Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Budete vybaveni odbornými znalostmi z hudebně teoretických předmětů (dějiny hudby, hudební teorie, harmonie a polyfonie, hudební formy, rozbor skladeb, nauka o hudebních nástrojích, hudba na počítači, hudební pedagogika, hudební sociologie, hudební psychologie) a praktickými dovednostmi ve hře na hudební nástroj, zpěvu a řízení sboru. Můžete se uplatnit jako pracovník v kulturních odborech státní správy, kulturně osvětový pracovník, kulturně výchovný pracovník, vedoucí zájmové umělecké činnosti, pracovník v kulturních agenturách apod. Máte možnost taky dál studovat magisterský navazující program Učitelství pro střední školy - hudební výchova nebo Učitelství pro 2. stupeň ZŠ - hudební výchova.

Dostupné kombinace

Uvedený program se studuje v kombinaci dvou nabízených programů. Při zkombinování dvou programů si volíte program maior (tzv. hlavní program) a program minor (tzv. vedlejší program). Studijní program maior a minor se liší pouze zařazením bakalářské práce. Bakalářskou práci budete psát v programu, který zvolíte jako maior. Upozorňujeme, že zvolený program maior není možné v průběhu studia změnit!

Většinu programů se zaměřením na vzdělávání lze kombinovat i s minor programy zaměřenými na vzdělávání na Přírodovědecké fakultě a Filozofické fakultě UHK.

Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

Biologie se zaměřením na vzdělávání

Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

Etická výchova se zaměřením na vzdělávání

Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Historie se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání

Chemie se zaměřením na vzdělávání

Informatika se zaměřením na vzdělávání

Matematika se zaměřením na vzdělávání

Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Sbormistrovství se zaměřením na vzdělávání

Sólový zpěv se zaměřením na vzdělávání

Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání

Základy techniky se zaměřením na vzdělávání

Profil uchazeče

Podmínkou přijetí ke studiu je ukončené středoškolské vzdělání s maturitou a úspěšné vykonání přijímací talentové zkoušky, u které se ověřují hudební schopnosti uchazeče (intonace, smysl pro rytmus, hudební paměť, tonální cítění apod.), základní znalosti z hudební teorie a stupeň technické vyspělosti ve hře na hudební nástroj. Požaduje se hra na klavír nebo na housle na úrovni absolventa II. stupně ZUŠ. Výjimečně je možné vykonat přijímací zkoušku ze hry na jiný vhodný hudební nástroj. Její součástí je pak zkouška ze hry na klavír, při které se požaduje úroveň odpovídající minimálně 3. ročníku ZUŠ.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent studijního programu Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání bude vybaven odbornými znalostmi z hudebně teoretických předmětů (dějiny hudby, hudební teorie, harmonie a polyfonie, hudební formy, rozbor skladeb, nauka o hudebních nástrojích, hudba pro děti, hudba na počítači, hudební pedagogika, hudební sociologie, hudební psychologie) a praktickými dovednostmi ve hře na hudební nástroj, zpěvu a řízení sboru. Uplatnění nalezne v neškolních vzdělávacích institucích jako vedoucí zájmové umělecké činnosti, v kulturních odborech státní správy, v kulturně osvětové činnosti, v kulturních agenturách apod. Předpokládá se, že jeho prioritou bude pokračování v navazujícím magisterském studiu, pro které získal bakalářským studiem předpoklady.

Navazující studia

Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu dvouletého navazujícího učitelského magisterského studia v programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol nebo v programu Učitelství pro střední školy. 

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Základem je talentová zkouška - uchazeč absolvuje tři samostatně hodnocené individuální výkony (hra na nástroj, zpěv, intonace a rytmus), doplněná zkouškou z hudební nauky formou písemného testu. Nulové hodnocení kteréhokoliv ze tří individuálních výkonů nebo písemného testu znamená negativní celkové hodnocení přijímací zkoušky (i při překročení minimální celkové hranice úspěšnosti). Pro hodnocení je směrodatný aktuální výkon uchazeče u talentové zkoušky. K dosaženým studijním výsledkům ze střední školy se nepřihlíží.  Celá zkouška probíhá v jednom dni.

