Etická výchova se zaměřením na vzdělávání

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

Popis studia

Získáte základní přehled o etické problematice s ohledem na výchovu a vzdělávání. Uplatnění poté najdete především v neučitelských profesích v rámci školského systému, ve volnočasově zaměřených institucích, v neziskových a nestátních organizacích, ve státní správě rozličných stupňů a úrovní i v oblasti soukromě komerční (např. vzdělávací agentury) a personální.

Dostupné kombinace

Uvedený program se studuje v kombinaci dvou nabízených programů. Při zkombinování dvou programů si volíte program maior (tzv. hlavní program) a program minor (tzv. vedlejší program). Studijní program maior a minor se liší pouze zařazením bakalářské práce. Bakalářskou práci budete psát v programu, který zvolíte jako maior. Upozorňujeme, že zvolený program maior není možné v průběhu studia změnit!

Většinu programů se zaměřením na vzdělávání lze kombinovat i s minor programy zaměřenými na vzdělávání na Přírodovědecké fakultě a Filozofické fakultě UHK.

Tento program není možné kombinovat s programem Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání na FF.

Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

Biologie se zaměřením na vzdělávání

Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Historie se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání

Chemie se zaměřením na vzdělávání

Informatika se zaměřením na vzdělávání

Matematika se zaměřením na vzdělávání

Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání

Základy techniky se zaměřením na vzdělávání

Profil uchazeče

Studium je určeno pro uchazeče se zájmem o etická, eticko-výchovná a filosoficko-výchovná témata. Osobnostními předpoklady jsou prosociální orientace, připravenost k morálnímu seberozvoji a ambice nabyté eticko-výchovné způsobilosti uplatnit v učitelské profesi.

Předpokladem přijetí ke studiu je absolvování úplného středoškolského vzdělání (maturita). Uchazeč přikládá notářsky ověřený opis maturitního vysvědčení.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent bakalářského studijního programu Etická výchova se zaměřením na vzdělávání je způsobilý pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol ve specializaci Etická výchova. Je rovněž způsobilý uplatnit se v neučitelských profesích v rámci školského systému, ve volnočasově zaměřených institucích, v neziskových a nestátních organizacích, ve státní správě rozličných stupňů a úrovní i v oblasti soukromě komerční (např. vzdělávací agentury) a personální.

Navazující studia

Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu dvouletého navazujícího učitelského magisterského studia v programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol s doporučenou preferencí specializace Etická výchova.

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Přijímací zkoušky mají dvě části:

  1. písemný test ze všeobecných znalostí,
  2. ústní pohovor.

K ústnímu pohovoru postupují ti, kteří uspějí v písemné části.

 Písemná část:

Uchazeč předloží doklad o úplném středoškolském vzdělání s maturitou. Písemná část má charakter vědomostního testu ze všeobecných znalostí v rozsahu středoškolského učiva. Uchazeč o studium musí dosáhnout alespoň 61 bodů, aby mohl postoupit k ústní části.

 Ústní část:

Při ústním pohovoru uchazeč prokazuje: a) svou připravenost a motivaci ke studiu, b) porozumění minimálně jedné přečtené knize zvolené z následujících titulů:

KOMENSKÝ, J. A. (1948), Didaktika velká. Dostupné online.

ROUSSEAU, J. J. (1907), Emil čili o vychování. Dostupné online.

VACEK, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Portál.

SOKOL, J. (2010). Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Vyšehrad.

HÁBL, J. (2020). Na charakteru záleží. Problém učitelnosti dobra. Červený Kostelec: Nakl. Pavel Mervart.

Uchazečům dále doporučujeme se alespoň zběžně seznámit s vybranými zdroji z kategorie Doporučená literatura.

Minimální hranice úspěšnosti

120

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části je poskytována pouze v případě, že je studijní program již studován v kombinaci s jiným studijním oborem.

Doporučená literatura

  • THOMPSON, M. (2004). Přehled etiky. PORTÁL, s.r.o.
  • VACEK, P. (2013). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • HÁBL, J. (2015). I když se nikdo nedívá: fundamentální otázky etického vychovatelství. Pavel Mervart.
  • PALOUŠ, R. (1991). Čas výchovy.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: Grafotlač, 1996.
  • NOVÁKOVÁ, M. a kol. Učíme etickou výchovu. Praha: Etické fórum ČR, 2006.
  • PRÁZNÝ, A. Etika jako filosofie výchovy. Úvod do filosofie, 57.

Předpokládaný počet přijímaných

25 (maior + minor) - ve všech kombinacích

Kontakt

Katedra pedagogiky a psychologie PdF UHK: