Historie se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

Dostupné kombinace

Filozofická fakulta zajišťuje konání přijímacího řízení pro uchazeče, kteří se hlásí ke studiu na Filozofické fakultě (Historie se zaměřením na vzdělávání - maior) i na dalších součástech UHK (Historie se zaměřením na vzdělávání - minor). Přijímací zkouška je hodnocena jako úspěšná, pokud uchazeč vykoná úspěšně všechny její části, které jsou stanoveny (tj. v programu maior i programu minor).

U sdružených bakalářských programů se zaměřením na vzdělávání si uchazeč vždy volí jeden program maior (hlavní program studia) a jeden program minor (druhý program studia). V rámci přijímacího řízení si uchazeč může zvolit program Historie se zaměřením na vzdělávání jako program maior v kombinaci s následujícími programy minor:

  • Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK)
  • Biologie se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou UHK),
  • Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK),
  • Etická výchova se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK),
  • Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK),
  • Fyzika se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou UHK),
  • Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK),
  • Chemie se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou UHK),
  • Informatika se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou UHK),
  • Matematika se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou UHK),
  • Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK),
  • Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK),
  • Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (realizuje Filozofická fakulta UHK),
  • Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK),
  • Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK),
  • Základy techniky se zaměřením na vzdělávání (ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UHK).

Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

Biologie se zaměřením na vzdělávání

Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

Etická výchova se zaměřením na vzdělávání

Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání

Chemie se zaměřením na vzdělávání

Informatika se zaměřením na vzdělávání

Matematika se zaměřením na vzdělávání

Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání

Základy techniky se zaměřením na vzdělávání

Profil uchazeče

Absolvent střední školy s maturitou; disponuje znalostmi dějepisu v rozsahu výuky na gymnáziu, projevuje zájem o obor (znalost odborné literatury, odborných časopisů, historické beletrie, atp.).

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent se orientuje v dějinách v dlouhé časové perspektivě od pravěku po současnost. Je schopen do historického procesu vřazovat jednotlivé historické jevy, postihovat je v jejich kauzálních a časoprostorových souvislostech i jiných vztazích. Dokáže je interpretovat a je si vědom multiplicity výkladů z různých perspektiv historického dění i současného přístupu k němu. Je schopen analyzovat a interpretovat historické prameny i odbornou literaturu. Dokáže kriticky přistoupit k informacím o historickém dění, historické jevy umí vyložit a postihnout jejich podstatu i širší souvislosti, mj. s přesahem k současnému dění; je schopen motivovat k zájmu o určitá témata. Získané znalosti a zejména dovednosti jsou vstupním předpokladem pro přijetí do navazujícího magisterského studia Učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství dějepisu pro SŠ, lze je však uplatnit i v praxi mimo školní výuku, např. v práci pro osvětové a kulturní instituce (knihovny, muzea, informační centra atp.).

Navazující studia

Ano.

Přijímací řízení

Test prověřující znalost základní faktografie z českých a světových dějin, včetně dějin kultury, a schopnost zapojovat historické jevy do kauzálních, časoprostorových a významových souvislostí na úrovni absolventa gymnázia. Prověřuje se rovněž zájem o obor (znalost osobností historiků, odborných časopisů a odborné literatury, umělecké tvorby s historickou tématikou, centrálních institucí uchovávajících hmotné a písemné pozůstatky minulosti).

Přijímací řízení je hodnoceno body. Maximální počet bodů, které uchazeč může v rámci přijímacího řízení získat, je 100. Z toho maximálně 90 bodů lze získat z přijímací zkoušky, dalších max. 10 bodů za FFree index.

Body v rámci FFree indexu získá pouze uchazeč, který se do FFree indexu řádně zaregistruje prostřednictvím webového portálu www.uhk.cz/ffreeindex. Registrace je možná průběžně, nejpozději však 10. května 2024. Kredity se uchazeči udělují za účast na akcích v období, v němž byl v rámci FFree indexu 2024/2025 zaregistrován. Zohledněny budou kredity získané do 10. května 2024. Počet bodů přidělených uchazeči pro přijímací řízení se bude odvíjet od počtu získaných kreditů v rámci FFree indexu dle převodní škály odvozené od maximálního počtu kreditů. Uchazeč s maximálním počtem nasbíraných kreditů získává z FFree indexu 10 bodů. Uchazeč, který získal alespoň jeden kredit, získává 1 bod. Další body jsou rozpočítány dle rozložení kreditových zisků uchazečů. Informace k FFree indexu jsou k dispozici na webové stránce www.uhk.cz/ffreeindex, kde budou v kalendáři akcí průběžně zveřejňovány veškeré aktivity, jež jsou do FFree indexu zahrnuty. Body za FFree index budou připočteny pouze uchazečům, kteří se dostaví na přijímací zkoušku, a uchazečům, kterým bude přijímací zkouška prominuta (je-li tato možnost u daného studijního programu a uchazeč splní podmínky pro prominutí). Uchazeči, kteří se na přijímací zkoušku nedostaví (a nebyla jim prominuta), budou vyhodnoceni jako absentující a nezískají v rámci přijímacího řízení ani body za FFree index.

Přípravný kurz pro zájemce o studium historie

 

Minimální hranice úspěšnosti

40

Maximální celkové hodnocení

100

Možnost prominutí zkoušky

Ano. O prominutí přijímací zkoušky může požádat uchazeč, který podá v řádném termínu (do 10. května 2024) spolu s žádostí o prominutí přijímací zkoušky potvrzení, že během svého studia na střední škole nebo víceletém gymnáziu byl účastníkem okresního či krajského kola středoškolské odborné činnosti (SOČ) v oboru humanitních věd (podle kategorií www.soc.cz), včetně tématu odborné práce. V případě, že uchazeč splňuje tyto podmínky a v požadovaném termínu nárok na prominutí přijímací zkoušky doloží, získává 90 bodů. Další body může uchazeč získat za aktivity rámci FFree indexu.

Doporučená literatura

Čapek Vratislav – Pátek Jaroslav, Dějiny lidských civilizací od pravěku do poloviny 17. století, Praha 1992;

Čapek Vratislav – Pátek Jaroslav – Zwetttler Otto, Dějiny lidských civilizací od poloviny 17. století po současnost, Praha 1993;

Čornej Petr a kol, Dějiny evropské civilizace I. a II., Praha 2002;

Harna Josef – Fišer Rudolf, Dějiny českých zemí I. Od pravěku do poloviny 18. století, Praha 1995;

Harna Josef – Fišer Rudolf, Dějiny českých zemí II. Od poloviny 18. století do vzniku České republiky, Praha 1998; Dějiny zemí Koruny české I. a II., Praha 2003;

Čornej Petr – Čornejová Ivana – Parkan František, Dějepis pro gymnázia a SŠ 2. Středověk a raný novověk, Praha 2009;

Hlavačka Milan, Dějepis pro gymnázia a SŠ 3. Novověk, Praha 2017;

Kuklík Jan, Dějepis pro gymnázia a SŠ 4. Nejnovější dějiny, Praha 2002;

POPELKA Miroslav – Válková Veronika, Dějepis pro gymnázia a SŠ 1. Pravěk a starověk, Praha 2016.

Předpokládaný počet přijímaných

20 (maior), 10 (minor) v rámci všech možných kombinací sdružených studijních programů

Akreditace

Do 11. 7. 2028

Dokumenty ke stažení

Kontakt

Historický ústav FF UHK, tel: 493331251, referentka ústavu paní Veronika Adamová
(e-mail: veronika.adamova@uhk.cz)