Talentová část:

1. Zkouška hudebních schopností (intonace a rytmus):

Uchazeč o studium musí splňovat tyto základní požadavky:

  • smysl pro rytmus - zkoušený musí správně reprodukovat různé rytmické útvary, které mu budou dvakrát předehrány
  • hudební sluch a hudební představivost - při zkoušce se vyžaduje zejména správná reprodukce předehraných tónů, popř. s přenášením z krajních oktáv do střední polohy, zpěv kteréhokoliv tónu z předehrávaných dvojzvuků, trojzvuků a čtyřzvuků
  • hudební paměť - zkoušený musí být schopen zazpívat po předehrání několikataktový rytmicky a melodicky výrazný motiv

Hodnocení: 0 – 55 bodů

2. Hra na nástroj (klavír nebo housle):

Uvedené požadavky pro hru na nástroj je nutno považovat za minimální z hlediska technické úrovně uchazečů o studium. Skladby jmenovaných autorů lze nahradit jiným repertoárem srovnatelné nebo vyšší obtížnosti.

Hodnocení: 0 – 55 bodů

Hra na klavír

  • 1 etuda – minimálně jednostránková
  • 1 skladba z období baroka
  • 2 přednesové skladby rozdílného stylového období (klasicismus, romantismus, hudba 20. a 21. století)
  • 2 lidové písně (1 dur a 1 moll s vlastním doprovodem minimálně tříhlasých akordů)

Celkový rozsah repertoáru cca 10 minut. Hra přednesových skladeb zpaměti je podmínkou.

Hra na housle

  • stupnice dur v rozsahu tří oktáv (vlastní výběr)
  • 2 etudy – např. Mazas nebo Kreutzer
  • 2 přednesové skladby rozdílného stylového období

Celkový rozsah repertoáru cca 10 minut. Hra přednesových skladeb zpaměti je podmínkou. Noty klavírního doprovodu si vezme uchazeč s sebou. (Hra s vlastním korepetitorem je možná.)

Hra na jiný hudební nástroj (s výjimkou keyboardu, bicích nástrojů)

  • stupnice a akordy (vlastní výběr)
  • 2 etudy
  • 2 přednesové skladby rozdílného stylového období

Uchazeč hrající na jiný hudební nástroj než klavír nebo housle musí prokázat úroveň odpovídající požadavkům II. stupně ZUŠ. Celkový rozsah repertoáru cca 10 minut. Hra přednesových skladeb zpaměti je podmínkou. Noty klavírního doprovodu si vezme uchazeč s sebou. (Hra s vlastním korepetitorem je možná.)

Podmínkou akceptování volby jiného nástroje je souběžný výkon ze hry na klavír, dokazující zvládnutí technických nároků na úrovni cca 3. ročníku ZUŠ. Uchazeč si v tomto případě připraví pro hru na klavír:

  • 1 durovou stupnici od bílých kláves s akordy (minimálně tříhlasý tónický kvintakord s obraty)
  • 1 etudu
  • 1 přednesovou skladbu dle vlastního výběru (hra zpaměti není podmínkou)
  • dvě lidové písně s vlastním doprovodem (minimálně tříhlasým) – hra zpaměti podmínkou

 3. Zpěv:

Předpokladem je zdravý, vývoje schopný hlas se správnou výslovností a schopností intonačně čistého zpěvu – uchazeč bude přezkoušen z hlasového rozsahu a přednese jednu lidovou píseň a jednu umělou píseň. Noty klavírního doprovodu si vezme s sebou. Umělou písní se rozumí píseň skladatelů období baroka, klasicismu, romantismu nebo 20. století. K přijímací zkoušce nejsou vhodné písně soudobých autorů populární hudby a muzikálů.

Hodnocení: 0 – 55 bodů

Písemná část:

Test z hudební nauky.

Předpokládá se znalost základů hudební nauky - notace v houslovém i basovém klíči, praktická znalost všech stupnic dur a moll, intervalů, kvintakordů (dur, moll, zvětšený, zmenšený) a dominantního septakordu, včetně jejich obratů.

Hodnocení: 0 – 35 bodů

 

Minimální hranice úspěšnosti

60

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.

Doporučená literatura

  • L. Zenkl: ABC hudební nauky.
  • Repertoár pro hru na hudební nástroj viz požadavky k talentové zkoušce.

Předpokládaný počet přijímaných

30 (maior + minor) - ve všech kombinacích

Kontakt

Hudební katedra PdF UHK:

E-přihláška