Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Bakalářské studium je koncipováno především jako přípravné studium pro magisterské programy Učitelství pro 2. stupeň základních škol a Učitelství pro střední školy. Přesto vám systematická znalost studovaného oboru umožní široké uplatnění ve všech oblastech, kde jsou vyžadovány jazykové a literární znalosti, např. v médiích, v knihovnách. Můžete se uplatnit jako editor nebo kulturní pracovník v různých institucích typu nakladatelství, státní správa, v institucích organizujících volnočasové aktivity.

Dostupné kombinace

Uvedený program se studuje v kombinaci dvou nabízených programů. Při zkombinování dvou programů si volíte program maior (tzv. hlavní program) a program minor (tzv. vedlejší program). Studijní program maior a minor se liší pouze zařazením bakalářské práce. Bakalářskou práci budete psát v programu, který zvolíte jako maior. Upozorňujeme, že zvolený program maior není možné v průběhu studia změnit!

Většinu programů se zaměřením na vzdělávání lze kombinovat i s minor programy zaměřenými na vzdělávání na Přírodovědecké fakultě a Filozofické fakultě UHK.

Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

Biologie se zaměřením na vzdělávání

Etická výchova se zaměřením na vzdělávání

Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Historie se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání

Chemie se zaměřením na vzdělávání

Informatika se zaměřením na vzdělávání

Matematika se zaměřením na vzdělávání

Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání

Základy techniky se zaměřením na vzdělávání

Profil uchazeče

Podmínkou přijetí ke studiu je úplné středoškolské vzdělávání ukončené maturitou a úspěšné složení přijímací zkoušky, při které uchazeč musí prokázat schopnost porozumět jazykovému a literárnímu textu, orientaci v jazykovém systému, v literárněteoretických a literárněhistorických disciplínách.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent je připraven pro studium navazujících magisterských studijních programů s týmiž nebo obdobnými dominantními oblastmi studia. Absolvent je tedy primárně vzdělán pro další studium učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základní školy a střední školy.

Charakteristika profesí, kde absolvent může uplatnit získané vzdělání:

Systematická obecně pedagogicko-psychologická průprava s oborově didaktickou propedeutikou u oborové didaktické aplikace umožňuje absolventovi uplatnění v institucích zaměřených na edukaci v širokém smyslu.  Oborová část studijního plánu rozvíjí jazykovou způsobilost a všeobecný kulturní přehled využitelný v širokém spektru institucí mimo sféru vzdělávání. Systematické studium jazykových a literárních disciplín tvoří základ pro uplatnění v okruhu oborově vymezených profesí. Absolvováním bakalářského studijního programu se student nestává učitelem.

Způsobilost absolventa v oblasti pedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické části přípravy je založena na budování předpokladů pro rozvíjení profesních pedagogických dovedností.

Navazující studia

Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu dvouletého navazujícího učitelského magisterského studia v programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol nebo v programu Učitelství pro střední školy. 

Přijímací řízení

 Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Podmínkou přijetí ke studiu je úplné středoškolské vzdělávání ukončené maturitou a úspěšné složení přijímací zkoušky, při které uchazeč musí prokázat schopnost porozumět jazykovému a literárnímu textu, orientaci v jazykovém systému, v literárněteoretických a literárněhistorických disciplínách. Přijímací zkouška se koná formou písemnou.

 Písemná část:

Písemná zkouška se skládá z části jazykové a literární a vychází z učiva středních škol gymnaziálního typu. Uchazečům – absolventům jiného typu střední školy se doporučuje, aby se alespoň orientačně seznámili s obsahem gymnaziálního studia.

Jazykové a stylistické znalosti se ověřují formou komplexního textového rozboru – předpokládá se i schopnost tvořivé manipulace s jazykovým materiálem.

V literární části se ověřují znalosti z literární historie (starší česká literatura, česká literatura 19. a 20. století, světová literatura), literární teorie (znalost základních literárněteoretických pojmů).

Minimální hranice úspěšnosti

70

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.

Doporučená literatura

  • HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. 
  • Kol. Pravidla českého pravopisu.
  • Kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.
  • LEHÁR, J., STICH, A., JANÁČKOVÁ, J., HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku.
  • SVOZIL, B., MENCLOVÁ, V. a kol. Slovník českých spisovatelů od počátků do současnosti.

Předpokládaný počet přijímaných

40 (maior + minor) - ve všech kombinacích

Kontakt

Katedra českého jazyka a literatury PdF UHK:

E-přihláška