylosovaných otázek je součástí odpovědi didaktická analýza tematického celku ve výuce dějepisu pro 2. stupeň ZŠ/SŠ jako součást pedagogického deníku a pedagogického portfolia.
Otázky jsou formulovány samostatně pro program Učitelství pro SŠ a Učitelství pro 2. stupeň ZŠ.
- Historiografie a teorie historické vědy: posluchač si vylosuje jednu otázku z historiografie a jednu otázku z Teorie historické vědy. Prověřuje se schopnost historického myšlení ve vazbě na teoretické znalosti o vývoji historiografie a na znalost koncepcí teorie historické vědy s akcentem na 19. a 20. století; požaduje se schopnost postihnout a vysvětlit vývojové tendence a teoretické koncepce, nikoli reprodukovat řady mechanicky spojených faktů. Důraz je kladen na provázání historiografie s dobou, v níž vzniká. Zjišťuje se znalost společenských, politických a kulturních souvislostí.
Otázky z Historiografie jsou stejné pro oba programy, tj. Učitelství pro SŠ a Učitelství pro 2. stupeň ZŠ.
Otázky z Teorie historické vědy jsou formulovány samostatně pro program Učitelství pro SŠ a Učitelství pro 2. stupeň ZŠ.
Předpokládá se znalost odborné literatury + tematická profilace: ke státní magisterské zkoušce posluchač předkládá seznam prostudované odborné literatury, minimálně 40 titulů, včetně odborných studií (max. 10). Jeden z titulů je mu komisí zadán k prezentování v rámci vylosované otázky z dějin. Posluchač by měl titul interpretovat, měl by postihnout téma a způsob jeho zpracování. Komise zjišťuje nejen znalost věcného obsahu, ale i povědomí o koncepci, pramenech, odkazech na odbornou literaturu, metodologii, kterou autor zadaného titulu využil. Zjišťuje se rovněž schopnost posluchače využití zadaného titulu při výuce dějepisu na ZŠ a SŠ.
Ke státní zkoušce posluchač dále předkládá pedagogický deník a pedagogické portfolio dle parametrů požadovaných oborovými didaktiky.
Po vylosování otázek si posluchač nejprve ke každé otázce vytvoří osnovu, která bude (vyjma výše uvedených případů) zahrnovat české/československé a obecné dějiny.
Čas na přípravu:
Dějiny a Didaktika dějepisu: každá otázka 20 minut.
Historiografie a Teorie historické vědy: každá otázka 10 minut
Čas na odpovědi: Celkem max. 60 minut
Nabídka sekce: Studijní programy/obory